Magrande malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BrigTSD
    Användare
    • oktober 2014
    • 67

    Magrande malawiciklider

    Jag har problem med att några av de "svagare" individerna i mitt akvarium har börjat magra. Jag har mainganos, golden och Aulonocara jacobfreibergi .

    En golden dog igår av undernäring och en till ser rätt blek och mager ut. Fortfarande pigg dock. Även en mindre aulonocara-hona har börjat magra. Även den pigg än så länge.

    Jag matar varannan dag med Tropical Malawi flingor och varannan dag köpt räkmix (Malawimix från Akvariecenter). Jag doserar en knapp tesked flingor eller en tärning räkmix. Det tar dom en halv till tre minuter att sätta i sig det.

    Problemet verkar vara att alla inte är lika på. Maingano-gruppen hugger in utan att tveka. Aulonocara-hannen och de två större golden likaså. Men aulonocara-honorna och de mindre golden är mer tveksamma. De äter då de kommer åt men skräms lätt om någon av de större firrarna vrålar förbi. Så det verkar finnas någon sorts hierarki som har gått hårt åt de mindre.

    Maingano-gruppen äter även alger från stenarna dagarna i ända. Golden verkar inte vara intresserad av det. Aulonocara är väl rovdjur så att de inte bryr sig om alger är kanske inte så anmärkningsvärt.

    Finns det något trick för att komma runt det här problemet eller är det bara att acceptera Malawisjöns rättvisa?
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #2
    Ursprungligen postat av BrigTSD
    Jag har problem med att några av de "svagare" individerna i mitt akvarium har börjat magra. Jag har mainganos, golden och Aulonocara jacobfreibergi .

    En golden dog igår av undernäring och en till ser rätt blek och mager ut. Fortfarande pigg dock. Även en mindre aulonocara-hona har börjat magra. Även den pigg än så länge.

    Jag matar varannan dag med Tropical Malawi flingor och varannan dag köpt räkmix (Malawimix från Akvariecenter). Jag doserar en knapp tesked flingor eller en tärning räkmix. Det tar dom en halv till tre minuter att sätta i sig det.

    Problemet verkar vara att alla inte är lika på. Maingano-gruppen hugger in utan att tveka. Aulonocara-hannen och de två större golden likaså. Men aulonocara-honorna och de mindre golden är mer tveksamma. De äter då de kommer åt men skräms lätt om någon av de större firrarna vrålar förbi. Så det verkar finnas någon sorts hierarki som har gått hårt åt de mindre.

    Maingano-gruppen äter även alger från stenarna dagarna i ända. Golden verkar inte vara intresserad av det. Aulonocara är väl rovdjur så att de inte bryr sig om alger är kanske inte så anmärkningsvärt.

    Finns det något trick för att komma runt det här problemet eller är det bara att acceptera Malawisjöns rättvisa?
    Det finns väl lite olika sätt som kan lösa i alla fall delar av problemet.

    1, mata i olika delar av akvariet på en gång (många matar bara på ett ställe) eller framför ett filterutblås så maten sprids rejält i hela akvariet. Det ger mindre utstötta individer möjlighet att få i sig mer mat utan att 'riskera' livet.

    2, dela upp matningen på fler tillfällen under dagen

    3, mata MER, inte groteskt mer men lite mer. Kanske inte varje dag men varannan eller vart tredje dag

    Även en annan inredning kan tänkas få fler individer att känna sig säkrare och vara mer med vid matning.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Håller med ovanstående, jag tycker dessutom att du ska börja mata två gånger per dag under en period. Byt till ett annat foder, kör pellets av bra kvalitet t ex NLS. Den mindre storleken (1 mm) sprider sig bra och sjunker dessutom till botten till skillnad från flingorna. Aulonocaran går då längs botten och letar efter överbliven mat. Det är ju något som även är kul att titta på då det påminner lite om deras naturliga födosöksbeteende.

      Kommentar

      • BrigTSD
        Användare
        • oktober 2014
        • 67

        #4
        Vilka NLS-pellets passar bäst för malawiciklider? Cichlid Formula? Algae max?

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Jag har kört med Cichlid formula 1 mm, fungerar bra till alla malawiciklider.

          Kommentar

          • BrigTSD
            Användare
            • oktober 2014
            • 67

            #6
            Jag har funderat på att skaffa sjunkande pellets tidigare men det har aldrig blivit av. Flytande mat fungerar inte så bra med Juwels filter som drar in ytvatten. Läge att komma till skott nu kanske.

            Kommentar

            • perik9
              Användare
              • april 2002
              • 161

              #7
              Bra att du varierar, Själv tycker jag Nls blivit för hypat( tycker den smutsar ner för mycket), testa tex Tropicals gran(men låt dom ligga i blöt 10 min) ev. stöd mata försiktigt med Laxfoder utan olja(den är ljusare i färgen) dom du skriver + några till tex Ahli har lätt att magra av efter några lekar, konstigt att man ofta ser fler magra Maingano än tex. Auratus och Johanni. Men L. sp. Golden kan man förstå, den lever djupt och födan består av kräftdjur och andra smådjur. Den kanske egentligen inte skulle tillhöra det vi kallar Mbuna som betar mestadels av alg mattorna.
              Perran

              Kommentar

              Arbetssätt...