Snäcklekare i liten balja.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jgunners
    Användare
    • juni 2013
    • 41

    Snäcklekare i liten balja.

    Finns det några andra snäcklekande arter från Tanganyika än Multisar som skulle kunna gå bra i 54-60 liter? Ocellatus eller stappersi är jag sugen att prova men är osäker? Eller är det ingen idé? Vill gärna höra era personliga erfarenheter! :-) 🐚
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Ocellatus och stappersi fungerar men de är ju bland de argaste av de små snäcklekarna så visst vore det bättre med ett större kar. Det var länge sedan men jag har haft båda i 50-liters. Är du väldigt sugen så kan du ju alltid testa, men nöj dig med ett fåtal då för jag tror att det kan vara svårt att få mer än en hane att klara av att försvara revir.

    L. brevis kan jag rekommendera annars, de är väldigt snälla för att vara snäcklekare och du skulle säkerligen kunna få 2 hanar att ta revir vilket såklart gör akvariet intressantare.

    Av ren nyfikenhet, varför vill du inte ha multisar?

    Kommentar

    • Jgunners
      Användare
      • juni 2013
      • 41

      #3
      Okej! Brevis kan ju vara nåt. Tycker dom ser lite tråkiga ut på dom bilderna jag sett dock. :/ Att jag inte vill ha multisar beror mest på att dom gräver så oerhört. Men visst skulle det väl kunna funka om inget annat går. :-) mest sugen är jag på ocellatus. Men vill verkligen inte att fiskarna ska må dåligt så om Multisar är det absolut bästa valet får det ju bli så.

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Jo visst är de rediga grävmaskiner men de brukar faktiskt gå att begränsa något. Lägger man majoriteten av snäckskalen framme vid glaset så gräver de inte upp sand mot glaset utan lägger det bakåt och dessutom så ser man ju ynglen bättre då. Jag brukar dessutom försöka göra en barriär av småsten under sanden där jag inte vill att de ska gräva mer. Det blir dessutom riktigt snyggt när de gräver fram småstenen lite. Sen underlättare det såklart om man inte har så mycket sand, max 2cm så att det inte finns så mycket att skyffla omkring. Jag ingen jättebra bild på det men i den här filmen ser man vad jag menar. En av mina burkar som bland annat innehåller två kolonier av multisar.

        Det enda tråkiga är ju att de gräver ner så att man ser glaset då och då, jag skulle vilja få tag i rejält med snäckskalskross så att man kunde lägga ett lager med sånt under sanden. Det skulle nog se riktigt snyggt och naturligt ut om de nu inte gräver bort snäckskalsskärvorna också.
        Senast redigerad av Pierre_N; 24 november 2015, 23:56.

        Kommentar

        • riktlinjer
          Användare
          • augusti 2013
          • 335

          #5
          Ursprungligen postat av Jgunners
          Okej! Brevis kan ju vara nåt. Tycker dom ser lite tråkiga ut på dom bilderna jag sett dock. :/ Att jag inte vill ha multisar beror mest på att dom gräver så oerhört. Men visst skulle det väl kunna funka om inget annat går. :-) mest sugen är jag på ocellatus. Men vill verkligen inte att fiskarna ska må dåligt så om Multisar är det absolut bästa valet får det ju bli så.
          Tex ocellatus gräver väl ungefär lika friskt som multisar, om inte mer?

          Det handlar mer om att planera grävandet, du kan lägga ut ett lager 2-5cm platta stenar över hela botten innan du häller på sand. När de gräver kommer de inte längre än stenarna och du slipper se glas...

          Kommentar

          • Jgunners
            Användare
            • juni 2013
            • 41

            #6
            Fin film! Verkar som att jag borde ge upp ocellatus. Vad tycker ni om multisar då? Är dom charmiga när dom får gå för sig själva, bygga en koloni och pyssla om sina snäckor? Eller är dom ett grävande litet monster som förökar sig allt för hastigt? �� Ett litet snäcklekarkar är ju både lättskött och trevligt att titta på så det vill jag starta ett, men jag vet inte vilken art jag ska ha. ��

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #7
              riktlinjer: Tycker du det? Då tror jag att du haft otur med dina ocellatus. Kan i och för sig vart jag som haft tur med mina ocellatus också men jag har hört fler klaga över multisars konstanta grävande. Visst kan de gräva ner många snäckor som de inte utnyttjar men mina har inte alls lagt upp lika stora vallar som multisar kan göra om de är på det humöret. Det är ju vallarna som är störande eftersom att man knappt ser fiskarna om de lägger upp dem mot frontrutan.

              Jag tycker att multisar är väldigt underskattade i ett "sällskapsakvarium". Jag har skaffat och tröttnat på multisar ganska fort två gånger innan jag fick de jag har nu. Förmodligen tröttnade jag för att jag hade dem helt själva och allt för mycket yngel överlevde, det blir så mycket fisk att man inte kan hålla reda på dem vilket gör att det inte blir lika intressant att följa. Denna gång fick jag två par av en akvariekompis som slutade med tanganyika. De går i ett 540l med massa andra firrar som du ser på filmen och till en början var det väldigt få yngel som klarade sig. Det gjorde att det var väldigt lätt att följa vad som hände, som när alfahanar byttes ut och beta hanar dök upp i kolonierna. Nu börjar det bli lite många igen så jag får nog sortera ut lite.

              I ett mindre akvarium har jag inget bra förslag på hur man skulle begränsa dem. Det blir ju förmodligen trångt att släppa i något mer i ett 50l som skulle kunna hålla ner antalet yngel. Annars tycker jag inte att just grävandet är något jättebekymmer. Jag skyfflar över lite sand ibland när jag byter vatten, det är ju inte så jobbigt när man ändå håller på. Sen kom ju riktlinjer med ett bra tips, har man flata stenar under sanden där snäckskalen ligger så slipper man ju se bottenglaset och det är ju det som är tråkigt.

              Kommentar

              • tuxxer
                Användare
                • mars 2016
                • 19

                #8
                Blå Ocellatus är tuffa, liksom Stappersi. Ocellatusen gräver gärna kring sin snäcka. Se 1m, 37s in i klippet nedan.

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  #9
                  Neolamprologus signatus är snällare. Men vet inte om den skulle gå i ett så där litet akvarium.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...