Sjukdom eller skador av strid?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Sjukdom eller skador av strid?!

    Kom hem efter två nätter borta i helgen och hittade min stackars Myersi hanne med trasiga och spretiga fenor.

    Är det fenröta eller är de strids skador?!

    Ingen annan fisk ser skadad ut. Däremot har påfåglarna lagt en romkaka under helgen och dom blir rätt stridslystna då... Gjorde veckans VB och kör i lite salt nu i hopp om bättring.

  • {_AquA_}
    Användare
    • februari 2013
    • 1299

    #2
    Hade inte alla dina myersi fiskar dött?
    Den har blivit skadad... Titta på kroppen så ser du lite märken här och var
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Hoppas du har rätt Aqua, tycker att det ser skämmande likt fenröta
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • {_AquA_}
        Användare
        • februari 2013
        • 1299

        #4
        Ursprungligen postat av Kawasa
        Hoppas du har rätt Aqua, tycker att det ser skämmande likt fenröta
        Kanske det, men jag har aldrig sett mina fiskar som drabbats utav fenröta förlora så jämn del utav fenan...bruka mest bli tandade kanter... Hade hjälpt om han haft förr och efter bild på fisken... Tycker den har lite kampskador...

        Sen så har han ju haft problem med sina myersi ganska lång tid. VAD orsakar detta kan man tänka sig.
        // Nasser H

        Följ mina projekt:

        Tråd 1:
        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

        Finns mer gott på följande sida!
        Min Zoon:
        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Ursprungligen postat av {_AquA_}
          Kanske det, men jag har aldrig sett mina fiskar som drabbats utav fenröta förlora så jämn del utav fenan...bruka mest bli tandade kanter... Hade hjälpt om han haft förr och efter bild på fisken... Tycker den har lite kampskador...

          Sen så har han ju haft problem med sina myersi ganska lång tid. VAD orsakar detta kan man tänka sig.
          Att resten av min Myersi grupp dog bort beror på att dom hade ihjäl varandra. Denna fisken har mått tipptopp i ungefär ett år!

          Så att slänga ur sig att jag haft problem med dom i lång tid är nog att ta i!

          I torsdags kväll var sista gången jag såg honom så var han hel och ren och åt med god aptit, två nätter senare kommer jag hem till detta...

          Han var kung över 80% av karet och jag tror det har blivit ett maktskifte...


          Har tyvärr bara dessa som "före bilder"

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #6
            Jag måste ha sagt det förr men måste bara säga det igen! Jäkar vilket nice akvarium du har punkfredd! Dina påfåglar du skaffade har nog den snyggaste täckningen jag någonsin sett.

            Tänkte lite mer på det du sa tidigare, det med att påfåglarna har lagt rom, jag vet att de kan bli väldigt ilskna och inte tolererar muck när de leker, så det kan på grund av detta vara krigsskador.

            Men samtidigt, när mina jämnstarka centralare slåss så brukar deras skador främst visa sig på främre delen av kroppen, dvs. huvudet, läppar samt sidofenor, det är sällan de jagar ikapp varandra och tar hela tuggor från stjärtfenan.
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • Kawasa
              Användare
              • september 2012
              • 840

              #7
              Ursprungligen postat av {_AquA_}
              Kanske det, men jag har aldrig sett mina fiskar som drabbats utav fenröta förlora så jämn del utav fenan...bruka mest bli tandade kanter...
              Hmmm jämn del säger du, den sista bilden visar klart och tydligt tandade kanter tycker jag
              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Som jag trodde, maktskifte har skett, Min Crenicichla lenticulata äger numera akvariet och simmar bokstavligt talat efter Myersin och naffsar han i skjärt fenan.

                Fixar isolerings kar till Myersin idag.

                Kommentar

                • Micke_A
                  NCS Medlem
                  • januari 2003
                  • 638

                  #9
                  Jag är långt ifrån någon expert, men när man tittar på de djupa, rena revorna i anal/ryggfenorna, så ser det ut som skador efter slagsmål tycker jag. Att skadorna i stjärtfenan är vita, kan ju vara en sekundär grej, som orsakats av bett.
                  MVH Micke

                  "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                  Kommentar

                  • Kawasa
                    Användare
                    • september 2012
                    • 840

                    #10
                    Ursprungligen postat av Punkfredd
                    Som jag trodde, maktskifte har skett, Min Crenicichla lenticulata äger numera akvariet och simmar bokstavligt talat efter Myersin och naffsar han i skjärt fenan.
                    Fixar isolerings kar till Myersin idag.
                    Fint, eller jag menar bra att du inte behöver tvivla längre, en visuell observation av det som orsakat skadan var ju bra
                    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kawasa
                      Fint, eller jag menar bra att du inte behöver tvivla längre, en visuell observation av det som orsakat skadan var ju bra
                      Ja precis, nu måste jag bara lyckas fiska upp stackarn så han inte tas ihjäl.

                      När han piggnat till och läkt så möblerar jag om karet och hoppas på bättre revir gränser som funkar...

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        En uppdatering. Jag fick upp stackaren och har hållt han i saltat vatten i en balja i ett par dagar. Idag fixade jag en divider till akvariumet och flyttade över honom dit igen. Mindre stress och bättre vatten. Ordnade en hörna åt honom där han kan vila ostört och osedd.

                        Tyvärr är skadorna rätt illa och jag undrar om det är värt att hålla liv i stackaren...kan inte med att avliva ifall ifall... Han är imellanåt framme och ser sig om lite, men har inte sett honom ta något mat ännu. Ska testa med smaskig mussla imorgon.

                        Kommentar

                        • mikoto
                          NCS Medlem
                          • mars 2014
                          • 314

                          #13
                          Bortsett från stjärtfenan så ser det ju inte ut att vara någon större fara med han på bilderna iaf, så länge han äter och simmar bra i övrigt så lär han väl repa det där utan större bekymmer.

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Sjukdom eller skador av strid?!

                            Det går bra för Myersin. Tycker redan skjärtfenan ser mycket finare ut. Men han vägrar att ta mat, är framme och kollar men hugger inte. Har provat pellets, räkor och Mysis. Han har ätit allt med god aptit innan.

                            Några tips?

                            Edit, ikväll tog han 4 Hikari pellets, succé! Han tar dom inte från botten verkar det som utan när dom singlar ner genom vattnet. Får små mata han lite flera ggr om dagen och hoppas han får tillbaka kraften så småningom.

                            Maten han inte tar äts med glädje upp av Ancistrusen och L24an som också går i avspärrningen.
                            Senast redigerad av FrePGun; 08 mars 2015, 21:24.

                            Kommentar

                            • mikoto
                              NCS Medlem
                              • mars 2014
                              • 314

                              #15
                              Låter fint! Jag har haft en fisk som fått samma skada som din en gång fast värre, det var i princip bara smala ben kvar på stjärten :-( Men han läkte det även om han var ganska passiv i början och fick en helt ny stjärtfena, om än något sne. Men han repa sig helt, så din fisk där har nog inga bekymmer att klara sig av vad du skriver nu.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...