375 liter med 100 liter "naturligt" växtfilter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morfar
    Användare
    • juni 2014
    • 36

    #16
    Ursprungligen postat av sneakysteve
    Du kanske skulle pröva på ett "alg scrubber"-filter. Finns massa information om dessa lösningar där principen är att låta vatten strila ner för skrovliga plastskivor som är starkt belysta. Alger kommer då snabbt att bildas som i sin tur binder upp mycket av den skit och de näringsämnen som du ej vill ha i karet. Dessa plattor ska sedan skördas med jämna mellanrum, typ varje vecka. Då man fysiskt avlägsnar skiten.

    Jag har själv aldrig testat detta men tycker det låter intressant!
    Låter intressant, men det viktigaste med den här idén är just att ha ett växtkar under som tar hand om överskottet av näringsämnen och annat och som dessutom är grönt och lummigt. Det får väl bli nästa gång det börjar klia i fingrarna...

    Pettap: Jag använder Sketchup, gratis och relativt enkelt att använda.

    Kommentar

    • Pettap
      NCS Medlem
      • januari 2005
      • 1385

      #17
      Okej tack det ska jag kolla upp
      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

      Kommentar

      • Repen1
        Användare
        • januari 2013
        • 877

        #18
        Ursprungligen postat av stefanr
        Varför måste det vara sån fart på vattnet?
        Blir det för stilla/sakta fart med det ljuset som behövs så kommer det bara att bli till algsoppa o blir tvärt emot filter utan förgiftar vattnet istället.Det man vill uppnå är täta långa ljusa alger som "äter" det skadliga i vattnet. Mille
        Dieselråttan

        Kommentar

        • Morfar
          Användare
          • juni 2014
          • 36

          #19
          Det blev inga reglar men det blev en tripp till Bauhaus ikväll. Jag kände att det kan ju vara bra att testa den där "overflow"-tekniken innan jag bygger en hel bänk anpassad för en sån lösning. Naturligtvis fanns inte allt jag behövde, det saknas fortfarande två 90° böjar...
          Det blev även en start på en liten växtburk vid sidan av, för min test-setup. Ett nät, lite lecakulor, ett par svampar, en gammal glassburk och två hyllstag. Testkar blir mitt "Wahlstad" som står i köket. Återkommer!

          Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-02-23 19.42.45.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,8 KB
ID: 692341

          Kommentar

          • Morfar
            Användare
            • juni 2014
            • 36

            #20
            Här är en bra tråd som väckte min nyfikenhet för det här:
            All of my established tanks have a large established HOB nitrate filter hanging off the back. This is the first time I am hanging one off a sump facing the window of course. Amazing how sunlight out performs artificial lighting when it comes to plant growth. Below is a photo of my newly...

            Fast den trådskaparen har använt ett HOB istället.

            /Peter

            Kommentar

            • stefanr
              Användare
              • juni 2013
              • 79

              #21
              Jag har stoppat min gullranka direkt i karet. Det ser trevligt ut med ett draperi av rötter i vattnet. Karet står bredvid ett fönster så plantorna har blivit ca 5m på drygt ett år. Bladen är enorma och stammen fingertjock..

              Kommentar

              • KJE
                Användare
                • december 2013
                • 24

                #22
                Ursprungligen postat av stefanr
                Jag har stoppat min gullranka direkt i karet. Det ser trevligt ut med ett draperi av rötter i vattnet. Karet står bredvid ett fönster så plantorna har blivit ca 5m på drygt ett år. Bladen är enorma och stammen fingertjock..
                Det låter ju som om det kan bli riktigt snyggt, har du någon bild på det?
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Morfar
                  Användare
                  • juni 2014
                  • 36

                  #23
                  Så jag satte ihop mitt överflödessystem ikväll. Till en början fungerade det bra men rätt vad det var så var det nästan fullt i karet så då hällde jag ut ett par liter från karet och efter det så svämmade "sumpen" över? Avrinningsröret var helt fullt till bredden istället för att det rann över sakta. Förstår inte varför det rann över så mycket mer vatten till sumpen helt plötsligt, för jag hade inte fyllt på vatten. Måste väl ha uppstått nån hävert-effekt eller nåt men jag kan inte se hur det skulle ha gått till. Det höga luftintaget har inget lock alls, helt öppet. Enligt videon i början på den här tråden så fanns ju risken att det skulle kunna fungera som hävert ifall hålet var för litet men så var ju inte fallet nu iaf... På bilden har jag dargit upp hela systemet ett par centimeter för att få stopp på det. Några idéer?

                  /Peter

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-02-27 19.21.35.jpg
Visningar: 1
Storlek: 250,3 KB
ID: 692348

                  Kommentar

                  • stefanr
                    Användare
                    • juni 2013
                    • 79

                    #24
                    Jag förstår inte riktigt... Det kan väl inte rinna över mer vatten än vad som pumpats upp i karet?

