Ta bort alger på BTN?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pewe
    Användare
    • oktober 2002
    • 62

    Ta bort alger på BTN?

    Hur tar man bäst bort envisa penselalger på en BTN-modul? Jag skall nyinreda akvariet så modulen kommer att tas ur. Räcker det att skrubba med en rejäl borste eller finns det ett bättre sätt? Dessutom: jag vill i framtiden kunna flytta en stor BTN-modul från mitt akvarium. Finns det ett sätt att fästa den mot botten utan att limma den med silikon? Jag tänker kanske på någon form av utfyllnadsmaterial inuti modulen så att den inte flyter upp samt undvika att det bildas en slamficka.
    Tackar för hjälpen!

    /pewe
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    vad gäller tofsalgerna, ha så kul... det är nästan hopplöst att få bort dom.

    -limma fast stenar under modulen till den inte flyter.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      citat:Hur tar man bäst bort envisa penselalger på en BTN-modul?
      Det går hyfast att rengöra dem med en vanlig diskborste, helt rena går det väl aldrig att få dem, men lite alger gör dem väl snarare naturligare.
      citat:Finns det ett sätt att fästa den mot botten utan att limma den med silikon?
      Kanske om man gjorde på följande sätt
      1/ Borra ett stort antal mindre hål i den del av modulen som är närmast vattenytan.
      2/ Vänd modulen upp och ner och fyll den helt med grus.
      3/ Köp en tjock plexiglasskiva som täcker hela (och gärna sticker ut en del) och skruva sedan fast skivan i modulen (försänk skruvarna om du inte har en frigolitskiva på botten).
      4/ Pressa ner modulen under vattnet och låt den sakta fyllas med vattnet genom hålen.
      5/ När den fyllts helt med vatten placera den på botten och fyll på med sand runt.
      6/ Har aldrig provat detta i praktiken så du får bli testpilot och rapportera hur det går, men det borde funka.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • B-Lunn
        Användare
        • april 2003
        • 47

        #4
        Jag fick ett par begagnade juwelbakgrunder med massa tofsalger på till mitt akvarium när jag köpte det. Jag skrubbade nästan ihjäl mig och fick ändå bara bort en bråkdel. Däremot så lossnade nästan alltihop på bara några dar när jag la i ancistrusar i akvariet, vet inte om dom åt nått eller bara "gnagde bort" algerna. Nu har jag fått ett litet område med nya alger som jag faktiskt tycker är rätt snyggt, blir en mer levande bakgrund med en liten algmatta som bereder ut sig och sedan blir mindre av att ancistrusarna bökar. Har märkt att mina prinsessor åxå tycker om att stå och trycka vid algerna och ta små tuggor då och då.

        Kommentar

        • Phlyg
          Användare
          • september 2002
          • 41

          #5
          Hej på er !

          Är det bara jag eller har det försvunnit en massa inlägg sedan kraschen i går ?

          Har för mig att de var en kille som använde väteperoxid mot tofsalger för ett tag sedan... Kjell torde ha koll på det....
          http://www.umea.akvarieforening.se

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 4122

            #6
            När jag byte från Sydamerikanska ciklider till Malawiciklider i ett akvarium försvann algerna på ett par dagar. Det var t.o.m innnan jag flyttade in Malawicikliderna. Skillnaden var bikarbonat och salt.

            Just nu testar jag på ett akvarium utan fisk med bikarbonat och salt för att se om det bara var en slump.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 1607

              #7
              Tänkte

              Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
              När jag byte från Sydamerikanska ciklider till Malawiciklider i ett akvarium försvann algerna på ett par dagar. Det var t.o.m innnan jag flyttade in Malawicikliderna. Skillnaden var bikarbonat och salt.

              Just nu testar jag på ett akvarium utan fisk med bikarbonat och salt för att se om det bara var en slump.
              fråga om det fungerade med att använda bikarbonat och salt i ditt experiment? Det var ju ett tag sedan men du kanske minns

              Kommentar

              • slarvid
                Användare
                • december 2007
                • 517

                #8
                ja gick till glasmästaren som skar ut en skiva som passade min bottenmodul, fyllde med sten o silikonerade! Funkar finfint!
                540 mbuna + 54L yngel

                Kommentar

                Arbetssätt...