belysning och pump/fillter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • juli 2003
    • 23

    belysning och pump/fillter.

    mina frågor är ju enkla i sina kontexter.
    har skaffat två akuarier en på 200 l. och en på 100 l.för det första vill jag fråga någon som kan mer än mig, vilken typ av belysning ska jag använda i mina två akvarier??, har läst att det räker med bara en lysrör och andra säger att det är bättre med två beroende på storleken av akvarierna.
    min andra fråga handlar om pumpar och filltrar, vilken är skilnaden mellan dom??.
    tack för allt hjälp.
    mvh silver.
    EDUARDO RUBIO C.
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Vad gäller belysningen är det till stor del beroende vad du skall ha i.
    Fiskarna bryr sig inte så mycket, det är snarare växterna som har fordringar på ljuset. Vissa växter kräver mer, andra mindre.
    Skall man sedan satsa på växter är det också viktigt att ljus, Co2 och näringsämnen, men det är ett kapitel jag inte behärskar.
    Om du vill läsa på mer om växter kan du kolla in http://www.hjortgatanszoo.se/main/de....cfm?navID=128

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Vad gäller filter så finns det en uppsjö av alternativ så där ger jag dig förslaget att kolla olika ämnen här för att se t ex vad som skrivs.

      Till ditt 200liters skulle jag ha köpt en Eheim Classic 2213 eller 2215 ytterfilter. De är relativt billiga och de är riktigt tysta, hållbara och har hög kvalitet.

      Till ditt 100liters skulle jag använda mig av ett gott innerfilter och där finns det en uppsjö av olika märken. Jag har provat många olika och jag har god erfarenhet av Hydor och Eheim t ex.
      Eheim Aquaball är ett nytt innerfilter som jag dock inte provat själv, men av utförandet och funktionaliteten så ser den klart intressant ut för de mindre akvarierna.

      Jag själv har 2st 100liters som jag har som yngelakvarier. På dessa har jag Aquaclear powerhead 301 bakom en blå filtermatta. Det ser ut som det gör i akvariehandeln där filtermattan sitter spjärnat mellan 2st glasskivor som jag silikonat fast på bakrutan och sidorutan. Jag får då ett filterhörn och bakom det så sitter Aquaclear powerhead. Där kan jag även sätta ned värmare om jag skulle önska.
      Den filtermatta jag pratar om här är den välkända (akvariekretsar) blå filtermattan som går med benämningen PPI10.

      Skillnaden mellan olika filter och pumpar är ju kapaciteten och kvaliteten. Ett ytterfilter ger dig en långvarig filtrering där du inte behöver göra rent filterbehållaren mer än ca 2ggr/halvår. Med innerfilter får du rengöra kanske en gång i veckan eller varannan vecka.

      Kolla på ciklid.se och zoopet.com om eventuella artiklar eller forumsämnen angående filter, filtrering eller pumpar.

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • juli 2003
        • 23

        #4
        hej på er:
        jag tackar väldigt varmt hjälpen som ni har bringat mig, detta blir det första steget till den nya universum som jag ska försöka skapa.
        jag tackar er en gång till och vi ses igen.
        mvh. silver.


        EDUARDO RUBIO C.

        Kommentar

        Arbetssätt...