Den stora LED-belysningstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Jojje
    Användare
    • mars 2014
    • 55

    Den stora LED-belysningstråden!

    Här tänkte jag att vi kan diskutera allt som har med LED-belysning att göra.
    LED är ju som många vet framtiden när det gäller akvariebelysning.

    Har dock inte haft turen själv att testa någon, och därför tycker jag att denna tråd passar i forumet.
    Har ni några tips, erfarenheter eller andra funderingar kring LED, tveka inte att utnyttja denna tråd.

    Har själv ett Juwel Rio 300 på 350 liter (jag vet, valet av namn är skumt), och ett Juwel Trigon 350 på 350 liter där jag söker efter LED-belysning som kanske inte kostar tiotusentals kronor.

    Väntar med spänning på tips och diskussioner kring LED. =)
    "In peace sons bury fathers, but war violates the order of nature, and fathers bury sons."
    -Heroditus

    Säljer Xenotilapia Papilio Kanoni i Stockholm!
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=72718
  • faltaren
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 341

    #2
    Jag har 320 watt led. Hemmabygge som jag är mycket nöjd med. LED är det bästa jag haft. Testat både MH och T5/T8.

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • augusti 2013
      • 335

      #3
      Ursprungligen postat av Mr Jojje
      Här tänkte jag att vi kan diskutera allt som har med LED-belysning att göra.
      LED är ju som många vet framtiden när det gäller akvariebelysning.

      Har dock inte haft turen själv att testa någon, och därför tycker jag att denna tråd passar i forumet.
      Har ni några tips, erfarenheter eller andra funderingar kring LED, tveka inte att utnyttja denna tråd.

      Har själv ett Juwel Rio 300 på 350 liter (jag vet, valet av namn är skumt), och ett Juwel Trigon 350 på 350 liter där jag söker efter LED-belysning som kanske inte kostar tiotusentals kronor.

      Väntar med spänning på tips och diskussioner kring LED. =)
      Finns ju hyfsat billiga kinaledramper för akvariebruk. Det är även Kinabyggkvalite på ramperna, i mitt fall var det för klena sladdar så sladdarna blev så varma att isoleringen smälte och det sedan blev kortslutning i lågspänningsdelen.
      Men säljaren skickade nya delar utan att protestera, och då var det grövre sladdar av bättre kvalite ;-)

      Acceptabelt för priset, bra fint ljus.

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Vilket fabrikat var det på den kinarampen? Jag har själv spanat in en del olika kinaalternativ.

        Kommentar

        • riktlinjer
          Användare
          • augusti 2013
          • 335

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Sjödin
          Vilket fabrikat var det på den kinarampen? Jag har själv spanat in en del olika kinaalternativ.

          Tror det står CitII på rampen, någon liknande i alla fall http://www.aliexpress.com/store/prod...563225547.html

          Kommentar

          • olaw
            NCS Medlem
            • juli 2006
            • 470

            #6
            Intressant tråd. Är också nyfiken på LED. Har bara testat två floodlights på 10w styck. Fungerade som kvällsbelysning men för klent som huvudbelysning. Dock prisvärda från ebay.

            Kommentar

            • Turritops
              NCS Medlem
              • april 2015
              • 10

              #7
              Jag har byggt två LED-ramper, en till min tetrabaserade fisksoppa och en till mitt malawi-kar. Jag har skrivit lite om det, blandat med ett annat projekt, på http://blog.elof.com/category/led-ramp-till-akvarium/.
              Senast redigerad av Turritops; 29 augusti 2015, 16:08.

              Kommentar

              Arbetssätt...