Lämplig L-mal för allmänna ändamål ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Lämplig L-mal för allmänna ändamål ?

    Ja många av oss vill ju gärna ha en snygg algätande mal till våra ciklidakvarier. om man börjar och leta efter någon lämplig kandiat tex genom att läsa boken Back to nature guide om L-malar så inser man snabbt att detta inte är enkelt. De flesta malar vill ha minst 25 grader, mjukt,surt vatten och gärna kraftig ström. Till råga på allt så kostar de skjortan, är nattaktiva och många äter inte ens alger.
    Men när jag nästan gett upp och tänkt att vanlig ancistrus är det enda alternativet så hittade jag en och jag säger den enda mal i boken som uppfyller mina önskningar. Vitprickig skäggmunsmal, L071,L181,L249 ser ju på pappret ut att vara en dröm. Temp 22-27, Ph=6-8 , inga krav på jätteströmmar, lättodlad och mycket snygg , svart med små vita prickar, Och så ska den äta alger.
    Är det någon annan som kommit fram till samma slutsats som jag och rentav redan har denna i burkarna ?. Själv skall jag nu anstränga mig för att få tag på denna
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Nja. Denna är ju snygg som ung men förlorar helt de vita prickarna som vuxen. Jag tvivlar också på att den skulle vara mer tålig då det gäller PH än flertalet andra malar. Undantaget svartvattensarter är nog alla rätt tåliga för att hållas i lite högre PH.

    Annars har jag för mig att denna är hyfsat lätt att odla och syns i handeln någon gång.

    mvh

    Olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Uffe Lindström
      Användare
      • maj 2005
      • 285

      #3
      Panaque bruno är en alldeles fantastiskt algätande mal. Har aldrig haft eller varit med om makalös mal att äta alger och "skit".
      www.youtube.com/user/Uffelimpan

      Kommentar

      • Christer5
        Användare
        • december 2012
        • 155

        #4
        Panaque bruno är känd för att äta växter,jag har inte haft någon men om läser på nätet så är det vanligt.

        Kommentar

        • asaman
          Användare
          • november 2012
          • 30

          #5
          Jag hade en väldigt vacker LDA033 i mitt Malawi som var en rackare på att hålla rent, på kvällarna brukade höras ett ivrigt raspande på slim-line bakgrunden. Tyvärr dog den pga att den grävde sig in under en sten och fastnade. :-( LDA033'an lever normalt i strömmande vatten, så ur den synvinkeln så gillade den att vara i Malawi. När jag hade den i ett SA-kar såg jag den nästan aldrig, men när jag bytte till Malawi och det blev lite mer livat kring den började den vara framme mer. Få malar klarar att leva av lite alger, så man bör stödmata. Jag brukar lägga ner kokt sötpotatis några gånger i veckan, när lyset släckts. På så sätt får de lite 'vettig' mat också. Just nu har jag en fullvuxen gul ancistrus, samt en Adonis http://www.planetcatfish.com/common/...species_id=277 på 15 cm. Adonisen är vacker och duktig på algätning tycker jag, men gillar även räkmix och brukar försöka hålla sig framme. Den blir med tiden väldigt stor, men den växer lååångsamt. Men skulle jag göra en investering så skulle det utan tvekan bli en LDA033'a igen. Bilden visar min numera hädan gångna mal. Lycka till! Klicka på bilden för större version

Namn: Bild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 256,4 KB
ID: 693283
          Senast redigerad av asaman; 04 april 2015, 22:13. Anledning: lade till bild

          Kommentar

          • {_AquA_}
            Användare
            • februari 2013
            • 1299

            #6
            Många malar förlorar sina prickar helt när de blir lite större så prickar bör du glömma bort helt. Många malar gillar inte heller att äta enbart grönt, men hypancistrus malarna är ganska livliga av sig. Panaque arter måste ha trä så de får du glömma. Hypancistrus kan du köra på.
            // Nasser H

