1120 liter med sump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin B
    Användare
    • mars 2006
    • 79

    1120 liter med sump

    Då börjar projektet med det som från början skulle blivit ett 1280 liters kar. Beslutade att köra på måtten 200x80x70 (lbh) istället då det blir svårt att nå ned till botten med 80 cm höjd och lika hög bänk.
    Kommer att bygga en bänk i 45x95 reglar enligt modell från Dyi Fishkeepers samt bygga en sump med K1 media och filtermatta/biobollar på 310 liter.
    Det hela började förra veckan då jag hämtade karet till sumpen, i veckan har jag köpt silikon och lite andra prylar för sump bygget. Glas "bafflarna" hämtas hos glasmästeriet i eftermiddag.

    Jag börjar från början, med en bild på sump karet innan bygget börjar... Fortsättning följer

    Senast redigerad av Martin B; 27 mars 2015, 20:45.
  • faltaren
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 341

    #2
    Kul kul. Följer 😃

    Kommentar

    • Martin B
      Användare
      • mars 2006
      • 79

      #3
      Igångsättningsmotståndet övervanns och nu är första skivan på plats, avskiljaren för avrinningsvatten från karet. Har gjort så att jag börjar med att silikona fast bara delar av ena sidan (plats för mellanlägg) låter det härda och gör klart runtom. Upptäckte att det var nästan omöjligt att få skivan att stanna på plats annars. Nu är den rak sånär som på en mm, vilket jag får lära mig att leva med:rolleyes:

      Kommentar

      • Martin B
        Användare
        • mars 2006
        • 79

        #4
        Hepp... då var kammaren för returen limmad. Mer bilder på den slutliga skapelsen.

        Kommentar

        • faltaren
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 341

          #5
          Hmm ser dåligt men blir bra 😀

          Kommentar

          • Martin B
            Användare
            • mars 2006
            • 79

            #6
            Tack för det 😊
            Lär väl inte vinna några skönhetspris för silikonfogarna, men det lär definitivt hålla.
            Jag har inte direkt utgått från "less is more"

            Kommentar

            • faltaren
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 341

              #7
              Hehe 😈

              Kommentar

              • Martin B
                Användare
                • mars 2006
                • 79

                #8
                Sumpen klar sånär som på ett par silikonsträngar då tuben tog slut...
                Från vänster till höger har vi:
                1: inlopp från karet.
                2: Plats för 10 cm bred, 20 cm hög filtermattekub som förfilter
                3: kammare för K1 media
                4: kammare för wet/dry som fylls med filtermatta och biobollar och/eller makaroner
                5: pumpkammare, tänkte driva returen med 2xEheim 1260 pumpar. Kommer att ha en överrinningsbox/retur var i de bakre hörnen av karet.

                Senast redigerad av Martin B; 29 mars 2015, 20:17.

                Kommentar

                • faltaren
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 341

                  #9
                  👍 👍 👍

                  Kommentar

                  • Martin B
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 79

                    #10
                    Liten uppdatering, blir några dagar mellan aktiviteterna...
                    Har skaffat ny silikontub och dragit de sista strängarna för mellanläggen.
                    Beställde färdigkapade 45x95 reglar igår som skall hämtas på onsdag, börjar bygga ställningen under påskhelgen.
                    Det blir denna modellen på bänk, groteskt överdimensionerat, jag vet, men det är hela idén:


                    Har nog tänkt om när det gäller val av media för "fluid bed". Kommer antagligen att skippa K1 och istället köra på ett nytt media som heter "Eco Pondchip", finns på dammbutiken samt (billigare) på Ebay. Skall vara 7 gånger effektivare än K1 och krävs mindre mängd samt kräver inte lika mycket luftning. Blir mao både bättre och billigare:-)
                    Senast redigerad av Martin B; 31 mars 2015, 14:37.

                    Kommentar

                    • Suma
                      Användare
                      • januari 2011
                      • 606

                      #11
                      Ursprungligen postat av Martin B
                      Sumpen klar sånär som på ett par silikonsträngar då tuben tog slut...
                      Från vänster till höger har vi:
                      1: inlopp från karet.
                      2: Plats för 10 cm bred, 20 cm hög filtermattekub som förfilter
                      3: kammare för K1 media
                      4: kammare för wet/dry som fylls med filtermatta och biobollar och/eller makaroner
                      5: pumpkammare, tänkte driva returen med 2xEheim 1260 pumpar. Kommer att ha en överrinningsbox/retur var i de bakre hörnen av karet.

                      Martin, tänk på att dimensionera returkammaren med en volym så att du inte riskerar att överfylla karet vid ett eventuellt stopp i avrinningen...
                      -------------------
                      Mats

                      Kommentar

                      • Martin B
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 79

                        #12
                        Det skall inte vara ett problem tror jag. Den totala volymen på de två sista kammrarna är 110 liter. Kommer att fylla den näst sista med mestadels blå filtermatta så effektiv volym borde inte bli så mycket, säg 40-50 liter.
                        Karet kommer att ha måtten 200x80 (lxb) och 5 cm höjd motsvarar 80 liter volym, så det skall vara ok.
                        Dessutom kommer jag köra med dubbla 40 mm stand pipes, ett i varje bakre hörn plus överrinningskam. Får givetvis testa då allt är på plats, men på ritbordet ser det bra ut:cool:
                        Senast redigerad av Martin B; 31 mars 2015, 17:26.

                        Kommentar

                        • {_AquA_}
                          Användare
                          • februari 2013
                          • 1299

                          #13
                          Du borde kört på svart silikon...hade sett snyggare ut, men det duger detta osså
                          // Nasser H

                          Följ mina projekt:

                          Tråd 1:
                          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                          Finns mer gott på följande sida!
                          Min Zoon:
                          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                          Kommentar

                          • Martin B
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 79

                            #14
                            Funderade på det, men var rädd för en del kladdande (vilket det blev). Är ju inte vackert oberoende av färg, men kommer att stå dolt i bänken ändå.

                            Kommentar

                            • Martin B
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 79

                              #15
                              Blev en set back i planerna för bänken...
                              Hämtade det kapade regelvirket på XL bygg idag. Upptäckte då jag kom hem att i princip inte en enda bräda var kapad 90 grader, långt därifrån, trots att jag varit noga med att förklara hur viktigt det var.
                              Suck... får åka tillbaka med dem imorgon bitti. Funderar på att köpa en kap/ger såg och göra det själv istället.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...