Ytter filter köp råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taskov
    Användare
    • maj 2009
    • 33

    Ytter filter köp råd

    Hej jag fick hem mitt nya kar på 250 liter kollar nu på filtering

    Frågan är vilket ytter filter är bäst och tystast ? ljud nivån är viktigt och att det är drift säkert så pris på det spelar ingen roll

    Tar gärna emot råd på hur jag ska säkra det så för läckas etc har alltid kört med innerfilter men känns som man behöver ett ytterfilter för att få fiskarna att må bäst?

    Tack i förhand
    Mvh Deni
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    Hej. Det du bör tänka på är att ta ett filter som är för lite större kar, kika på ett som är för ca 300-400 liter. Eventuellt ännu mer beroende på hur mycket fisk du ska ha, skiljer sällan mycket i pengar och du får mycket större filter kapacitet och kan göra rent filtret mer sällan.

    Eheim och fluval är två populära märken, båda två har för och nackdelar! Ta dig tid att se dig om och läs på om olika modeller.

    Finns många "recensioner" av privatfolk på olika filter på youtube.

    Kommentar

    • hollowman
      Användare
      • februari 2006
      • 199

      #3
      Ska du ha ett tyst ytterfilter så rekomenderar jag uni max ytterfilter
      kompisen har ett sånt och det ät knäpptyst .

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Ursprungligen postat av hollowman
        Ska du ha ett tyst ytterfilter så rekomenderar jag uni max ytterfilter
        kompisen har ett sånt och det ät knäpptyst .
        Instämmer! Personligen tycker jag de är för mycket lösa delar till slangarna men de är ett bra gediget filter! Och som sagt var knäpptyst! Ett plus är att du kan välja att ha värmare eller UV filter i dessa med!

        Kommentar

        • taskov
          Användare
          • maj 2009
          • 33

          #5


          Funderar på detta ska läsa lite mer om det sedan evt köpa en eheim UV till fåse

          Vad tror ni ?

          Kommentar

          • taskov
            Användare
            • maj 2009
            • 33

            #6


            Denna verkar oxå bra ��

            Vad säger ni?
            Senast redigerad av taskov; 02 mars 2015, 16:13.

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Ursprungligen postat av taskov
              https://www.eheim.com/en_GB/products...ofessionel-600

              Denna verkar oxå bra ��

              Vad säger ni?
              Den hade jag kört på! Jäkligt prisvärt filter till "mindre" akvarier. Du behöver inte oroa dig för total storm i karet heller tycker jag, om inte annat kan du ju sätta på strilrör.

              Hade två stycken till mitt 540 liters innan jag uppdaterade mig till fx6or.

              Man får ofta med filtermaterial till just 600 modellen och två korgar är fyllda med Eheims svarta Plastmakaroner, dessa gillar jag egentligen inte men det är bara en smak sak ska tilläggas! Rekommenderas starkt!

              Vill du köra ett UV från eheim så köp till en extra powerhead med lägre genomflöde och driv det med helt enkelt, så kör jag iaf.

              Kommentar

              Arbetssätt...