Flubenol?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Red Alenquer

    Flubenol?

    Hej!

    Jag har några ganska så nyinköpta Diskus som inte riktigt mår så bra.
    De är mörka och andas häfigt ibland och är väldigt skygga, men de äter.
    Har läst att Flubenol skall vara effektivt mot parasiter, men hur doserar man? Jag har ingen våg som jag kan väga upp pulvret med.
    Finns det någon som vet hur många ml. pulver man skall ha till 100l vatten?

    Tackar på förhand!
    //RA
  • INXS

    #2
    Klipp upp nagra svarta sopsackar i strimlor och bind ihop som tofsar och lagg ut i akvariet - det blir bra gomstallen och dom kan tas bort ett i taget nar fisken borjar att vanja sig vid vattnet och omgivningen. Sankt belysning hjalper ocksa och varmt vatten 30 grader.

    Mot parasiter hjalper ett 10-30 min bad i formalin, metronidazole och levamisole. I borjan ar det ofta bast att mata med levande foder tills fisken har kommit over stressen.

    Ett annat bra satt att handskas med diskus ar att langsamt sanka ph till 4.5 - 5. Diskusen trivs i det men dom flesta parasitern gor det inte.

    Kommentar

    • Tommy K
      Användare
      • maj 2002
      • 309

      #3
      Behandlingen är följande:
      200 mg Flubenol per 100 liter akvarievatten tillsättes på dag 1. På dag 7 bytes 30-40% av vattnet och behandlingen upprepas. På dag 14 bytes 30-40% av vattnet igen och behandlingen upprepas. På dag 21 är behandlingen över och 30-40% av vattnet bytes, denna gång utan att ytterligare Flubenol tillsättes.
      Jag har sålt Flubenol till många här på forumet utan att någon mej veterligen varit missnöjd hittills.
      Tänk på att 200 mg Flubenol är väldigt lite - knappt en lillfingersnagel. Dock verkar det som det är ganska riskfritt att överdosera. En kille körde med 2 gram istället för 200 mg!
      Inget hände, fiskarna blev friska som de skulle, växterna påverkades inte heller.
      Lycka till!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Vart köper man flubenol?

        Kommentar

        • Tommy K
          Användare
          • maj 2002
          • 309

          #5
          Finns att tillgå på vissa djurapotek efter recept. Minsta förpackning är tyvärr på flera kilo och kostar några tusenlappar. Jag har importerat själv och har ev något kvar att sälja.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Vad skulle mängden och priset bli på det du eventuellt kan sälja?

            Kommentar

            • Mrsonk
              Användare
              • december 2002
              • 233

              #7
              Jag köpte av Tommy och det funkade bra. Sattte in på hans PG-konto ett par dagar senare fick jag ett brev med posten. Har tack och lov sluppit annvända det men jag har pratat med andra som gjort och sagt det var bra.
              Oscar Cederqvist
              -----------------

              Kommentar

              • Tommy K
                Användare
                • maj 2002
                • 309

                #8
                Är någon intresserad av ev köp så går det bra att maila mig på tommy.k@sverige.nu

                Kommentar

                • Red Alenquer

                  #9
                  Måste man ha en våg för att kunna dosera pulvret, går det inte att mäta upp med t.ex. en avskuren tuberkulinspruta?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...