Mysis jägarna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trakorio
    Användare
    • september 2012
    • 16

    Mysis jägarna!

    Jag vet för ett tag sedan att jag skrev jag skulle på Mysis jakt. Nu efter ett tags letande hittade jag några ställen i våras där det finns gott om mysis att fånga till våra fiskar.

    Jag har varit ute kanske 5-7 gånger nu och fått ganska bra fångst varje gång. Men vissa gånger har varit mycket bättre än andra.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,8 KB
ID: 700832

    Jag använder mig av en finmaskig håv jag köpt på en trädgårdshandel som har damm tillbehör. Jag har en med teleskop skaft så jag kan nå en bra bit ut från broar eller kanter. Men så jag kan även dra ihop håven när jag fiskar vin stränderna.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1j.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,1 KB
ID: 700830

    Bästa stället att hitta mysis på är vid mynningarna av floder, åar, bäckar som rinner ut i havet. Där det är bräckt vatten. Gäller bara att ha tålamod så till slut hittar stimmen med tusentals mysis.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1h.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,9 KB
ID: 700831

    Se till att använda en spann eller burk av den storleken du behöver. Ha inget vatten i, utan du häller mysisen rätt i spannen bara. Sedan är det bara att åka hem och ta hand om mysisen.
    Jag ser till att skölja mina mysis i vanligt vatten och ta bort eventuellt ogräs, tång m.m. som kan ha råkat komma med. Efter det förväller jag mysisen snabbt i kokande vatten. Jag använder en stor kastrull kokande vatten där jag sänker ner ett stort metall durkslag fullt med mysis ner i c:a 5-10 sekunder (man ser när mysisarna ändrar färg).

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1f.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,4 KB
ID: 700833

    Efter det så har jag mysisen i ett stort durkslag tills vattnet har runnit av sedan häller jag det i en bytta (om jag fångat mycket så jag behöver durkslaget till mer mysis som måste förvällas).

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1c.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,6 KB
ID: 700834

    Efter mysisen har svalnat av så lägger jag lagom mängd i så kallade zip-påsar och plattar ut dem till tunna plattor som jag sedan lägger in i frysen. Enkelt att bryta av lagom stora bita du vill ha när du ska mata sedan.

    Fiskarna älskar det!!
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #2
    Finfint käk till dom flesta av våra fiskar, själv har jag hoppat det där med förvällningen.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • trakorio
      Användare
      • september 2012
      • 16

      #3
      Förvällde inte i början men märkte att det blev så mycket bättre och renare efter jag provade förvälla dem första gången. Plus man blir av med alla parasiter m.m.

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Jisses vad mycket ni fick tag på!! Undrar ifall det finns mysis i närheten av Östkusten också?
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #5
          Ursprungligen postat av trakorio
          Jag använder mig av en finmaskig håv jag köpt på en trädgårdshandel som har damm tillbehör. Jag har en med teleskop skaft så jag kan nå en bra bit ut från broar eller kanter. Men så jag kan även dra ihop håven när jag fiskar vin stränderna.
          Om du tar en bit plastslang och skär upp den med ett snitt längs sidan och sedan kränger den runt håvtyget och ringen, så håller den mycket bättre.

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            När jag var liten brukade vi åka tio Bråviken. Där kunde man också få upp mängder.
            Skulle vara kul att hitta något run Stockholm också. Kan tänka mig i innerskärgårdarna. Var utanför Västerhaninge för några år sedan och campade set i augusti. Tycktes mig se mysis när vi metade från en brygga.
            Är förvällning för at få bort ev parasiter? Försvinner ju samtidigt lite näring

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #7
              Finns det parasiter på mysis som kan klara sig i akvarievatten och angripa fiskar?
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Ja det är det jag undrar också. Menar vissa ger ju stora ciklider levande daggmask

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 514

                  #9
                  De flesta parasiter borde väl frysa sönder vid nedfrysningen?

                  Kommentar

                  • GraTis
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 414

                    #10
                    Jag har hört (för länge sen ) att förvällningen gör man för att förlänga hållbarheten på den Mysis du fryser in.
                    Senast redigerad av GraTis; 26 augusti 2015, 12:57. Anledning: tur

                    Kommentar

                    • Tellsak
                      NCS Medlem
                      • augusti 2013
                      • 38

                      #11
                      Det där såg ju riktigt roligt ut!

                      Jag har inte själv fångat Mysis men skulle kunna se det som en gemensam halvdagsutflykt för de som vill i Stockholmsområdet. Där vi fångar lite under några timmar, umgås och fikar medtagen matsäck och snacka lite skit med varandra, och sen delar lika på fångsten mellan de deltagare som var med.... Finns det intresse för det? En bra mysishåv kan väl inte kosta så mycket...
                      ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

                      En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

                      Kommentar

                      • Pabbe
                        NCS Medlem
                        • september 2006
                        • 1805

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tellsak
                        Det där såg ju riktigt roligt ut!

                        Jag har inte själv fångat Mysis men skulle kunna se det som en gemensam halvdagsutflykt för de som vill i Stockholmsområdet. Där vi fångar lite under några timmar, umgås och fikar medtagen matsäck och snacka lite skit med varandra, och sen delar lika på fångsten mellan de deltagare som var med.... Finns det intresse för det? En bra mysishåv kan väl inte kosta så mycket...
                        Bra idé!
                        Jag campade för några år sedan med min son vid Östnora camping, inre skärgården, någon mil från Västerhaninge. Det var sent på sommaren och kallt, så vi badade inte, men fiskade lite från en ganska lång brygga där. Är inte säker, men tror det jag såg då kan varit mysis.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Mycket trevligt initiativ!

                          Då föreslår jag att vi träffas nu på lördag den 5/9 och tar oss till Östnora camping som Pabbe föreslår. Jag har plats för tre personer i min bil. Jaq utgår från Farsta.

                          Anmäl intresse i den här tråden: https://www.ciklid.org/forum/showthr...927#post944927

                          Kommentar

                          Arbetssätt...