Tid för nya fiskar nu? Rödzebra eller demasoni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gauss
    Användare
    • juli 2015
    • 2

    Tid för nya fiskar nu? Rödzebra eller demasoni?

    Hej! Jag är ny till hobbyn och har haft ett 200l kar igång i snart 5 veckor där jag för närvarande har
    6st 4cm golden
    6st 4-5cm demasoni

    Efter "10l per fisk"-regeln som jag hört om tänkte jag lägga till
    4st demasoni
    1+3 rödzebra
    Vilket totalt skulle bli 20 fiskar. Har 1500l/h pump med stor filtervolym och är försiktig med matning så jag tänker att det bode funka.

    Jag hade en liten nitrittopp för ngn vecka sedan (tänker att den reflekterar en fas i uppstarten där nitritätande bakterierna tog fart, hällde i mera filterbakterier då - happystart) men sen har nitriten legat på oupptäckbara nivåer (sera-dropptest) och jag tänker att jag nu törs lägga i fler fiskar.

    Frågan är om jag först ska ta demasoni eller rödzebra, eller kan våga sätta i alla 8 direkt?

    Tänker att det är bra att få i demasonisarna hyfsat snart för även om de som jag redan har inte direkt tuggar på varandra så är hannarna rätt tuffa mot honorna vilket ju arten är känd för. Vill därför snart komplettera med de 4 för att det ska bli lite större grupp.

    Blir det en chock för ekologin med 8 st 4-5cm-fiskar till direkt tror ni? Börja med 4 demasoni och vänta några veckor? Övriga invändningar mot hur jag tänker med fiskpopulationen i mitt kar?

    MVH
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag tycker att du ska strunta i rödzebran och köra på fler demasoni istället. Rödzebror blir rätt stora i ett 200 L. Demasoni fungerar dessutom bättre i större grupp. Fyll på med några golden till också så blir det en kanonburk

    Välkommen till forumet

    Kommentar

    Arbetssätt...