                    Kommentar

                    • Morfar
                      Användare
                      • juni 2014
                      • 36

                      #25
                      Precis stefanr! Det måste väl ha uppstått nån slags häverteffekt men på såpass grova rör. 32 mm...??

                      Kommentar

                      • Morfar
                        Användare
                        • juni 2014
                        • 36

                        #26
                        Jag beslutade mig för att inte flytta vatten från karet ovan till karet under, då läckage är ett helt möjligt resultat av ett sådant experiment. Det verkar vara luft som bildas i systemet som gör att det stoppar upp.

                        Det blir istället ett odlingskar under det stora karet. I första hand så vill jag öka på antalet Galaxyrasbora, jag har 9 nu och skulle vilja ha ett 30-tal i det stora karet sedan. När jag inte odlar något så kommer jag ha det som karantänkar samt överblivna-växter-kar.

                        Bänken är påbörjad.
                        Sockel med golvskiva av spån:

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-03-07 12.26.34.jpg
Visningar: 1
Storlek: 237,7 KB
ID: 692431Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-03-07 16.19.08.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,6 KB
ID: 692433

                        En ram för övre skivan:

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-03-07 15.01.30.jpg
Visningar: 1
Storlek: 254,0 KB
ID: 692432

                        Och sen ett gäng reglar och vinklar:

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-03-07 17.59.56.jpg
Visningar: 1
Storlek: 187,6 KB
ID: 692434Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-03-07 18.00.10.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,2 KB
ID: 692435

                        Jag la till ett par snedsträvor baktill, kanske inte behövs men det är alldeles för roligt att jobba i trä för att låta bli!

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-03-07 19.12.01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 219,4 KB
ID: 692436Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-03-07 19.12.53.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,0 KB
ID: 692437

                        To be continued...

                        Kommentar

                        • stefanr
                          Användare
                          • juni 2013
                          • 79

                          #27
                          Synd att du avbröt projektet. Du måste ha gjort något fel med avrinningsröret.

                          Kommentar

                          • Morfar
                            Användare
                            • juni 2014
                            • 36

                            #28
                            Jag har försökt att googla mig till vad som kan orsaka att systemet "storknade" så som det gjorde och det verkar vara luftfickor som bildas i kröken som går över akvariekanten. Men då jag inte vill att den gamla damen som bor i våningen under mig ska få massa akvarievatten längs väggarna så får jag avstå den biten tills jag hittar en mera pålitlig lösning. I och för sig så limmade jag aldrig rören men nog borde det vara tillräckligt tätt mot luftinsläpp då vattnet inte läckte ut? Den största oron är ju att det ska börja läcka när jag inte är hemma. Kanske om man skaffar en fuktsensor som stänger av pumpen om det börjar läcka? Tar tacksamt emot förslag som kan göra det hela lite säkrare för det hade varit kul att få det att fungera.

                            Men jag fortsätter i alla fall med att bygga på bänken och att göra iordning 375 liter med asientema!

                            Snedsträvorna på baksidan och en skiva golvspån ovanpå:

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-03-10 18.53.18.jpg
Visningar: 1
Storlek: 271,4 KB
ID: 693269

                            Det blev även snedsträvor på kortsidorna, en åt varje håll:

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-03-10 18.53.31.jpg
Visningar: 1
Storlek: 268,6 KB
ID: 693270

                            Reglandet är färdigt! Med skivor runtom så borde man kunna parkera en mindre lastbil ovanpå, tycker jag...

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-03-10 18.53.52.jpg
Visningar: 1
Storlek: 268,3 KB
ID: 693271

                            Ingen aning ifall själva byggandet är intressant att se för er men tack vare alla som har lagt upp bilder på sina byggprojekt så har jag lyckats komma så här långt i alla fall. Hoppas det ska vara till nytta för någon. Räknar med att släppa i första fisken framåt slutet av maj. Nästa steg blir att klä in bänken i MDF, måla alltihop och ställa ditt 100-litaren undertill med odling av Galaxy.

                            Ha det gott så länge!

                            Kommentar

                            • Repen1
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 877

                              #29
                              Vill du fortsätta med ditt projekt så köp en överrinningskammare (saltvattenakvarister använder såna när karen inte är borrade) som man hänger på sidan, har för mej att flera klarar flera tusen liter i timman. Mille.
                              Dieselråttan

                              Kommentar

                              • addo
                                Användare
                                • december 2007
                                • 52

                                #30
                                Anledningen till att röret satte igen av luft är att det var för stor diameter på röret i förhållande till flödet. Luftbubblor blir det alltid och om vattnet rör sig för sakta klarar det inte att dra med sig bubblorna när dom vill flyta upp och stanna i kröken.

                                Jag personligen skulle dock inte våga ha en ytavrinning med enbart ett rör, utan köra ett typ Herbie overflow med ett säkerhetsrör i fall det huvudsakliga röret sätter igen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...