Strategier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trafter
    Användare
    • oktober 2013
    • 345

    Strategier

    Hej allesammans!

    Har ett problem. Min sambo!
    Jag vill ha ett till akvarium men det vill inte hon. Jag har försökt med olika argument men hon är obeveklig, det blir helt enkelt inte ett akvarium till! Att rationalisera, visa, mäta och berätta om inbyggnationer som inte alls kommer ta plats i vardagsrummet fungerar inte längre. Måttet verkar rågat.

    Så jag tänker att jag inte kan vara ensam om bekymret. Alla måste vi någon gång ha haft samma diskussion med den bättre hälft och jag vill hemskt gärna höra de argument och strategier för att lyckas klämma in det det där sista akvariet som vi vet att vi bara måste ha (och som vi vet aldrig är det sista)!

    Ös på med lyckade och misslyckade argument och hur de mottogs!
    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Haha ja du... Beroende på var i stan du bor så finns det ju möjlighet att hyra in sig i en lokal i Bromma nu

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Jojo..jag har bott själv så länge nu att jag nästan glömt. Men förhandling, kompromiss är väl det som gäller mellan parter i tvist innan kriget.
      Mina tidigare sambos har varit ganska toleranta gällande akvariebiten. Har det gnölats så finns det väl små stridsmedel typ: "Får jag inte ha ett kar till, går jag inte med på de två fula nattduksborden som är i vägen...". Hitta motargument. Men framförallt så verkar det vanligt att akvarister (som ofta verkar vara män) lever i parrelationer där det är kvinnan som styr över hemmets inredning. Kanske för att hon ofta är den som sköter städning också. Om det är så blir det ju svårt med argument för ett kar till, då det inte direkt underlättar städning t.ex.
      Min första sambo gillade att måla tavlor. Därför hade hon oftast ett stativ stående som med stol och nödvändig rörelseyta runt omkring upptog säkert 2 kvm. Där hittade jag ett argument till att få ha ett kar till. Kunde påvisa att hennes alltid stående stativ faktiskt tog mer yta än ett 300 liter kar till jag ville ha. Så jag fick mitt kar då hon var orolig över att behöva plocka upp och ner sitt stativ ideligen. Men vi bodde i en tvåa, så kompromissen blev att vi gemensamt bestämde att bära ner en stor bokhylla i källaren för att ersätta med karet. Jag hade redan ett 540 stående, så kunde knappast tvinga bort hennes målarstativ.
      Eriks förslag är ju bra om man är så pass beroende av flera kar. Eller skaffa en lgh med ett rum till. Inte helt lätt i sthlm. Men min målande sambo och jag bytte upp oss från en tvåa till en trea just för att ha ett ytterligare rum avsett för akvarier och målarstativ. Dock hade vi inga barn.
      Senast redigerad av Pabbe; 03 september 2015, 04:21.

      Kommentar

      • faltaren
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 341

        #4
        Ursprungligen postat av Trafter
        Hej allesammans!

        Har ett problem. Min sambo!
        Jag vill ha ett till akvarium men det vill inte hon. Jag har försökt med olika argument men hon är obeveklig, det blir helt enkelt inte ett akvarium till! Att rationalisera, visa, mäta och berätta om inbyggnationer som inte alls kommer ta plats i vardagsrummet fungerar inte längre. Måttet verkar rågat.

        Så jag tänker att jag inte kan vara ensam om bekymret. Alla måste vi någon gång ha haft samma diskussion med den bättre hälft och jag vill hemskt gärna höra de argument och strategier för att lyckas klämma in det det där sista akvariet som vi vet att vi bara måste ha (och som vi vet aldrig är det sista)!

        Ös på med lyckade och misslyckade argument och hur de mottogs!
        De brukar tyvärr vara så. Det är förhandling som gäller. Måste väl finnas något hon fått? Eller vill ha?

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #5
          Har haft samma situation sen jag och min fru flyttade ihop, jag hade två kar när vi träffades. När vi senare flyttade ihop så gick det bra förutom lite små gnäll och efter en tid så slutade det med bara ett kar.

          Jag har nu sen en tid tillbaka velat ha ett 1000 liters kar i vardagsrummet som i stort sett är den enda platsen som ett akvarium får plats på. Min fru är den som sköter inredningen hemma, och det gör hon ganska bra faktiskt. Hur som helst de krav hon har ställt efter att ha mätt osv är att det får inte vara mer än 2 meter långt! Plus att det måste vara ett möbelkar då det ska stå som ett "display aquarium".