            Följ mina projekt:

            Tråd 1:
            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

            Finns mer gott på följande sida!
            Min Zoon:
            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Ursprungligen postat av {_AquA_}
              Många malar förlorar sina prickar helt när de blir lite större så prickar bör du glömma bort helt. Många malar gillar inte heller att äta enbart grönt, men hypancistrus malarna är ganska livliga av sig. Panaque arter måste ha trä så de får du glömma. Hypancistrus kan du köra på.
              Ja Hypancistrusar är vackra men
              jag vill gärna ha en mal som trivs i 20-25 grader och inte 25-30, det är ju tempkravet som gör det svårt att hitta en vacker prickig/randig mal som äter alger

              Kommentar

              • {_AquA_}
                Användare
                • februari 2013
                • 1299

                #8
                Ursprungligen postat av HåkanM
                Ja Hypancistrusar är vackra men
                jag vill gärna ha en mal som trivs i 20-25 grader och inte 25-30, det är ju tempkravet som gör det svårt att hitta en vacker prickig/randig mal som äter alger
                Du har en väldigt fin mal som är väldigt aktiv och äter grönt också.
                Hemiancistrus sabaji (L75) .. Gillar svalare temperaturer, men går även i högre temp också.
                Den är prickig
                // Nasser H

                Följ mina projekt:

                Tråd 1:
                https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                Finns mer gott på följande sida!
                Min Zoon:
                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #9
                  Ursprungligen postat av {_AquA_}
                  Du har en väldigt fin mal som är väldigt aktiv och äter grönt också.
                  Hemiancistrus sabaji (L75) .. Gillar svalare temperaturer, men går även i högre temp också.
                  Den är prickig
                  hum, helt klart en möjlig kandidat,mycket snygg men enligt boken "Back to nature guide om L-malar" så vill den ha 26-30 och strömt vatten, Nu hittade jag dock ännu en kandidat, Ancistrus multispinas. Temp 18-24 ,Ph 6-8 , inget krav på ström och hyfsat snygg på bild (rätt lik vanlig ancistrus)

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Jag tror att du fokuserar för mycket på detaljer i beskrivningarna. Temp och PH angivelser är mer riktvärden vad som kan tänkas passa dessa fiskar, i bästa fall baserade på enstaka observationer från deras natutliga hemvist.. Det är deffinitivt inte så att de absolut inte går att hålla utanför dessa gränser. de är så pass nya i hobbyn att det saknas tillförlitliga uppgifter om hur de kan hållas.

                    Jämför med gamla akvarieklassiker som varit med i hobbyn sedan början av 1900talet. även där varierar alla rekomendationer stort mellan olika källor. Till och med uppgifter som maxstorlek varierar stort för dessa fiskar.

                    Tänk då dessa nyintroducerade och ovanliga malar.

                    mvh

                    Olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #11
                      Ursprungligen postat av olof
                      Jag tror att du fokuserar för mycket på detaljer i beskrivningarna. Temp och PH angivelser är mer riktvärden vad som kan tänkas passa dessa fiskar, i bästa fall baserade på enstaka observationer från deras natutliga hemvist.. Det är deffinitivt inte så att de absolut inte går att hålla utanför dessa gränser. de är så pass nya i hobbyn att det saknas tillförlitliga uppgifter om hur de kan hållas.

                      Jämför med gamla akvarieklassiker som varit med i hobbyn sedan början av 1900talet. även där varierar alla rekomendationer stort mellan olika källor. Till och med uppgifter som maxstorlek varierar stort för dessa fiskar.

                      Tänk då dessa nyintroducerade och ovanliga malar.

                      mvh

                      Olof
                      Ok , men om jag ser mellan fingrarna på temp o strömkrav så kan man ju välja en av de snyggaste ?, L 260 är väldigt snygg och brukar vara möjlig att få ta
                      g på....

                      Kommentar

                      Arbetssätt...