250 L Channaburk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    250 L Channaburk

    Jag har sen flera år tillbaka varit sugen på att testa på att hålla någon Channa men burkarna har alltid varit upptagna av annat. Eftersom channorna i princip kräver ett artakvarium så blir det ju att man får "offra" en burk för att kunna hålla dom. Nu efter flytten i våras har jag haft en 250 L igång med lite småfirrar och några ancistrus men inte kunnat bestämma mig för vilken biotop jag ska köra. Då hittade jag en annons på en Channa sp. "fireback" och slog till. Tanken är att det blir en s.k. "petfish". Jag är riktigt taggad nu och vill bara hem (sitter på jobbet) och titta in i burken Här är några bilder på burken, bilder på fisken får jag nog vänta med till den börjar känna sig säker. Bilderna är tagna innan hämtning av firren och vattnet är lite grumligt av Easy-life.
    Bifogade filer
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Härligt!
    Ja, ibland kan det vara en injektion för intresset att gå utanför den horisont man brukar vara i.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Ja det känns riktigt spännande

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8597

        #4
        Hej
        Jepp, channorna varkar vara intressanta. En del av dem är dessutom kanske t.o.m. lite vackra och färggranna.
        Har funderat på att testa någon gång, men inte riktigt kommit på vilket ciklidakvarium jag skulle "offra". Men nu, tack vare denna tråd, kom jag på lösningen. Köksakvariet! Där bor ju idag vår "hund", en labiatushanne som redan är över 10 år gammal. När han simmar vidare blir det kanske läge för ett ormhuvud?
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ja visst finns det många vackra channor, så här ser min ut: https://www.google.se/search?q=chann...FSencgodQDwJ1w

          Sen får man ha lite koll på tropiska vs subtropiska. Min är tropisk vilken underlättar rätt mycket om man inte har möjlighet att sänka tempen till 16-17 grader under en period på året. Som jag har förstått det så blir det problem med svamp bla om dom inte får kallperioden.

          Men självklart ska du ha en (eller en grupp) Channa Micke

          Kommentar

          • ThomasK
            NCS Medlem
            • januari 2013
            • 286

            #6
            Det kommer bli en lycklig channa som får bo i det karet, ser jättefint ut.
            Hade själv en channa pulchra under en tid och tyckte den var fantastiskt fin i sina färger, jag kommer
            själv i en framtid ha såna igen då jag fastnade för deras beteende, men man får se upp då de är ganska
            rymningsbenägna.

            Ska bli intressant att följa din tråd här Erik.
            Mvh Thomas

            Kommentar

            • Ola Sjödin
              Användare
              • augusti 2003
              • 514

              #7
              Channor är fantastiska. Jag har själv en grupp på åtta C.pulchra - ungfiskar på ca 15cm - som jag dessvärre måste göra mig av med snart. Det måste beredas plats i akvarierna inför en stundande fiskfångstresa. "Fire back" är bland de allra snyggaste enligt mig.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ursprungligen postat av ThomasK
                Det kommer bli en lycklig channa som får bo i det karet, ser jättefint ut.
                Hade själv en channa pulchra under en tid och tyckte den var fantastiskt fin i sina färger, jag kommer
                själv i en framtid ha såna igen då jag fastnade för deras beteende, men man får se upp då de är ganska
                rymningsbenägna.

                Ska bli intressant att följa din tråd här Erik.
                Ja jag tror att det är inrett "channavänligt" Jag har tätat igen ett av hålen i täckglaset även fast det ser för litet ut för den att komma igenom. Better safe than sorry!

                Igår testade jag att mata med lite räka. Jag valde rå jätteräka eftersom det är så mycket salt och annat skit i dom skalade. Den är fortfarande väldigt skygg men den käkade i alla fall den lilla biten som jag släppte ner. Jag hoppas att den snart börjar känna sig trygg och komma fram lite mer.

                Jag funderar på om det är för mycket ljus i burken nu men samtidigt vill jag ju att det ska funka med växterna. Om man tittar på klipp på tuben så har många rätt mycket ljus i sina burkar.. Någon som har erfarenheter?

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 514

                  #9
                  Jag tycker att du det blir bra med massor av växter i ormhuvudsakvarier. Om det är riktigt snårigt så ger det modigare ormhuvuden. Då fungerar det även bra med kraftigt ljus i och med att det finns många dunklare platser för fiskarna. Så har jag haft till C. gaucha och C. pulchra och det tycker jag har fungerat bra.

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Okej, jag ska ta och plantera lite mer växter. Tyvärr har jag inte fått igång flytväxterna än, funderar på att köpa flytormbunke (hörs ju på namnet att den passar bra )

                    Har dina varit "sociala" Ola? Med social menar jag om dom är framme och tigger, framme och kollar läget osv som "vanliga firrar" .

                    Kommentar

                    • Ola Sjödin
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 514

                      #11
                      Just flytormbunke tycker jag är en perfekt växt i och med att den sträcker sig ganska långt ner i vattnet. När jag hade C.gaucha så var de mer framfusiga. Mina C.pulchra är lite mer tillbakadragna. De ligger lite mer på lur med halva kroppen bland växterna.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Okej, det är väl bara att låta firren få lite tid. Efter håvning och flytt är det ju rätt självklart att den är skygg. Men det blir ju lite knepigare när det bara är en firre, har man fler så brukar dom få lite hjälp av varandra att våga

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Nu ikväll har den börjat visa sig Den är fortfarande skygg när man går fram till burken men det ska nog matning få slut på

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Ola hur har du gjort med kallperioden för dina pulchra? För visst är dom subtropiska eller finns dom som både och?

                            Vad har du matat med?

                            Kommentar

                            • Ola Sjödin
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 514

                              #15
                              Jag har uppfattat att de lever i lite svalare vatten och nöjt mig med det. Dvs de har levt i akvarium utan doppvärmare men utan säsongsvariationer. Gissningsvis har tempen legat runt 20-23 grader. De har ätit pellets (Tropical), cichlid sticks (tetra), daggmask, räkmix med stor andel animaliskt plus en del skalade räkor.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...