Överaggressiv Aul. Baenschi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanotisten
    Användare
    • september 2006
    • 74

    Överaggressiv Aul. Baenschi?

    Är ny på malawiciklider, så kanske en dum fråga. Akvariet är på 450l (150cm långt)

    Har läst på om de olika typerna, och kände att jag ville ha ett lite mer rofyllt akvarium. Mbuna gick därför bort.

    Har därför 2+3 Aul. Baenschi och 2+1 Cop. Azureus, då dessa på pappret verkade väldigt fredliga.

    Den större Aul. Baenschi hannen är en riktig terrorist och låter inte någon fisk vara ifred någonstans i akvariet. Konstant simmar han runt och jagar alla fiskar oavsett var dom befinner sig. Han är inte nöjd förrän alla fiskar ligger och trycker gömd i någon trång gömma. Sen räcker inte det utan han jagar ut dom andra från sina gömställen.

    Har möblerat om akvariet två gånger för att se om det går att få lite lugn på terroristen på detta vis, men det hjälper heller inte.

    Är det så här det är att ha Malawi?
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    #2
    Med bara åtta fiskar i ett så pass stort akvarium så uppstår lätt denna situation. Ett väl beprövat sätt att hålla nere aggressiviteten i ett akvarium med malawiciklider är att ha ganska mycket fisk. Då blir revirbeteendet dämpat och aggressiviteten fördelas på fler individer. Jag skulle nog helst försöka hålla ca 20-30 firrar i ett kar av den storleken.

    Kommentar

    • kanotisten
      Användare
      • september 2006
      • 74

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Sjödin
      Med bara åtta fiskar i ett så pass stort akvarium så uppstår lätt denna situation. Ett väl beprövat sätt att hålla nere aggressiviteten i ett akvarium med malawiciklider är att ha ganska mycket fisk. Då blir revirbeteendet dämpat och aggressiviteten fördelas på fler individer. Jag skulle nog helst försöka hålla ca 20-30 firrar i ett kar av den storleken.
      Tack för tipset. Kan jag utöka med fler av samma sort, eller helst nya arter? Försöker hålla en övergångsbiotop för södra delen av sjön där jag vet att Baenschi och Azureus håller till

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ibland får man tag på en psykopat Jag skulle slängt i fler Azureus!

        Kommentar

        • kanotisten
          Användare
          • september 2006
          • 74

          #5
          Lutar åt otopharynx spots som sista art i karet.

          Men kanske även 1+2 azureus

          Kommentar

          • kanotisten
            Användare
            • september 2006
            • 74

            #6
            Det har lugnat ner sig i karet. en av Azureusarna har börjat ta för sig och är nu jämbördig med den större Baenschin. Så nu råder det relativt lugn i karet.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Ja det brukar kunna sätta sig efter ett tag om man har lite is i magen. Jag tror dock att din azureushona kommer att få det tufft när båda hanarna börjar uppvakta henne, hon kommer inte få vara i fred någonstans

              Kommentar

              • kanotisten
                Användare
                • september 2006
                • 74

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Ja det brukar kunna sätta sig efter ett tag om man har lite is i magen. Jag tror dock att din azureushona kommer att få det tufft när båda hanarna börjar uppvakta henne, hon kommer inte få vara i fred någonstans
                Hade denna diskussionen med han som sålde fisken och han är väldigt kunnig. Minns inte exakt vad han sa, men han övertygade mig om att det skulle funka bra med 2+1.

                Nu är jag tveksam igen, och kommer förmodligen försöka hitta en Azureus hona till (eller 1+2).

                Kommentar

                • perik9
                  Användare
                  • april 2002
                  • 161

                  #9
                  Fler av dom du har + 1till 2 arter till, om du har 2+1 tycker jag du ska fixa några mer honor, iallafall så att du har 2+3 eller ännu hellre 2+4, ett 450 (150x50x60) tål mycket mer fisk.
                  Det är vad jag tycker, dom blir mindre skygga, dom triggar varandra tilla att äta, mindre fighter i karet m.m
                  Sen beror det lite på hur inredningen ser ut, jag brukar ha kolsten och skiffer, och brukar se till att det finns 1 revir till varje art + 2 extra(typ grottor eller annat en hane kan hålla)
                  Lycka till
                  Perran

                  Kommentar

                  • kanotisten
                    Användare
                    • september 2006
                    • 74

                    #10
                    Baenschin är kuvad och nu är det två Azureus hannarna som äger akvariet. Dom har delat upp den mellan sig rakt av på mitten.

                    Ska köpa Acei Marigold i eftermiddag, så kan dessa regera toppskiktet av karet.

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Acei är en trevlig firre. Jag hade en stor hane som fungerade som polis och avstyrde mycket av bråken som förekom i Labeotropheus trewavasae gruppen dom gick med.

                      Ta några bilder och släng upp så vi får se hur det ser ut med fisk i burken!

                      Kommentar

                      • kanotisten
                        Användare
                        • september 2006
                        • 74

                        #12
                        Här kommer en bild på karet. Klicka på bilden för större version

Namn: 20150521_204602_resized.jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,6 KB
ID: 693431

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Snyggt!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...