Kolfilter och kloraminer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiclasVH
    Användare
    • februari 2015
    • 65

    Kolfilter och kloraminer

    Hej,

    Nog skrivits en del om kolfilter förut men jag chansar. Jag fyller alltid via ett kolfilter vid vatten byten. Har gjort så i ca 3 månader tror jag eller mer. Mina malawisar " kliar sig " ganska ofta tycker jag. Får jag inte bort kloramin eller är det något annat ? Ska jag byta kolpatron ?

    Med vänlig hälsning

    Niclas
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Att dom kliar sig är normalt, men kliar dom sig onormalt mycket så kan det vara något som irriterar. Sker enbart kliandet i anslutning till vb? Kloramin påverkar fiskens syreupptagningsförmåga vilket får dom att bete sig på ett sätt som inte ser "hälsosamt" ut. Jag har testat Easylife vilket i min mening fungerar mycket bra mot irritationer i slemhinnan på firrarna. Visst det är ytterligare en utgift men du behöver inte följa doseringen varje vb och inte heller använda det vid varje vb. Easylife ska även binda upp kloraminet.

    Kommentar

    • BrigTSD
      Användare
      • oktober 2014
      • 67

      #3
      Askorbinsyra bryter effektivt ner kloramin. En knivsudd ska räcka såvida akvariet inte är extremt stort.

      Kommentar

      • faltaren
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 341

        #4
        Jag kör seachem prime. Det är extremt drygt.

        Kommentar

        • NiclasVH
          Användare
          • februari 2015
          • 65

          #5
          Hej,

          Hmm vet ej om de kliar sig normalt eller mycket. Men det är väl inte direkt hela tiden men ser ut som att det är något som irriterar dem. Kör easy Life filtermedium vid varje vb. Ok askorbinsyra kanske ska testas då. Karet är på 450 liter så kanske räcker med en knivsudd då ?

          Vad är seachem prime för nåt faltaren ?

          Kommentar

          Arbetssätt...