Kolfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiclasVH
    Användare
    • februari 2015
    • 65

    Kolfilter

    Hej,
    Jag är inne på att köpa filterhus och en kolfilterpatron för att ha mellan kranen och karet när jag fyller vatten vid vattenbyten. Har sett att Jula har hur och filter. Skulle vilja ha snabbkopplingar a la trädgårdsslang till filtret. Vad är det för kopplingar jag ska ha då ? Även till blandaren vid handfatet där jag tänker koppla slang till filtret vill jag gärna ha snabbkoppling.

    Är det någon som är haj på detta och kan hjälpa mig ?

    Med vänlig hälsning
    Niclas
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #2

    Kommentar

    • NiclasVH
      Användare
      • februari 2015
      • 65

      #3
      Super, tack Håkan. Blir inköp i helgen.

      Kommentar

      • NiclasVH
        Användare
        • februari 2015
        • 65

        #4
        Då körde jag med kolfilter igår vid mitt vattenbyte. Får se om jag kommer märka någon skillnad. Det jag undrar över är om filtret ska stå vattenfyllt vid förvaring till nästa vattenbyte om en vecka ? Man ska inte tappa ur vattnet ur huset ?

        Kommentar

        • mrazster
          Användare
          • september 2014
          • 428

          #5
          Jag kör själv med Julas kolfiltet !
          Jag låter vattnet stå och vid varje vattenbyte så låter jag filter sköljas ut några minuter innan jag fyller på i karet. Har hittills inte haft några problem med det !
          1200 liter plywoodkar

          576 liter Ciklidarium !!

          Kommentar

          • riktlinjer
            Användare
            • augusti 2013
            • 335

            #6
            Ursprungligen postat av NiclasVH
            Då körde jag med kolfilter igår vid mitt vattenbyte. Får se om jag kommer märka någon skillnad. Det jag undrar över är om filtret ska stå vattenfyllt vid förvaring till nästa vattenbyte om en vecka ? Man ska inte tappa ur vattnet ur huset ?
            Då jag inte har mitt filter fast monterat i hållaren utan lägger det i ett skåp mellan byten så håller jag det upp och ned en minut och låter vattnet rinna ur. Och när jag ska använda det spolar jag vatten en minut eller två och sköljer ur det. Har fungerat i något år utan problem nu.

            Den största fördelen är väl om det gjorts något arbete i vattensystemet så det kommer kopparspån eller annan skit, eller om vattenverket har något tillfällig svacka och skickar ut lite mindre bra vatten. Då ökar chansen att man inte är en av dem som skriver ett inlägg att mina fiskar dog efter vattenbyte...

            Kommentar

            • NiclasVH
              Användare
              • februari 2015
              • 65

              #7
              Hej,

              Tack båda då funkar det nog att göra både och.

              Kommentar

              • mrazster
                Användare
                • september 2014
                • 428

                #8
                Så här ser min setup ut !


                Klicka på bilden för större version

Namn: kol.jpg
Visningar: 2
Storlek: 208,0 KB
ID: 693440
                1200 liter plywoodkar

                576 liter Ciklidarium !!

                Kommentar

                Arbetssätt...