Sår/hudlesioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik P
    Användare
    • januari 2006
    • 11

    Sår/hudlesioner

    Under min snart 30-åriga akvaristbana har jag varit väldigt förskonad från sjukdomar hos mina ciklider. Nu har jag en Steatocranus-hane som har ett stor lesion på underläppen. En del av läppkanten har nästan lossnat och hänger kvar på en liten hudflik. I samma akvarium finns bara några glödbandstetror och en Ancistrus-mal (glöm det biotop-oriktiga; det är en tillfällig sammansättning).

    Har ni erfarenheter av något liknande eller förslag på vad det kan vara frågan om? Någon bakterieinfektion som leder till vävnadsnekros? Övriga fiskar är symptomfria och Steatocranus-hanen är för övrigt helt ok; kanske lite dålig aptit bara.
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #2
    tja gissar på bakterier pga nedsatt immunförsvar, stress ( Ph,temp etc). Vid skador kommer ju ofta svamp i tillägg, Byt vatten, höj temp och salta hårt , ( bäst i ett eget akvarium då växter kan må dåligt av salt)

    Kommentar

    • Freppo
      Användare
      • november 2014
      • 37

      #3
      Jag har en Neo.Buescheri som fick utslag på underkäken och det slutade med han tappade den. Men sen blev det bra och han är en produktiv hanne dock utan sin underkäke. Funkar bra ändå.
      Jag tror från början var det pga fight / försvara sig från andra och då uppstod såret, såg rätt illa ut ett tag.

      Kommentar

      Arbetssätt...