Flärilsciklider igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Flärilsciklider igen!

    Nu har vi bestämt oss!
    Vårat sällskapsakvarium skall avvecklas, i detta skall efter sommaren finnas:
    Hemgjord frigolitbakgrund
    Fjärilsciklider
    Tetror
    Malar (Algätande)
    Växter
    samt kanske någon annan fisk som inte tar för mycket uppmärksamhet från fjärilarna.

    Hur skall jag nu göra för att det skall bli så bra som möjligt, detta är förutsättningarna:
    220 liters akvarium
    Fluval 4 innerfilter
    Dubbel lysrörsramp
    Hur många fjärilar kan jag ha, vilka tetror är lämpliga, vilka växter?
    Tacksam för hjälp, det vore kul att göra rätt från början!!!

    // Magnus

    // Magnus Arvidsson
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Det låter som det finns goda förutsättningar för ett väl fungerande akvarium. Jag skulle endast satsa på ett par fjärilar, det kommer fungera dåligt med flera par om inte akvariet har ordentligt med naturliga avdelare. Med ett gäng tetror och några malar blir akvariet ej heller för överbefolkat vilket ger god vattenkvalitet och enklare att lyckas.

    Välj gärna en fin sand av typen Råda Sand och placera gärna rötter i akvariet,du kan om du önskar lägga ett lager torv under sanden för vattenvärdets och växternas skull. Plantera gärna rikligt med växter och då gärna några arter som är snabbväxande, dessa förbrukar kväve från vattnet och bidrar därför till en god balans.

    För att det inte skall bli för mycket drag i ditt akvarium förslår jag att du vrider ned prestandan på din Fluval4, vattnet skall röra sig men inte så mycket att växterna ligger ned.

    David
    David

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Menar du att jag bara kan ha två stycken fjärilar i 220 liter, det tycker jag låter överdrivet rymligt, mitt syfte är absolut inte odling utan att ha ett vackert akvarium med en av de finaste dvärgcikliderna!

      // Magnus

      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        Det kanske låter extremt med bara ett par av fjärilarna. Mina erfarenheter av Fjärilar är att man antingen får välja ett par eller väldigt många par i ett och samma akvarium. Hannarna och i viss mån även honorna är ganska aggressiva mot varandra, detta gäller om man sammanför vuxna par. Har man möjlighet är det en fördel att låta ungdjur växa upp tillsammans.

        Problemet är alltså att du kan ha ett par i ett 50 liters men inte 4 par i ett 200 liters, kanske någon annan som motsatta erfarenheter. På vanligt sätt kan detta motverkas genom att späda ut aggressionen på väldigt många par men då blir ditt akvarium för litet för att fungera bra.


        David
        David

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Kan man i sådana fall komplettera med andra dvärgciklider, du måste väl hålla med om att det verkar lite futtigt med två ciklider i ett såpass stort kar.
          Mitt problem är också att jag vill ha fiskar med individuell personlighet, detta är skälet till att jag alltid hamnar på ciklidtemat igen. Jag har provat med Labyrintfiskar, ungfödare m.m, men jag blir snabbt uttråkad och sedan blir det någon ciklid för att pigga upp akvariet, och sedan är man där igen!

          // Magnus

          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • David Johansson
            Användare
            • april 2002
            • 581

            #6
            Javisst kan du ha andra lugna ciklider som sällskap, schackbrädesciklider, Apistos, kurvciklid är några förslag.

            David
            David

            Kommentar

            • friske
              Användare
              • maj 2002
              • 26

              #7
              Hej Magnus.

              Du kan saktens ha flera än 2 fjärilsciklider i ett 220l akvarie. Fjärilsciklider är ju jättesnälla fisk. Jag har ett gäng fjärilsciklider i ett 100l (typ 8 hunor och 2 hanar). Det fungerer utan problemer med ett 30% vattenbyte per vecka. Mina FC:a leker hela tiden, men det är bara typ värje 10:a gång dom inte äter upp äggena. Men för att svara på ditt fråga: ja - du kan utan problem ha mycket mera än 2 FC:a i ett 220l akvarium. Faktis vill jag inte rekommandera någon bara att ha två. Hanen lekar hunan till döda. Till ett 220l akvarium tycker jag du kan ha typ 5 hanar och ett 20-tal hunor.

              Vh,
              Thomas

              Med vänliga hälsningar,

              Thomas Rasmussen,
              TeféDiscus.com

              Kommentar

              Arbetssätt...