belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • juli 2003
    • 23

    belysning

    hej på er alla igen
    min nya fråga handlar om belysningen, som sagt tänker starta en 200 l kar och frågan är om lysrören.
    hur många rören behöver jag till denna akvarium, räker med två 30w eller en 58/60w.
    än en gång tack för allt hjälp som har fått och återigen tack.

    mvh silver.
    EDUARDO RUBIO C.
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Vad har du tänkt ha i akvariet ?

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #3
      Jag tycker först o främst att du ska mäta hur långt ditt kar är. Och sedan köpa en lysrörs ramp med plats för 2 lysrör som är lika långt som ditt akvarie. (Du kan ju alltid släcka det ena röret om du av någon anledning skulle tycka att det blir för mycket ljus.)
      Watt styrkan i rören är beroende på längden på lysröret. Tex ett rör som är 60cm långt har en effekt av c:a 20 watt. Ett som är 120cm långt har en effekt av c:a 40 watt. (De 58 watts rören du skriver om är c:a 150cm långa)
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • juli 2003
        • 23

        #4
        HEJ:
        DET JAG FÖRSÖKER ATT SKAPA ÄR ETT BIO TOP ( SYDAMERIKANSK) I MIN 200 L.DÄRIGENOM FRÅGAN OM ANTALET RÖREN ETT ELLER TVÅ, DOM SOM AKVARIER HAR ÄR PÅ 60 CM.
        VAD JAG SKA HA I KARET HAR INTE TÄNKT ÄNNU MEN JAG FÖRMODAR ATT DET BLIR SYDAMERIKANSKA, HAR KOLLAT OCH LÄST EN DEL OM DOM OCH HITTAT EN STOR VARIATION AV FINA FISKAR.
        HÄLSNINGAR SILVER.
        EDUARDO RUBIO C.

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          60 cm ? Vad har du för mått på akvariet?
          Ta så många du får plats med, 2-3 st. på 30-36 w är nog ganska lagom.
          Kör du på 18 w får det väl bli 4-6 st
          Det hör iofs inte till denna fråga, men när jag vet att det finns lämpliga rör i T5 kommer jag att bygga om mina ramper för denna typ av rör.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag skulle råda dig att ha 2st 30watt där du eventuellt kan stänga av en om du får en algblomning. Har du en stark belysning i akvariet så får du nog inte fiskarna att visa sina bästa och snyggaste färger heller. Mitt råd är att ha medium till låg belysning och anpassa växtligheten därefter. Skall ditt akvarium vara mer inriktat på växter så kommer det i ett annat sken om du förstår vad jag menar...*s* Då är det bättre med starkare belysning och då kan man ha växter som lägger sig på vattenytan och skuggar över vissa delar i akvariet.

            Du kan även göra som jag har gjort till mitt Malawi akvarium...sätta 2-3st foliebitar á 10cm breda lindat runt lysrören för att skapa punktbelysning. Snygga effekter när fiskarna simmar in och ut ur belysningspunkterna. Det fungerar ungefär som spotlight.

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • juli 2003
              • 23

              #7
              hej
              jag tror att jag kommer att bäställa två på 30w eftersom har läst och frågat på min lokala akvarie affären och dom råde mig att göra så.
              å andra sidan skulle gärna veta vad menas med t5 belysningen, har också bäställt yterfilter. innefilter blir den gamla som akvarien har och jag tror att det räker, samt min nästa fråga handlar om sand eller grus till botten??,måste berätta att i akvarium lever två st jord ätare (brasiliansk)och om tanke om hur dom här "killar"lever i och om tanke på dom växter som också skall vara med i. min fråga om saken är vad föreslår ni mig att jag ska köpa, sand eller grus???.
              det är många frågor på gång, hoppas att jag tråkar inte er men måste fråga ändå "ler"gödningen då??, lera?- torv?-substrakt? vad föreslår ni.
              jag tror att räker lång med frågor för idag men en gång till tackar för allt hjälp som jag får.
              MVH SILVER.
              EDUARDO RUBIO C.

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Om du skall ha surinamensis i karet så tror jag inte att du kan ha vidare mycket växter. Dom rotar väl runt en del? Om du skall ha ett akvarium med mycket växter så behöver du mer ljus, helst 0,5 watt per liter vatten. De gamla idérna om bottengödning har förkastats totalt av de riktigt duktiga växtakvaristerna (kolla apd för mer info). Om du ger växterna goda förutsättningar så kvittar det vad det är för bottenmaterial. Grusen/sanden kommer inte begränsa dina växter. Angående gödning så rekomenderar jag tropica mastergrow eller pmdd om du vill göra det lite mer avancerat. Dessa tvåär de enda gödningar som har en utförlig innehållsförteckning som stämmer överens med växternas krav. Docera försiktigt i början och aldrig i förhållande till annat än bytt vattenvolym.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 23

                  #9
                  hej igen:
                  om frågan om växter jag poangterade mest med anledningen till att jag tänte skaffa mig sydamerikanska dvärjar ciklider, där finns en hel del att plocka och dom gräver inte dessutom vill jag också ha skalarer osv.
                  om tal om dom här två jord ätare som jag har i nu,tänkte flyta dom och skaffa egen "bostad" tillsammans med några äldre praktbotior som bor i akvarium också.
                  å andra sidan jag tror att det här med gödning kan fungera med att tillsätta bara nån bra preparat.
                  om tal om grus glömde att fråga storleken på korn, i akvariumet finns nu grus som är blandat i sig med större grus, derigenom fråga om sådan eftersom vet inte påverkan på växternas rötter som i för sig dom kommer att bli olika i sin kontextur såvel kraftiga som icke kraftiga såna.
                  det är många frågor igen, men jag tackar för allt hjälp.
                  mvh silver.
                  EDUARDO RUBIO C.

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #10
                    Magnus:
                    Jag skulle vilja läsa mer om det här med bottengödning, men vad står förkortningen apd för? Någon hemsida är det väl men vilken?
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    Arbetssätt...