Foder automat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bebbster
    Användare
    • februari 2015
    • 9

    Foder automat?

    Hej.

    Har ett 100liters Eheim akvarium. Finns lite snäcklekare och fjärilsciklider i det. Även några odessabarber och malar.

    Skall åka på semester och letar efter en bra foder automat som skulle kunna funka.

    Någon som har tipps på någon tillförlitlig modell?
  • BrigTSD
    Användare
    • oktober 2014
    • 67

    #2
    Jag använder Juwels foderautomat och den fungerar bra. Inga driftstörningar.

    Nackdelen är att den saknar en programmerbar timer. Vill man exempelvis börja mata kl 12 varje dygn från och med imorgon så måste man stå där imorgon kl 12 och trycka igång den.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Eheim har bra grejer, går att programmera fyra matningstillfällen per dygn med en eller två matningar per gång.

      Hur länge ska du vara borta? Jag brukar inte mata ifall jag är borta en vecka eller två. Har du yngel/ungfisk så kan det ju vara bra men tänk på att det inte kommer att bytas något vatten så anpassa mängden

      Kommentar

      • bebbster
        Användare
        • februari 2015
        • 9

        #4
        Tack alla för svar!

        Köpte mig en Fishmate F14. Kanske inte flottaste men hoppas att den kommer funka!

        Jag skall bara vara borta 4 dygn men har en del yngel i karet så vill vara säker på att alla är mätta 😊

        Kommentar

        • wanegardh
          Användare
          • december 2013
          • 9

          #5
          På fyra dygn behöver du inte mata.

          Kommentar

          • bebbster
            Användare
            • februari 2015
            • 9

            #6
            Nej. Hade inte tänkt det men IOM att jag har yngel vill jag hålla mina fiskar ( framförallt barberna) mätta 😊

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Tänk på att testa automaten innan du åker så att du ser att det kommer rätt mängd. Inte kul om den matar ut för mycket!

              Kommentar

              Arbetssätt...