Det där kristallklara vattnet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ast
    Användare
    • november 2015
    • 85

    #16
    Ursprungligen postat av tobbe77s
    Gjorde du rent sanden innan du la den i karet? Finns ganska mycket skit som svävar omkring i karet annars.
    Hade i lite ny sand då jag bytte upp mig i volym. Denna dock ej tvättad. Men tycker den borde ha satt sig i filtren vid det här laget.

    Du nämnde kol, körde du med aktivt kol eller matta ? Typ den Juwel skickar med?
    Vad har det för effekt egentligen på vattnet? Kvalité m.m.
    Har läst att man inte skall köra kol konstant men de kanske gäller aktivt.

    Har hur som helst slängt i en extra bit filtervadd i den översta korgen på ytterfiltret. Eheims egna tycker jag inte är mycket att be för.
    Väldigt lite media för fin filtrering i förhållande till övrig media.

    Kommer säkert sätta igen snabbt men går på 10 min att byta så inte hela världen om de skulle funka.

    /Andreas

    Kommentar

    • Trafter
      Användare
      • oktober 2013
      • 345

      #17
      Tror att du får ha is i magen. Nystartade kar har en förmåga att dra till sig infusiorer, trots gammal inkörd filtermedia. Brukar som sagt försvinna av sig självt inom 3-5 veckor.
      1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

      Kommentar

      • Ast
        Användare
        • november 2015
        • 85

        #18
        Ursprungligen postat av Trafter
        Tror att du får ha is i magen. Nystartade kar har en förmåga att dra till sig infusiorer, trots gammal inkörd filtermedia. Brukar som sagt försvinna av sig självt inom 3-5 veckor.
        Tycker det är för stort för att vara infusorier.
        Samt att jag kört med UV i 3 veckor 24/7.

        Men tror det är som du säger. Ska låta H modulen "sätta igen" lite så kanske den nyper lite små partiklar med.
        Samt laborera med lite fina filter mattor i ytterfiltret.
        Har sett att Coralife har puroflo på 100 resp 50 micron.
        Även Jbl symec micro verkar intressant.

        Dock inte hittat någon svensk ÅF på dessa än.

        / Andreas

        Kommentar

        • h0llowman
          Användare
          • april 2010
          • 106

          #19
          Tycker du ska ta det lite lugnt infusion tror jag det inte är för det tar uv-filtret. Tror mer att det är nystartat och nytt filtermatrial i modulerna som inte tar imot fint skit än+att du har bra fart i vattnet så det är lite svårare för ytterfiltret att suga in partiklarna. Sen av egen erfarenhet så tycker jag att nytt filtermatrial ger i från sig små luftbubblor innan det gått in sig. Så det är bara att vänta ut det. Mvh peter

          Kommentar

          • Ast
            Användare
            • november 2015
            • 85

            #20
            Ja jag antar att jag får ge all den där filtermattan lite tid.
            Ligger ju trots allt en hel skiva 50×50×5 + en 50x50x2,5.
            Samt någon liter biobollar alldeles vid insugen.

            Dock slog en tanke mig nu då jag har ganska mycket mekanisk filtrering i modulen om man skulle ändrat om lite i korgarna i ytterfiltret, satsa på mer bio filtrering.
            Kör nu medföljande orginal uppsättning uppifrån och ner:
            Eheim substrat pro
            Eheim biomech
            Eheim mech pro.

            Och så den blå förfilter mattan.
            Vid insuget sitter nästa en hel M modul fylld med ppi 10 kuber som extra förfilter.

            Personligen ser jag ingen större funktion i dom där nya mech pro?
            Liknar mest ett nerklippt flexirör i plast. Fastnar inte direkt mycket skit på dom, dom gångerna jag öppnat upp och kollat median.

            Kan man byta dom mot bio mech tro? Eller sätter de igen fort då kanske?

            Eller någon annan som har lite tips på media? Har 3 korgar att laborera med.

            /Andreas

            Kommentar

            • Ast
              Användare
              • november 2015
              • 85

              #21
              Har nu gjort en test med diverse utblås och streamers.

              Verkar som min eheim streamOn+ 4000 är boven till allt smått som yr runt.
              Har den ca 5-10 cm under ytan med en 45° lutning uppåt. Så den sätter bra fart på ytan och uppenbarligen hela karet.

              Har nu kört med den avstängd ett dygn och det var en märkbar skillnad. Drog igång den nu och de va som att blåsa upp damm från en bokhylla.

              Dock begriper jag inte varför dessa partiklar inte fastnar i filtren.
              Att streamern river upp skit köper jag men att de klarar sig från filtren förstår jag inte.

              Måste ju kunna ha en streamer utan att ha ett "dammigt" kar?
              Tycker inte det är överdrivet blås.
              Streamern på 4000, ytterfilter på 1050 och modulfilter på 1200.
              Fiskarna simmar ju lugnt och moduler och stenar erbjuder plats för "stilla" vatten.

              /Andreas

              Kommentar

              • Christer5
                Användare
                • december 2012
                • 155

                #22
                Du har kanske väldigt mycket skit på botten,det blir bättre när filtret sugit i sig.Så blås på

                Du kanske behöver slamsuga först ?
                Senast redigerad av Christer5; 02 december 2015, 20:21.

                Kommentar

                • Ast
                  Användare
                  • november 2015
                  • 85

                  #23
                  Ja tydligen men så illa att det aldrig kan åka in i filtret är det inte.

                  Är väl som du säger får vänta in grov mattan att sätta igen.

                  Kan biobollarna i botten göra skillnad tro? Slopa dom kanske?

                  /A

                  Kommentar

                  Arbetssätt...