          Ramakvarier med en ram ställning är det fulaste hon vet då det alltid blir att det fula ytterfiltret är blottat! Plus att det ligger pellets förpackningar och annat tillbehör på golvet säger hon, själv tycker jag att hon överdriver, men hon kan ha rätt förstås

          Hur som helst så är jag nu helt inne på att bygga mig en egen möbel med hjälp av IKEAS överskåp samt lite schyssta skivor. Sen blir det bara att får tag på ett lämpligt kar, möbelakvarium verkar nästan omöjliga att få tag på om man inte beställer denna: http://www.ebay.de/itm/Kombination-2...item2321858522

          Jag tror att din situation är ganska vanlig
          Senast redigerad av Kawasa; 03 september 2015, 09:57.
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • faltaren
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 341

            #6
            Ursprungligen postat av Kawasa
            Har haft samma situation sen jag och min fru flyttade ihop, jag hade två kar när vi träffades. När vi senare flyttade ihop så gick det bra förutom lite små gnäll och efter en tid så slutade det med bara ett kar.

            Jag har nu sen en tid tillbaka velat ha ett 1000 liters kar i vardagsrummet som i stort sett är den enda platsen som ett akvarium får plats på. Min fru är den som sköter inredningen hemma, och det gör hon ganska bra faktiskt. Hur som helst de krav hon har ställt efter att ha mätt osv är att det får inte vara mer än 2 meter långt! Plus att det måste vara ett möbelkar då det ska stå som ett "display aquarium".

            Ramakvarier med en ram ställning är det fulaste hon vet då det alltid blir att det fula ytterfiltret är blottat! Plus att det ligger pellets förpackningar och annat tillbehör på golvet säger hon, själv tycker jag att hon överdriver, men hon kan ha rätt förstås

            Hur som helst så är jag nu helt inne på att bygga mig en egen möbel med hjälp av IKEAS överskåp samt lite schyssta skivor. Sen blir det bara att får tag på ett lämpligt kar, möbelakvarium verkar nästan omöjliga att få tag på om man inte beställer denna: http://www.ebay.de/itm/Kombination-2...item2321858522

            Jag tror att din situation är ganska vanlig
            Diamantaquarien.de så är det löst 😉

            Kommentar

            • BrigTSD
              Användare
              • oktober 2014
              • 67

              #7
              Ursprungligen postat av Trafter
              Hej allesammans!

              Har ett problem. Min sambo!
              Jag vill ha ett till akvarium men det vill inte hon. Jag har försökt med olika argument men hon är obeveklig, det blir helt enkelt inte ett akvarium till! Att rationalisera, visa, mäta och berätta om inbyggnationer som inte alls kommer ta plats i vardagsrummet fungerar inte längre. Måttet verkar rågat.

              Så jag tänker att jag inte kan vara ensam om bekymret. Alla måste vi någon gång ha haft samma diskussion med den bättre hälft och jag vill hemskt gärna höra de argument och strategier för att lyckas klämma in det det där sista akvariet som vi vet att vi bara måste ha (och som vi vet aldrig är det sista)!

              Ös på med lyckade och misslyckade argument och hur de mottogs!
              Nu vet jag inte hur ni bor, men är det nödvändigt att ställa tanken i vardagsrummet? Går det inte att hitta någon mer avsides plats där du kan pula på ifred?

              Att "fixa en tank till barnet" är ju annars en välbeprövad klassiker.

              Kommentar

              • Trafter
                Användare
                • oktober 2013
                • 345

                #8
                Jag misstänker att det är ett ganska vanligt förekommande problem och tänkte mig denna tråd som en "kunskapsbank" där akvarister kan hämta ammunition.

                Tillbaka till mig, visserligen finns ett gästrum/studierum men platsmässigt är det däremot en annan femma. Nej, vardagsrummet är vad som i så fall gäller, i ett hörn t.h om "det stora" akvariet. Har försökt med att finurla till med idén om ett hörnakvarium som sedan har ett hörn-väggspritskåp sittandes ovanför, för att sedan maskera detta med paneler så att det ser enhetligt ut. Allt för att "maskera" och erbjuda funktionalitet. Det gick bet.

