Vad är det för monster alger jag har?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krypto
    Användare
    • maj 2014
    • 78

    Vad är det för monster alger jag har?

    Har frågat lite förut om mina akvarieproblem men det känns som jag provat allt nu:

    -Vattenbyte 30% varje vecka, slamsuger ibland
    -Rengjort inner och ytterfilter
    -nya lysrör
    -lysrörstid 6-7 timmar

    Algerna går inte bort med magnetskrapa utan jag måste använda isskrapa, dom kommer ganska snabbt tillbaka igen, och jag kommer inte åt på baksidan av akvariet samt på stenar o annat smått.

    Det verkar inte heller som algätarna rår på dom, ser inte att det skulle ha försvunnit nåt där.
    Jag verkar inte kunna infoga någon bild så jag kan visa hur det ser ut...

    Jag har en del yngel i akvariet, jag brukar smula ner lite pellets så dom får i sig mat dom med, vet inte om det kan spela någon roll, att mat ligger kvar på och föder algerna, men ynglena måste ju få i sig mat dom med.

    Hjälper kol i filtret, kör inte med något kol just nu, något annat man kan trycka in där som kan hjälpa med filteringen som kan ta död på algerna?

    Mvh
    Kalle
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Ställer samma fråga till dig som tidigare, på helgerna när du är hemma och kan se ditt akvarium under dygnets ljusa timmar, finns det någon tidpunkt under denna period som solljuset når ditt akvarium? Hur stort är ljusinsläppet från fönstren? Står ditt akvarium i ett utsatt(dvs utsatt av för mycket dagsljus) läge?

    Ifall algerna inte går bort med en magnetskrapa så har du nog låtit dem sitta för länge innan du beslutat att skrapa bort dem.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • PiaJo
      • januari 2011
      • 1744

      #3
      Hur ser algerna ut, vilken sorts alger är det?
      ----------------------------------
      /PIA

      Kommentar

      • Ducce
        Användare
        • november 2009
        • 360

        #4
        Kolla här om du hittar dem. http://plantswap.se/viewtopic.php?f=35&t=19135

        Är förmodligen Prickalg, GSA

        Kommentar

        • Krypto
          Användare
          • maj 2014
          • 78

          #5
          Akvariet står långt från fönstret och jag tror inte solljuset når så långt men ska kolla igen. Algerna är mörkgröna

          Kommentar

          • Thomas Petersson
            Användare
            • augusti 2007
            • 14

            #6
            Hallå...jag har haft samma problem innan med dessa alger och jag löste det med att täcka karet ( sidor , framruta och topp ) med en filt ( så mörk som möjligt ) som jag hängde över karet och på så sätt fick jag inte in ngt ljus alls till slut som var dom borta. du kan oxå använda tidningar som tejpas för framruta och sidorutor och lägg en ovanpå

            Kommentar

            • Thomas Petersson
              Användare
              • augusti 2007
              • 14

              #7
              glömde skriva att ha akvariebelysning släckt utom när du matar , jag hade tänt 1 timme när jag var hemma och såg till att fiskarna åt upp maten

              Kommentar

              • Krypto
                Användare
                • maj 2014
                • 78

                #8
                ok tack, låter drastiskt med heltäckande men det kanske är vad som krävs

                Kommentar

                • Ducce
                  Användare
                  • november 2009
                  • 360

                  #9
                  Om det är de små hårda algerna så hjälper det inte med mörkläggning, de sitter så ini he...
                  Hadde haft sådanna för länge sedan, kommer inte ihåg hur jag "blev av med dem", de som kommit försvinner inte med mörkläggning, så det gäller bara att ändra balansen så de sluter att föröka sig.

                  Kommentar

                  • Kawasa
                    Användare
                    • september 2012
                    • 840

                    #10
                    Håller med Ducce, har algerna väl fastnat så pass mycket som du beskriver, så kommer de bara inte ramla av ifall du mörklägger. Det du måste hitta är källan till ditt problem! Kan vara balansen i akvariet som Ducce är inne på! Eller att akvariet blir belyst av för mycket dagsljus. Läs lite av informationen som tilldelas från den bifogade länken tidigare
                    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                    Kommentar

                    • Krypto
                      Användare
                      • maj 2014
                      • 78

                      #11
                      ok, får väl ta med ett vattenprov till avkvarieaffären så får dom kolla det.
                      Fick ett annat tips att använda ett UV filter, vad tror ni om det, kanske inte fungerar på alla typ av alger?

                      Kan algerna hållas vid liv utan ljus men leva på matrester?
                      Senast redigerad av Krypto; 19 maj 2015, 15:12.

                      Kommentar

                      • Krypto
                        Användare
                        • maj 2014
                        • 78

                        #12
                        Glömde nämnde att det verkar ju stämma att jag har prickalger, som åtgärd nämns att öka fosfatnivån, verkar finnas i akvarieaffären. Jag läste också att prickalger ska vara tecken på bra balans, så om det stämmer är det väl bra för invånarna i karet iaf.

                        Det som inte låter så bra är att dom som finnas inte kommer att dö ut, bara göra så det inte blir fler, men det löser inte problemet med alger på stenar och baksidan av akvariet, där kommer jag inte åt.

                        Det nämndes också att det kan vara dålig cirkulering, kanske att man ska justera flödet från ytterfiltret så det går lite mer runt, just nu så riktas utblåset mot det andra ytterfiltret.

                        Nu lyckades jag få med en bild också, såhär ser det ut, ignorera den andra bilden, jag vet inte hur jag får bort den
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Krypto; 19 maj 2015, 19:01.

                        Kommentar

                        • Mony
                          Användare
                          • december 2013
                          • 187

                          #13

                          Kommentar

                          • Kawasa
                            Användare
                            • september 2012
                            • 840

                            #14
                            Hmmm ser ju att du kör karet precis som jag? Helt utan växter! Då är det knappast jätteviktigt att ha lysrören på när du är borta på jobbet eller? Jag slår på belysningen av mitt kar när jag kommer hem ifrån jobbet, står då på mellan 5 - 6 timmar om dagen, inga alger

                            Förresten jag antar att du har gjort rent karet? Ser inga monsteralger på glasen? Har du ett UV filter också
                            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                            Kommentar

                            • Krypto
                              Användare
                              • maj 2014
                              • 78

                              #15
                              Jobbar skift lite olika tider så det blir timer. Nej, det är väl ok nu med alger, eller iaf inom kontroll, fick råd av den lokala akvarieaffären att byta 50% vatten varje gång med malawi, och för att bli förhindra att alger förökar sig: byta 20% vatten, varannnan dag 3 ggr, får se om det hjälper...
                              UV bilden ska inte vara där, blev fel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...