Ytterfilter vid akvarietömning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cobbdouglas
    Användare
    • juli 2003
    • 18

    Ytterfilter vid akvarietömning

    Tänkte på sikt sätta in ytterligare någon BTN modul i akvariet. Eftersom detta tar någon dag undrar jag hur man bör hantera ytterfiltret under tiden. Bör man låta det vara igång i en alternativ behållare (hink, balja etc), eller tömma det på vatten och sedan rengöra filtermaterialet och starta om det när akvariet är vattenfyllt igen?
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Jag skulle inte göra rent filtret helt och hållet om du också tänkt byta allt vattnet i akvariet. Att köra det i en alternativ behållare tycker jag låter som, en bra idé. Slangarna kan du passa på att göra rent eftersom det ofta blir snabbare igensatta än själva filtret.
    David

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      #3
      låt det gå i en hink under tiden

      Kommentar

      • Danny_C
        Användare
        • april 2003
        • 334

        #4
        ställ både hinken och ytterfiltret i ett badkar om det finns möjlighet, om det skulle svämma över
        /danne

        Kommentar

        • supermick
          Användare
          • maj 2002
          • 151

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Danny_C

          ställ både hinken och ytterfiltret i ett badkar om det finns möjlighet, om det skulle svämma över
          hur skulle det kunna svämma över ?
          hej hopp i plurret

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Det skulle kanske kunna skvimpa över, eller kanske en slang skulle kunna glida ur läge och hamna på sidan om hinken ?
            Men visst, ett våtutrymme (badrum/tvättstuga) är ju bättre än parketten i vardagsrummet
            Om man skall köra filtret i en hink får man nog se till att slangarna verkligen förblir i hinken.
            Tänk bara vad som skulle hända om insugslangen skulle halka ur hinken och filtret gå torrt [xx(]

            Kommentar

            Arbetssätt...