                Tyvärr är det ganska 50/50 när det gäller inredning och jag har redan... bestämt en del den senaste tiden på det området. Som märks så har jag inte något tyngre artilleri att ta till med.

                Kanske handlar det i så fall om att bida min tid och jobba mig upp till ett bättre förhandlingsläge. Det är ju svårt eftersom suget efter ett akvarium är ganska starkt. Vill ha nu!

                Får byta sambo
                Senast redigerad av Trafter; 03 september 2015, 19:05.
                1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #9
                  Numera finns ju dejtingsajter nischade för alla smaker, åsikter och intressen. Såg att Medborgarskolan har språkkurser för "singlar över 35". Så kanske starta en dejtingsajt för "akvarieintresserade utan begränsningar och hämningar gällande antal burkar"

                  Kommentar

                  • Kawasa
                    Användare
                    • september 2012
                    • 840

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pabbe
                    Så kanske starta en dejtingsajt för "akvarieintresserade utan begränsningar och hämningar gällande antal burkar"
                    Hahahaha ja det skulle ju inte vara illa det inte
                    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                    Kommentar

                    • Tellsak
                      NCS Medlem
                      • augusti 2013
                      • 38

                      #11
                      Pröva med att chocka!
                      Något liknande i stil med.... "Älskling jag var på en akvarieträff igen och du ska veta vilka sjuka människor som finns där...! En person hade 22 st akvarier hemma i sin 3:a! Hur lever människor egentligen? Du hade helt rätt förut när du ville begränsa mitt akvarieintresse. Jag har insett det nu och det får helt klart räcka med "X" antal (säg antalet akvarier som ni har hemma och +1st) akvarier hos oss, för vi måste ju kunna leva ett normalt liv"

                      ..om hon rättar dig och har koll på hur många akvarium ni har hemma kan du försöka komma undan med: Ja men jag känner att det är viktigt för oss att vi måste få ett mentalt avslut på detta så inte mitt akvariebegär kommer tillbaka senare och tar över våra liv helt.

                      ..och skulle hon inte säga något så tar du det som en tyst accept från hennes sida och skaffa fort som f*n det nya akvariet

                      ... glöm inte att avsluta med att "jag är så glad och tacksam att jag har dig älskling" (Och i värsta fall kan du stärka upp det med en lång kram )
                      ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

                      En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

                      Kommentar

                      • BrigTSD
                        Användare
                        • oktober 2014
                        • 67

                        #12
                        Jag misstänker att konceptet Sjukhus/karantän-tank egentligen kom till på grund av den här problematiken ursprungligen.

                        En liten tank man skaffar "för säkerhets skull" och räknas som tillbehör ---> Den blir typ aldrig använd ---> Man gör den till en low tech planted tank ---> sambon medger att den är riktigt vacker ---> Den får flytta från sin avskilda plats till en finare plats ---> Man skaffar en ny Sjukhus-tank för att en golden ser lite svullen ut om man tittar riiiktigt noga... --->

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          #13
                          Ursprungligen postat av BrigTSD
                          Jag misstänker att konceptet Sjukhus/karantän-tank egentligen kom till på grund av den här problematiken ursprungligen.

                          En liten tank man skaffar "för säkerhets skull" och räknas som tillbehör ---> Den blir typ aldrig använd ---> Man gör den till en low tech planted tank ---> sambon medger att den är riktigt vacker ---> Den får flytta från sin avskilda plats till en finare plats ---> Man skaffar en ny Sjukhus-tank för att en golden ser lite svullen ut om man tittar riiiktigt noga... --->
                          Hehe, visst är det så. Egentligen skulle jag inte kalla det problematik, utan en särskild del inom filosofin: "Den akvaristiska kausalitetsprincipens logik". Borde kunna studeras som enskild kurs om 5 poäng inom teoretisk filosofi

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            En idé kan ju vara att bygga ditt barskåp så som du tänkt dig, lämna då en "lucka" för ditt akvarium där du kan placera lite random krims-krams som t ex ljus, blomma eller dyl så länge.

                            När väl "möbeln" har tagit sin plats och blivit ett naturligt inslag så är det dags att skrida vidare i planen. Om det nu råkar hamnar ett akvarium där krims-kramset står märks ju knappt!

                            Kommentar

                            • olaw
                              NCS Medlem
                              • juli 2006
                              • 470

                              #15
                              Jag har också samma situation. Förhandlingar pågår inför flytten till våren...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...