Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo"Kekese

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo"Kekese

    Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo" , Kekese

    Fiskade upp honan med svart haka för en liten stund sedan. När jag satt framför karet såg jag att ett yngel hade rymt ur mammans mun och en nigripinnis jagade ynglet.
    Tog en såndär Åleds fyrkantig storhåv och försiktigt försiktigt fångade in henne. Först trodde jag att det inte skulle gå att få tag i henne, men det gick. Hon spottade ut ett yngel och nu går hon i ett "spottkar" där det finns 9 nigripinnisyngel + 2 foaeyngel. Ska bli intressant hur många yngel det är och hur många hon släppte i stora karet.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Efter några dagar hade hon släppt ett par yngel. Hon hade ju lekt för mer än 30 dagar och hon borde ju ha spottad ut ynglen. Jag tömde henne försiktigt på ett gäng yngel, men fick inte ut alla. Så jag lät bli.
    ett par dagar senare så åkte resten av ynglen ur munnen, men hon såg väldigt medtagen ut. Idag hittade jag henne på rygg. Det var sista gången jag tömde en hona. Det blev alldeles för stressigt för henne och jag känner mig som anledning till att hon miste livet.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Ja det är verkligen en form av djurplågeri att tömma honorna på det viset. Dom har så länge som fisk har funnits klarat av det helt på egen hand.
      Buuuuu!!!!
      Akvarister är oftast inte smartare än så, fattar man inte att fiskar kan själv?
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • Bosse G
        NCS Medlem
        • november 2013
        • 235

        #4
        Ursprungligen postat av tege
        Ja det är verkligen en form av djurplågeri att tömma honorna på det viset. Dom har så länge som fisk har funnits klarat av det helt på egen hand.
        Buuuuu!!!!
        Akvarister är oftast inte smartare än så, fattar man inte att fiskar kan själv?
        Om man känner sig tvungen får man fånga upp honan och hela tiden ha henne under vattnet. Använder man en tandpetare och försiktigt öppna munnen på henne går det bra. Försöker man man göra som med Malawi går det normalt åt h-e. Ynglen klarar sig själva utan problem efter 25 dagar men honan kommer att hålla dom så länge det går om hon känner att det inte är tryggt att spotta i karet och till slut blir hon svag. Bästa sättet är att mata med cyclops och nykläckt artemia plus att göra ett stort vattenbyte. Det kan också trigga henne att spotta.

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Eftersom det inte är en särskilt naturlig och bekväm miljö för munruvande honor att vistas i akvarium, så måste man ju som ställföreträdande Gud gripa in ibland. Som Bosse påpekar kan honorna gå så länge med ynglen att hon försvagas. Men även ynglen får en dålig start om de går för länge instängda i en trång munhåla. Tillgången till föda för alla minskar och kanske underutvecklas vissa motoriska funktioner, vad vet jag. Säkert kan syrebrist uppstå när det blir allt trängre, som i sin tur kan skada organismen för framtiden.

          Kommentar

          Arbetssätt...