Vad för fisk till min övergångszons biotop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanotisten
    Användare
    • september 2006
    • 74

    Vad för fisk till min övergångszons biotop?

    Projekttråd: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71682

    Som ni ser försöker jag göra en Malawibiotop med fokus på övergångszonen. Jag har försökt läsa på så mycket jag kan, och det verkar vara främst Aulonocara som lever i denna miljön. Stämmer detta?

    Jag skulle vilja ha max två grupper i karet. Gärna gult och blått.

    Hade helst velat ha http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=742 men dessa lever inte i den miljön jag skapar.

    När det gäller Aulonocara har jag ett par fina alternativ, vad föreslår ni? Och finns det andra än Aulonocara som lever i samma miljö?

    Tack på förhand!
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag tycker att du har lyckats väldigt bra med placeringen av stenarna i burken. Aulonocara skulle funka fint, dom gillar ju att stå över sanden och "lyssna" efter byten. Ett exempel på en gul aulonocara är Aulonocara sp. "stuartgranti maleri"

    Som blå fisk kanske Cyrtocara moorii eller Placidochromis phenochilus

    Kommentar

    • Freppo
      Användare
      • november 2014
      • 37

      #3
      Det finns även helgula Firefish. Jag har en som är gul som saffran. Riktigt fin just för den är helt gul.

      Kommentar

      • kanotisten
        Användare
        • september 2006
        • 74

        #4
        Tackar för bra tips!

        Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" verkar vara helt rätt. Nu ska jag bara se om den går att hitta i handeln i Skåne, alternativt Köpenhamn

        Vet ej om Firefish passar in då jag vill försöka skapa ett kar så lik en naturlig biotop som möjligt.

        Dock verkar man kunna hitta rätt gula Aulonocara baenschi . Dessa återfinns dock i södra delarna av Malawisjön där det inte verkar förekomma lugna blåa fiskar.

        Ja ni hör, jag är lite småpetig och vill gärna ha en biotop baserad inte bara på övergångszonen, men också en bitotop med fiskar som förekommer naturligt tillsammans.

        Tacksam för hjälpen hittills och fortsätt gärna med tipsen.

        Kommentar

        • kanotisten
          Användare
          • september 2006
          • 74

          #5
          Så första fiskarna inköpta.

          Blev 2+3 Aulonocara baenschi

          Har nu bestämt mig för att den andra arten i karet ska bli Copadichromis azureus (mitt kar på 150cm och 450 liter verkar vara i minsta laget)

          Förekommer i samma biotop + område av sjön.

          Har läst lite olika om vilken mix man ska ha, flera som rekommenderar 4+3. Någon som har något att tillägga? Har sökt på forumet, men inte riktigt hittat svar.

          edit: verkar vara flera bud på hur det ska vara med denna firren. Vissa ställer skriver 1+3, andra 3+2 till 4+3 med betoning på övervägande del hanar.
          Senast redigerad av kanotisten; 20 april 2015, 13:24.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Det blir nog jättefin kombo. Lika mesiga båda arterna också

            Jag skulle nog gått på 4+4 eller 4+6. Copadichromisen blir då "huvudfirren" i burken och Aulonocaran blir det lilla extra, mycket snyggt!

            Kommentar

            • kanotisten
              Användare
              • september 2006
              • 74

              #7
              Arrrgh. Hade ringt Jägerzoo under dagen och frågat om dom hade Cop. Azureus inne. Dålig telefonkoppling och missförstånd ledde till att jag hörde det som att dom hade några inne. Körde dit efter jobb med stor förväntan (sån där förväntan man har när man väntar fisk )

              Men till min stora besvikelse fanns den inte där.

              I helgen var jag ute hos Sandby ciklidhobby, men det som fanns i karen var inte riktigt i den kvaliteten jag vill ha.

              Så nu börjar jakten på Copadichromis azureus om igen. Finns kanske ute hos zoogiganten i Lomma?

              Kommentar

              Arbetssätt...