Fisktuberkulos - vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Fisktuberkulos - vad gör man?

    Fyra av mina centralare har nu med några månaders mellanrum gått åt i vad som verkar vara den obotliga fisktuberkulosen. Enstaka individer börjar med att få som bölder, sår. De kan verka friska för övrigt lång tid, men slutet kommer oftast genom att jag tvingas ta bort dem. Det svåra är att i början avgöra om det handlar om tuberkulosen, eller om det bara är skador. Efter råd har jag nu tagit bort dem så fort jag tror mig konstatera tuberkulos. Det är som om det ligger latent i karet.
    Fan, rent ut! En av mina fina deppihannar tycks nu gå samma väg. Medicinering tycks inte funka. Har ökat salthalt osv. Rädd att hela beståndet i karet ska gå åt!
    Mest läskigt är ju att det har gått månader mellan att enstaka drabbats, så det är nästan omöjligt att förutse.
    Så långt jag hittat information om denna hemska åkomma så verkar den omöjlig att få bort. Ligger det latent hos vissa där det kanske aldrig bryter ut? Medans andra drabbas av utbrott av olika faktorer.
    Tänker att det verkar vara som herpes hos människor. Många lär bära på det och det visar sig aldrig eller sällan, medans andra får herpesutslag relativt ofta. Och vad jag förstår med fisktuberkulosen så är det de öppna såren som kan föra smittan vidare till andra som kanske råkar ha en skada?

    Desperation, milt sagt känner jag nu, när mitt ca-kar sen en tid verkligen börjat fungera i sammansättningen.
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Har förstått att flera akvarister själva blivit smittade, om man rotar med sår på händerna i karet. Det botas väl med antibiotika, men finns det någons slags antibiotikaliknande kur man kan köra i ett akvarium?

    Kommentar

    • {_AquA_}
      Användare
      • februari 2013
      • 1299

      #3
      Står lite här.



      Ska tydligen vara samma åtgärd här.

      Du kan ju prova med enstaka fisk och se om det löser sig?
      // Nasser H

      Följ mina projekt:

      Tråd 1:
      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

      Finns mer gott på följande sida!
      Min Zoon:
      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Tack för länken! Tyvärr bekräftar det väl att det effektivaste sättet att inte få det att sprida sig är att avliva angripna fiskar och att det är mycket svårt att behandla redan angripna.

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #5
          Här kommer lite info Pabbe!!





          Kommer man fram till eller misstänker starkt att man har fiskar dör av en sjukdom som inte går att bota, exempelvis fisktuberkulos, så måste man avliva alla fiskar som blir sjuka och sköta akvariet exemplariskt.

          När det gäller fisktuberkulos så är det så att fiskar som blivit sjuka/visar symptom går ej att bota. Däremot kan fiskar som inte visar symptom leva som vanligt. Sjukdomen lär inte vara speciellt smittsam mellan fiskar. För att en fisk skall kunna smitta en annan lär det krävas att en osmittad fisk antingen äter av en död (smittad) fisk eller biter i sår på en smittad fisk. Därför borde det gå att bli av med sjukdomen genom att avliva alla fiskar som ser det minsta sjuka ut och sköta akvariet exemplariskt. Fisktuberkulos lär vara mycket vanlig hos akvariefiskar i handeln.

          Text skriven av Eva Johansson SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt)
          Senast redigerad av Kawasa; 02 september 2015, 12:00.
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Jo, men det är det som kan vara knepigt i ett tidigt skede. Vet jag att det handlar om tuberkulosen eller riskerar jag avliva en fisk i onödan?

            Kommentar

            • Kawasa
              Användare
              • september 2012
              • 840

              #7
              Vad jag minns så det vita runt munnen som dina firrar hade såg ut som svampangrepp!

              Tuberkulosen ska tydligen göra fiskar färglösa, de ska tappa fjäll och i slutskedet så ska det ge en deformation i kroppen. Just det! De ska tydligen inte heller ha någon större aptit.

              När mina Herichthys carpintis drabbades av vita områden runt munnen så nämnde Ove Planstedt att bikarbonat i vattnet skulle hjälpa, och det gjorde det också.
              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

              Kommentar

              • Kawasa
                Användare
                • september 2012
                • 840

                #8
                Här är en bildsökning på fisktuberkulos:

                Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #9
                  Jodå, har sökt mig galen på bilder. Senare stadiet är ju lätt att konstatera men när man först börjar misstänka så är väl det bästa att flytta individen till eget kar direkt, för att se hur det fortskrider. Jag har alltid hållit ph på uppåt 8 i mitt ca och ganska rikligt med salt.
                  Nu bara hoppas jag att det är över.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...