Kan man ha icke-lekande dovii med något annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #16
    Angående dovii nu, frun sa precis att hon var hemma då den sista av de mindre togs ihjäl, hon hörde bara ett plask och tittade mot karet och såg en fisk sakta singla ner mot botten. Sjukt att det kan gå så snabbt. Fiskarna är ju så små tänker jag.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #17
      Kanske den största är en hane trots allt? och de mindre kanske var honor, därav skillnaden i tillväxt? Nu då den största går själv så färgar den ut mer och fenorna har nu små prickar och lite blåaktig färg som jag tror är typiskt för hanar.
      Bifogade filer
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #18
        Han är en snygg mördarmaskin
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #19
          Sedan Örebroaktionen, har jag en doviihane ihop med ett antal jaguarer. De minsta jaguarerna är i samma storlek som doviin. Runt 18cm. Inga skärmytslingar ännu.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            #20
            Det är en hane du har kvar.
            CA

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #21
              RobinH:Ok tackar för rakt svar där, och jag antar att det är samma förutsättningar eller värre nu då det visade sig vara en hane så jag klurar inte mer på det.

              Wilhelm: Intressant, det blev ju fiasko för mig men jaggorna växte långsammare så de var inte lika stora särskilt länge. Jag har visserligen riktiga kaxmörtar till jaggor i ett annat kar, samma storlek, men jag vet ändå inte om jag törs släppa ner någon med tanke på hur det gick för de andra. Jag tror jag avvaktar ett tag och ser hur dovii funkar som solofisk istället, kanske de är helskoj och han kan ju ändå inte göra så mycket mer skada nu :/
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Ola Sjödin
                Användare
                • augusti 2003
                • 514

                #22
                Jag vet inte om du redan sett denna filmen med en sololevande dovii som är ganska maffig?��

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #23
                  Fredrik:Jag tänkte inte så mycket hur det skulle funka. Jag bara släppte i doviin och det är fortfarande lugnt. Jag hade dovii i början 80 talet. De var rätt vanliga då och managuensi var sällsynt.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    #24
                    E det en hane eller en hona du har Wilhelm?
                    CA

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #25
                      inte hundra, men då den har mycket blått i fenorna så tror jag att det är en hane. Den visar aldrig bredsidan så jag kan ta en bild, men försöker få en bra bild på firren.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #26
                        Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                        Jag vet inte om du redan sett denna filmen med en sololevande dovii som är ganska maffig?��
                        https://youtu.be/rbmXjFhp-UU
                        Den var ju helgrym, en sån skulle man inte tacka nej till Men det lär nog vara ett extremt kaxigt exemplar, min är i alla fall ganska försiktig/skeptisk mot mig, det är bara fiskarna som han visar upp hornen i pannan åt.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #27
                          Här är en film så ni förstår problemet.

                          Cichlorna var en vild chansning och nähäpp det fungerade inte heller, det konstanta nötandet med smäsmällar blev lite tungt och cichlorna håvades upp till slut. Jag dreglade över några vita påfåglar (sjukt snygga) också men nu får det räcka, inga fler ciklider i karet såvida jag inte hittar en dovii-hona som är lite större eller ett lekpar av någon riktigt aggressiv art. Det tragiska är att nu då cichlorna är upphåvade så är doviin skeptisk för allt som sker utanför karet, med mer fisk i karet är han orädd men är han själv så är han lite skygg, och tyvärr gör han ju hela tiden så han blir ensam i karet :/
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8597

                            #28
                            Kanske plats för lite tvärvetenskapligt (eller tvär-ciklidistiskt) spekulerande här. Försöker man hålla tre troffar eller mbunas tillsammans går det precis på samma sätt (fast snabbare). Kunde det analogt funka om man höll en grupp på 30 dovii i ett akvarium på några tusen liter? Eller borde akvariestorleken skalas i relation till fiskens storlek, inte i längd utan i vikt/volym? 30 dovii i ett akvarium på 10 000 liter?
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #29
                              Mikael W: Mjo det ligger nog något i det du säger, att överbefolka ett kar med mindre centralare (fisksoppa) får åtminstone enligt mina erfarenheter resultatet att det blir mindre bråk än om man håller exempelvis två ensamma hanar av arter med liknande temperament, reviren blir mindre men hålls benhårt och även om det smågnabbas hela tiden så utsätts få fiskar av konstant hackande som tar ihjäl dem. Det resulterar ju dock i ganska tråkiga fiskar som mest står och tigger mat och visar ytterst få artspecifika intressanta beteenden, så jag vet inte om det är något att sträva efter.

                              Men dovii verkar knepiga, även som små innan könsmognad och revirbeteende så ville den största i min grupp ungfiskar ha bort de mindre fiskarna, och karet på 1.5 meter var då ganska högt belastat med 10 jaggor och 5 dovii, nästan lite fisksoppavarning över det. Kanske var jaggor och dovii en dålig kombination dock, någon vieja eller amphilophus kanske hade gått bättre. Men att ha fler dovii i karet tror jag hade slutat på samma sätt med tanke på att den största fortsatte plocka bort fisk efter fisk även då bara dovii fanns i karet ända till han var ensam kvar. Jag tolkar det som att den ville ha väldigt stora ytor både bara för att leta mat och kanske senare för revir. Klassisk situation då karet helt enkelt är för litet?
                              Men men jag har ju ingen koll på arten egentligen så det här är bara spekulationer.

                              Har man som du säger ett kar på flera tusen liter, kanske några meter gånger några meter i bottenyta, så det blir som en mindre sjö, så tycker jag ändå att det mesta bör funka, även att ha flera dovii. Typ om man har en inomhusdamm (något jag alltid velat ha men aldrig haft plats för). En damm med stora centralare! Dovii, jaggor, citrinellum etc. Tänk bara! *dreglar* Samtidigt ser man ju folk ha helt kala mediumstora kar med diverse omöjliga fisksammansättningar så inget är kanske omöjligt om man bara gör rätt , eller har tur. Men hur många kar har man sett med riktigt stora dovii tillsammans med andra ciklider? Jag misstänker att utgången oftast blir en ensam arg best som surar till så fort man visar sig i samma rum.
                              Senast redigerad av FI; 07 juli 2015, 12:25.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #30
                                Nytt försök, 7st skivtetror. Ser riktigt lovande ut så här långt.
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av FI; 07 juli 2015, 19:22.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...