Problem att kläcka artemia.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimmyottosson
    Användare
    • februari 2007
    • 124

    Problem att kläcka artemia.

    Har sparat ett hundratal citrinellus yngel som jag tänkte se om det går att dra upp några, men att få nykläckt artemia verkar omöjligt.
    Har både en strutformad jbl kläckare, samt en colaflaska som står på en lysramp, båda med bubblor i, har testat salt med och utan jod, havssalt, malawisalt, det enda som har fungerat är salt med jod och då är det ca 10-20% kläckta efter 36 timmar.
    Artemian är både jbl och märket hobby.
    Någon som haft liknande problem eller något tips? har lyckats innan så förstår inte var felet ligger då jag testat fyra olika burkar artemia nu.
    Hoppas ynglen tar lite av smulade flingor sålänge.
  • ICC
    Användare
    • maj 2006
    • 243

    #2
    Garanterat Artemia-äggen det är fel på. Var med om exakt samma sak för ett halvår sedan. Provade verkligen med allt... ingen eller väldigt liten kläckning. Sedan fick jag tag i ägg från en butik i Skåne som har mycket diskus... 90% kläckning.
    Försök få tag på Åleds artemia, den är erkänt bra.

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Vill bara nämna att som 20 åring på 90'talet så drog jag upp flera kullar med sebraciklider med väldigt finsmulad flingfoder! Först levde de av gulesäcken, sen gick de på alla partiklar de fick framför nosen
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 638

        #4
        Lever inte citrinellumyngel i början av ett sekret som föräldrarna avsöndrar? Har för mig att jag har hört det nå'nstans.
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • perik9
          Användare
          • april 2002
          • 161

          #5
          Vad har du för temperatur för artemian?
          Jag ska själv bygga ett mindre kar där jag borrar upp botten för 2 st koner som jag kör artemian i.
          En värmare i karet + att jag kan köra lite små yngel däri.
          Annars sänk ner en cola flaska i ett kar med värme och sug upp ynglen.
          Vad är fet för märke på artemian och ålder?
          Lycka till
          Perran

          Kommentar

          • Jimmyottosson
            Användare
            • februari 2007
            • 124

            #6
            Ursprungligen postat av Kawasa
            Vill bara nämna att som 20 åring på 90'talet så drog jag upp flera kullar med sebraciklider med väldigt finsmulad flingfoder! Först levde de av gulesäcken, sen gick de på alla partiklar de fick framför nosen
            Hehe ja skaffar man ett par så dyker det upp nya överallt i karet inom en snar tid trevliga firrar. Gav upp artemian nu, hälde ut sista omgången då den stått i 40H med kanske som max 5% kläckta. men nu verkar dem ta smulat flingfoder, en del spottar dem ut och en del äts upp, och magarna blir tjocka, så bådar ju lite gott

            Ursprungligen postat av ICC
            Garanterat Artemia-äggen det är fel på. Var med om exakt samma sak för ett halvår sedan. Provade verkligen med allt... ingen eller väldigt liten kläckning. Sedan fick jag tag i ägg från en butik i Skåne som har mycket diskus... 90% kläckning.
            Försök få tag på Åleds artemia, den är erkänt bra.
            Ska komma ihåg det, ja Åleds har ett allmänt bra fiskfoder, har inte så värst långt dit heller.

            Kommentar

            • Jimmyottosson
              Användare
              • februari 2007
              • 124

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Lever inte citrinellumyngel i början av ett sekret som föräldrarna avsöndrar? Har för mig att jag har hört det nå'nstans.
              Jo dem gör väl det, vad jag förstått med, flyttade förra helgen så ville inte att ynglen skulle gå till spillo då flytten tog en hel dag så tänkte att jag chansar att flytta några en dag innan till ett mindre kar. nu vid flytten vart det lite problem tyvärr, hanen slog halvt ihjäl sin lekhona, så hon har varit rätt illa där an denna vecka, han valde den andra honan som gick i karet, så verkar vara ny lek på g.

              Kommentar

              • Jimmyottosson
                Användare
                • februari 2007
                • 124

                #8
                Ursprungligen postat av perik9
                Vad har du för temperatur för artemian?
                Jag ska själv bygga ett mindre kar där jag borrar upp botten för 2 st koner som jag kör artemian i.
                En värmare i karet + att jag kan köra lite små yngel däri.
                Annars sänk ner en cola flaska i ett kar med värme och sug upp ynglen.
                Vad är fet för märke på artemian och ålder?
                Lycka till
                testat två olika, dels där dem står varmt ca 30 grader, och sedan rumstemperatur 20-25grader.
                Intressant ide!
                Både jbl och hobby, ca ett år kvar innan utgångsdatum.

                Kommentar

                Arbetssätt...