Fenröta ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    Fenröta ?

    Nu har min stora C.Carelius hanne fått stryk ser det ut som. Han fattas fjäll på sidorna och ryggfenan fattas delvis är rejält blodig där den är skadad. Han är allmänt skygg och hängig.

    Nu är frågan har han fått däng av dom andra eller är det någon sjukdom. Jag tycker det är konstigt att han skulle få så mycket stryk eftersom han är störst och snabbast i karet 30 cm. De som ev. skulle kunna bråka med honom är D. Strigatus eller P. Hindiri, jag har även en F. Rostratus men han är så feg så det tror jag inte på. Det är klart om två fullvuxna rovciklider ryker ihop blir det lite skador, men det är bara C. Carelius hannen som har skador.

    Jag har saltat rejält med extazon (eller vad det nu heter).

    Vad kan man mer göra ? Jag har inget extra kar till han.
    M.v.h.
    Rickard
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Det där låter illa! Tråkigt när det händer.

    Har du sett några firrar som slåss? Om inte, sitt och kolla ett bra tag och se húr de beter sig.

    Det bästa att göra om det är så att de slåss är ju att flytta den skadade fisken (eller den värsta bråkstaken) till ett annat kar. Går inte det kan det fungera att helt mörklägga karet under några dygn då fiskarna knappt flyttar sig i mörker. Jag brukar också salta vattnet ganska ordentligt då någon fisk har större skador.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • april 2002
      • 727

      #3
      Eftersom jag inte har sett något undrar jag om det är slagsmål eller sjukdom.
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Då är det ju svårt.. att den är blodig och saknar fjäll borde ju tyda på slagsmål. Testa att täcka över karet och se i morgon om det har förvärrats eller om det är samma läge.

        Skulle det gå riktigt illa får du väl låna din gamla hane så det blir lite yngel

        Tony Englund

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • april 2002
          • 727

          #5
          Tony: Ja, stackarn ser ut som man har kört han i en centrifug klädd med rivjärn. Fördelen med så stora fiskar är att dom repa sig lättare och tål mer än yngel, så jag hoppas på det.
          Annars finns det ett XL-par på Cichlidcenter i Köpenhamn som vi kan dela på.
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Ett sådant par är superintressant! Gynnar ju oss båda så att säga =)

            Hör av dig om det går åt pipan.

            Tony Englund

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              #7
              När jag kom hem från jobbet var han piggare och alertare, men han ser för djävlig ut. Detta tyder väl på att det är slagsmål eftersom jag bara har saltat med extozone.
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • april 2002
                • 727

                #8
                Jag skulle bara berätta att min hanne har klarat sig. Andledningen till att han såg/ser ut som han gör är att jag hade två C.Carelius hannar och sålde den ena. Det innebar att det blev en helt ny hiraki i karet. Den hanne som jag behöll var tidigare alfa hanne i hela karet, men det har tagits över av min D. Strigatus. Han passade på att slå ihjäl min enda D. Strigatus hona (om någon har en eller fler XL-honor över är jag intresserad). Nu till min fundering, är det så att eftersom han konkurrera med en annan hane kunde han hålla styr på dom andra. När han blev ensam så tappade han i aggrisivitet och "lät" dom andra ta över, som det är nu så far han mellan D. Strigatus reviret och P. Hindiri reviret(hans gammla) och är allmänt hunsad.
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Det kan ju i många fall hjälpa att möblera om i akvariet när besättningen ändras. Reviren slås ut och måste skapas på nytt vilket håller stygga hanar på plats ett tag.

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Rickard
                    Användare
                    • april 2002
                    • 727

                    #10
                    Jag vill/kan inte möblerar om i mitt kar eftersom mina stenar väger upp 50-60 kg. Och det var "bara" den icke dominerande hannen som försvann. Normalt så är det väldigt lugnt och väldigt lite bråk.
                    M.v.h.
                    Rickard

                    Kommentar

                    Arbetssätt...