Slippa slamsuga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiclasVH
    Användare
    • februari 2015
    • 65

    Slippa slamsuga

    Hej,

    Jag har hört att en del har så pass bra filter och cirkulation i karen så de aldrig behöver slamsuga botten.
    Så vill jag också ha det men hur bär man sig åt och vad ska man ha för grejer ?
    Ena karet jag har är ett Juwel 240 med Juwel innerfilter men bytt pump i det till 1000 l/h. Dessutom har jag ett Eheim 2075 ytterfilter samt en Eheim streamer.

    Det andra karet ett Juwel 400 men innerfilter men pump bytt till 1500 l/h. Ytterfilter Fluval FX6 samt en streamer.

    Tar tacksamt emot tips.

    //Niclas
  • leis
    Användare
    • oktober 2006
    • 50

    #2
    Jag slamsuger inte och min uppsättning är:
    Juwel 180 liter med ca 20 malawi.
    Ytterfilter Eheim classic 2217 med bara biobollar 6liter. 1000l/tim.
    Innerfilter Eheim 2252 med 2 filterkamrar. 1200l/tim.
    Flöde ca: 8 ggr efter alla filterförlusrer
    Leffe Söderström

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Hej jag har bara en fluval fx5 ytterfilter och jag har aldrig behövt "slamsuga". Har nog inte upplevt mycket slam i botten heller nu när jag tänker efter, misstänker att avföring och dylikt antagligen byts ner antar jag. Men ibland vid vissa vattenbyten så brukar jag röra upp lite rester från grenarna och annat som ligger på sanden och dra upp det med slangen som är kopplad till en delad pet falska som sitter i slangen, men det är inte ofta alls.
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • Christer5
        Användare
        • december 2012
        • 155

        #4
        Jag vinklar Eheim streamern mot botten och kör så någon gång i veckan

        Kommentar

        • Trafter
          Användare
          • oktober 2013
          • 345

          #5
          Mitt recept i TA är callochromis som vänder på sanden kontinueligt. Detta med 5000l/h streamer och dubbla innerfilter med pumphuvuden på 1000-1500 l/h verkar vara tillräckligt.
          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

          Kommentar

          • riktlinjer
            Användare
            • augusti 2013
            • 335

            #6
            Ursprungligen postat av NiclasVH
            Hej,

            Jag har hört att en del har så pass bra filter och cirkulation i karen så de aldrig behöver slamsuga botten.
            Så vill jag också ha det men hur bär man sig åt och vad ska man ha för grejer ?
            Ena karet jag har är ett Juwel 240 med Juwel innerfilter men bytt pump i det till 1000 l/h. Dessutom har jag ett Eheim 2075 ytterfilter samt en Eheim streamer.

            Det andra karet ett Juwel 400 men innerfilter men pump bytt till 1500 l/h. Ytterfilter Fluval FX6 samt en streamer.

            Tar tacksamt emot tips.

            //Niclas
            Kör med två små gamla eheim 2028 ytterfilter, anslutna genom bottenglaset på ett ställe samt 2st streamerpumpar från varsin sida.

            2000*600*700 akvarie med 40-50 stora (~ 20cm) petrochromis och simochromis och inga större behov av någon slamsugning.

            När jag gör vattenbyte var tionde dag ungefär så tar jag röret som går ner i akvairet och suger upp om det blivit några högar med skit, fiskarna flyttar nämligen runt streamerpumparna så det kan ibland bildas 'tomrum' där vattnet är ganska stillastående. Men det kanske är vart tredje vattenbyte jag hittar något att suga upp.

            Cirka 22 gånger akvariets volym har jag i kapacitet på filter och pumpar.

            Kommentar

            • NiclasVH
              Användare
              • februari 2015
              • 65

              #7
              Hej,

              Många intressanta svar. Antar att jag får testa lite olika riktningar på stramern utan att den flyttar sanden allt för mycket. Streamern har jag placerad på högra sidan, samma sida som innrefiltret samt utblås från fx6:an. Insuget i vänstra hörnet. Samma på det mindre karet men med skillnaden att jag har både utblås och insug på vänstra sidan från mitt Eheim 2075. Tycker att Ehem 2075 inte riktigt gör sitt jobb.

              Kommentar

              • Trafter
                Användare
                • oktober 2013
                • 345

                #8
                Jag får flytta sand varannan månad då jag har mycket vatten som träffar ena kortsidan och pressas ner mot botten och rör sig mot filtrena och streamern på motsatt sida av karet. Sånt man får ta
                1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                Kommentar

                • NiclasVH
                  Användare
                  • februari 2015
                  • 65

                  #9
                  Ok då kör vi så.
                  Tack för alla svar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...