Ytterfilter till 375 liters Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andber
    Användare
    • juli 2015
    • 13

    Ytterfilter till 375 liters Malawi

    Hej !

    Blev erbjuden att köpa ett 375 liters akvarium av en kompis med ett Eheim proffesionel 3 filter
    ( för 350 liters ). Nu tänkte jag isåfall köra malawi där i, har en streamer på 4000l/h som jag tänkte stoppa i, men är lite fundersam på om filter kapaciteten räcker till ?

    bör jag satsa på ett större ? vad bör man satsa på isåfall ?

    Kommer att gå rödzebra där i, runt 30 vuxna individer.
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #2
    Ursprungligen postat av Andber
    Hej !

    Blev erbjuden att köpa ett 375 liters akvarium av en kompis med ett Eheim proffesionel 3 filter
    ( för 350 liters ). Nu tänkte jag isåfall köra malawi där i, har en streamer på 4000l/h som jag tänkte stoppa i, men är lite fundersam på om filter kapaciteten räcker till ?

    bör jag satsa på ett större ? vad bör man satsa på isåfall ?

    Kommer att gå rödzebra där i, runt 30 vuxna individer.
    Ihop med en streamer (kanske ytterligare en streamer) tror jag det kan fungera bra. Du lär ha tillräcklig syresättning i alla fall. Skulle det senare visa sig att det är för mycket bös som flyter runt komplettera med ett filter till.

    Du kan med flera mindre filter lättare styra vattenströmmar, när du gör rent ett filter kan det andra få tuffa på. Om ett filter skulle gå sönder har du fortfarande ett filter som jobbar.

    Kommentar

    • Andber
      Användare
      • juli 2015
      • 13

      #3
      Okej, tack för svaret. Ska kolla runt efter ett till ytterfilter framöver, på tal om det, har du koll på hur "budget" varianterna är ? tänkte på Am top och Sunsun filter.
      Senast redigerad av Andber; 12 september 2015, 15:33.

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • augusti 2013
        • 335

        #4
        Ursprungligen postat av Andber
        Okej, tack för svaret. Ska kolla runt efter ett till ytterfilter framöver, på tal om det, har du koll på hur "budget" varianterna är ? tänkte på Am top och Sunsun filter.
        Nix, har själv shoppat äldre begagnade eheim filter och nya tunze streamerpumpar.

        Kommentar

        • Andber
          Användare
          • juli 2015
          • 13

          #5
          Okej, kanske bättre att hålla sig till dom "kända" märkena tack för hjälpen.

          Kommentar

          • Andber
            Användare
            • juli 2015
            • 13

            #6
            Funderar på att lägga till en Eheim 2252 istället för ännu ett ytterfilter, lite ont om plats i rummet.

            Ska jag dumpa streamern då ( Eheim stream on+4000) eller ska jag behålla den också ?

            Kommentar

            • Ola Sjödin
              Användare
              • augusti 2003
              • 514

              #7
              Behåll den. Mbunas gillar stark cirkulation.

              Kommentar

              • riktlinjer
                Användare
                • augusti 2013
                • 335

                #8
                Ursprungligen postat av Andber
                Funderar på att lägga till en Eheim 2252 istället för ännu ett ytterfilter, lite ont om plats i rummet.

                Ska jag dumpa streamern då ( Eheim stream on+4000) eller ska jag behålla den också ?
                minst 1 ok yttefilter och 2 streamers är min rekommendation, du kan inte ha för mycket cirkulation. Nu har jag släktingar till dina och 22ggr akvarievolymen har jag i cirkulation. Utan att kolla exakt vad ditt filter har för prestanda ligger du på 11-14ggr akvarievolymen i cirkulation. Bra men kan bli bättre :-)

                Kommentar

                • Andber
                  Användare
                  • juli 2015
                  • 13

                  #9
                  Okej med streamern samt yttefilter och den pumpen så hamnar jag på ungefär 6300l/h i mitt 375 liters.

                  Ska man ha allt på samma kortsida ? eller ska man kanske sätta 2252 på den andra kortsidan ( som är tom nu ) ?

                  Kommentar

                  • riktlinjer
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 335

                    #10
                    Ursprungligen postat av Andber
                    Okej med streamern samt yttefilter och den pumpen så hamnar jag på ungefär 6300l/h i mitt 375 liters.

                    Ska man ha allt på samma kortsida ? eller ska man kanske sätta 2252 på den andra kortsidan ( som är tom nu ) ?
                    Jag kör mina streamerpumpar från varsin kortsida (nära bakkant) mot varandra i 'bakkant' och ytterfiltren (som är en piss i Mississippi gentemot streamerpumparna) båda utblåsen i vänster övre bakkant och insug till filtren i vänster botten. Du kan kolla min projekttråd.

                    Streamerpumparna bildar en 'virvel' i mitten på akvariet som synligt ibland suger ner rejäla stora luftbubblor (då kommer säkert mindre bubblor också med) och tack vara virveln så spolas inte sanden bort etc. Jag kan följa luftbubblorna och se att det är rejäl rörelse i större delarna av akvariet.

                    Nu är mitt akvarium lite längre än ditt, men i samband med vattenbyten när jag sätter på streamerpumparna igen (en i taget) kan jag tycka att en pump inte räcker till bortre sidan.
                    De flesta Malawi och Tanganyika lever i ganska turbulenta vattenområden så mycket cirkulation får inte fiskarna att må dåligt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...