Sanslöst tråkigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Sanslöst tråkigt

    Försökte att fånga en tuggande nigripinnis ett par dagar.Först nattetid när de sover och hittade inte henne. Så försökte jag dagtid när jag såg var hon var hela tiden, men hon var för snabb att komma undan och gömma sig. Så igår tredje natten fick jag änligen syn på hennes sovplats på natten. Mellan innerfiltret och kortsidan, inklämd mellan pumpen och glaset. Det gick förståss inte att få tag i henne med håven, så jag flytta innerfiltret ett par centimeter och då försvann hon till motstående hörn. Där fick jag tag i henne och kunde förflytta henne till spottkaret. Munnen var lika välfyld som innan fångsten. När jag kollade imorse, såg jag att hon spottat, men jag såg bara ett endaste yngel! har hon käkat upp resten eller vad? De kan ju inte hoppat ur karet. Nåja bättre lycka nästa gång. Nu får hon äta upp sig innan hon flyttas tillbaka till sina kompisar.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Sanslöst var ordet! Nu när jag avverkat kvällsmatingen av mina fiskar, så upptäckte jag att det var 6 yngel i burken. De måste ha gömt sig väldigt väl i morse och under dagen. De 5 kunde ju inte ha varit kvar i hennes mun då hon såg precis normal ut i morse. Aldrig varit med om sådant tidigare. Nu är jag glad! 6 nigripinnisungar!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • PiaJo
      • januari 2011
      • 1744

      #3
      Kul!
      ----------------------------------
      /PIA

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #4
        Grattis. Ja, de är svåra att fånga. Men å andra sidan spottar de inte ut äggen/ynglen när man flyttar dem.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Idag inte ett yngel i karet, och honan har svart påse! Hon har plockat upp ynglen igen! Hoppas hon spottar ut dem igen.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Hon kommer säkert att behålla dem så länge hon kan och sedan spotta, bara hon får lugn och ro. Hon verkar ha starka modersinstinkter!

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              har ju två Foaeyngel (2cm) i den burken och det kanske är störande för henne?
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Nu har jag ingen erfarenhet av just dessa arter, men ruvande honor är nog sig lika. Hur stort är spottkaret? Kommer själv ihåg när jag hade en Geophagushona i ett mindre kar där det gick lite större yngel också. Hon gick så länge att jag var tvungen att tömma henne. Ynglen var undernärda när jag tömde.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Det är på 54 liter. Ska försöka o fånga foae ynglen. Är nog de som stör.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...