Ciklider i Forsking och Framsteg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Ciklider i Forsking och Framsteg

    Hej,

    Det finns en artikel om cikliderna i främst Viktoria-, Malawi och Tanganyikasjön i senaste numret av Forskning och Framsteg. Ole Seehausen, Kerstin Lindblad-Toh och Ola Svensson (dvs. jag) har dessutom svarat på frågor från författaren. Det finns en tre sidors utvik med Viktoria-, Malawi och Tanganyikasjön med inlagda ciklider, anpassningar mm.

    Artikeln finns även på FoFs sida men då är bara vinjettbilden samt utviket med. Det finns några bilder till bland annat två på Perissodus microlepis tagna av Carl Westholm.

    På Galapagosöarna lever en grupp fåglar som kallas Darwinfinkar. Det rör sig om 15 arter som alla härstammar från en enda art, som troligen kom …


    Hälsningar,

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Kul! Jag hade nästan glömt den tidskriften, trots att jag prenumererade på den för väldigt många år sedan.
    Tack för tipset!

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Hej,

      Det finns en artikel om cikliderna i främst Viktoria-, Malawi och Tanganyikasjön i senaste numret av Forskning och Framsteg. Ole Seehausen, Kerstin Lindblad-Toh och Ola Svensson (dvs. jag) har dessutom svarat på frågor från författaren. Det finns en tre sidors utvik med Viktoria-, Malawi och Tanganyikasjön med inlagda ciklider, anpassningar mm.

      Artikeln finns även på FoFs sida men då är bara vinjettbilden samt utviket med. Det finns några bilder till bland annat två på Perissodus microlepis tagna av Carl Westholm.

      På Galapagosöarna lever en grupp fåglar som kallas Darwinfinkar. Det rör sig om 15 arter som alla härstammar från en enda art, som troligen kom …


      Hälsningar,

      Ola
      Häftigt!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Ola, denna artikel passar in i CB1 och platsen är reserverad
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #5
          Vad kul! Minns att jag brukade bläddra och läsa Forskning och Framsteg när jag jobbade på KÖL (Kemiska Övnings Laboratoriet) här i Stockholm runt år 89, minns att jag jämförde den med illustrerad vetenskap och var besviken på illustrationerna.

          Men om jag inte minns helt fel så var artiklarna bättre skrivna, fick illustrerad vetenskap att framstå som Aftonbladet ungefär lol!
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          Arbetssätt...