Är det någon som känner sig skyldig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GraTis
    Användare
    • januari 2013
    • 414

    Är det någon som känner sig skyldig?

    Nordamerikansk svart dvärgmal, som aldrig har funnits i Sverige, har upptäckts i ett grustag i Örebro. Nu täcks grustaget igen för att förhindra att fisken spri
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Herregud! Dvärgmal, säger de, men hur stor blir den?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • mikoto
      NCS Medlem
      • mars 2014
      • 314

      #3
      Vilken mal är det dock tro, de anger ju inget vetenskapligt namn på den. Kan det vara Ameiurus melas tro? Den verkar ju redan varit väldigt i övriga europa utspridd, om wikipedia har rätt så finns den ju redan i Danmark och södra finland isf. Verkar bli ca 30-35 cm isf men ibland över halvmetern. Av temp angivelserna så är den ju sjukt tålig dock.

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Det stod att den fanns många och att de lyckats föröka sig kraftigt! Undrar vad de levt av (ätit av) i ett vattenfyllt grustag?? Borde inte ha funnits så många "naturliga" fiskar där väl? Lite tråkigt att de ska ha ihjäl alla men jag förstår varför
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • ewa
          NCS Medlem
          • mars 2013
          • 457

          #5
          Släpp in en gädda eller fler så äter de upp malyngel, billigare än att fylla igen hela vattenhålet.

          Kommentar

          • stefanr
            Användare
            • juni 2013
            • 79

            #6
            Ursprungligen postat av ewa
            Släpp in en gädda eller fler så äter de upp malyngel, billigare än att fylla igen hela vattenhålet.
            Spridningsrisken hade då funnits kvar.

            Kommentar

            • ThomasK
              NCS Medlem
              • januari 2013
              • 286

              #7
              Jag kanske tänker helt tokigt, men om man fyller igen grustaget med sand/grus så borde väl vattnet försvinna åt något annat håll och bilda små eller större vattensamlingar i dess närhet.
              Är inte risken då att man fortfarande kanske i en framtid hittar arten igen fast på andra ställen dit man förflyttat vattnet s.a.s. ?

              Utan att veta ett dugg om arten så verkar det ju som den är en överlevare i främmande miljöer, och att det finns tillgång till mat i form av grodyngel eller annat insektsliv i de nya pölarna kanske räcker för dessa.

              Vad vet jag, en tanke som slog mig bara.
              Mvh Thomas

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #8
                Va trött man blir......

                Kommentar

                • addo
                  Användare
                  • december 2007
                  • 52

                  #9
                  Ursprungligen postat av ThomasK
                  Jag kanske tänker helt tokigt, men om man fyller igen grustaget med sand/grus så borde väl vattnet försvinna åt något annat håll och bilda små eller större vattensamlingar i dess närhet.
                  Är inte risken då att man fortfarande kanske i en framtid hittar arten igen fast på andra ställen dit man förflyttat vattnet s.a.s. ?

                  Utan att veta ett dugg om arten så verkar det ju som den är en överlevare i främmande miljöer, och att det finns tillgång till mat i form av grodyngel eller annat insektsliv i de nya pölarna kanske räcker för dessa.

                  Vad vet jag, en tanke som slog mig bara.
                  Vattenytan kan mycket väl ligga på samma nivå som grundvattnet och fyller man då igen så blir det grundvatten av vattnet igen, inga nya pölar alltså.

                  Förövrigt väldigt tråkigt att folk inte kan hålla sig från att släppa ut djur i naturen.
                  Men väldigt rolig diskussion bland kommentarerna på aftonbladet.

                  Kommentar

                  • ThomasK
                    NCS Medlem
                    • januari 2013
                    • 286

                    #10
                    Ursprungligen postat av addo
                    Vattenytan kan mycket väl ligga på samma nivå som grundvattnet och fyller man då igen så blir det grundvatten av vattnet igen, inga nya pölar alltså.

                    Förövrigt väldigt tråkigt att folk inte kan hålla sig från att släppa ut djur i naturen.
                    Men väldigt rolig diskussion bland kommentarerna på aftonbladet.
                    Ok Addo, tack för det.
                    Mvh Thomas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...