Överväger diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnes
    Användare
    • juli 2002
    • 106

    Överväger diskus

    Jag letar efter en relativt lugn, parlevande fisk, som är vacker och passar i mitt 250 l akvarium. Den ska inte vara superlätt att odla: jag vill ha lite utmaning. Denna beskrivninhg tycker jag väl stämmer in på diskus, det är bara det att jag vet inte om jag klarar att ha diskus nu.

    Jag har en stressig höst framför mig, börjar i nian och hade tänkt höja mina betyg, får ont i magen av att bara tänka på det.
    Men det största problemet är ändå det att jag bor hos två föräldrar, och under tiden jag är hos min mamma måste min pappa ta hand om akvariumen.

    Jag har funderat på diverse lösningar, Atomatiska vattenbyten osv
    Jag har kommit fram till att en foderatomat matar fyra gånger per dygn med diskuspellets, jag eller pappa handmatar med frysfoder en gån per dygn vattenbyten 2-3 g/v. Jag skulle ha ungfiskar som får växa upp i ett 160l akvarium, sen flytta till det större där jag skulle ha en svartvattenbiotop.

    Skulle det funka att ha diskus under de förhållanderna? Eller har någon något förslag som skulle kunna hjälpa mig, ev på fiskar som passar in på beskrivningen åvan men är lättare att sköta?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Man ska alltid skaffa husdjur efter den tid man kan ge dom. Kan du inte hålla den vård du önskar så ska du vänta med inköp tills du vet att du klarar att sköta dom på bästa sätt.
    Ta en sak i taget och höj betygen så kan du skaffa "svårare" fiskar senare...

    Men det är klart att om din pappa ställer upp på att hjälpa dig att hålla den vård som Discus kräver så går ju det också...

    Det är väldigt trevligt att se en sådan medvetenhet hos dig trots din unga ålder så troligen skulle du klara att hålla dessa fiskar samtidigt som du klarar av studierna...om man bara lägger ned energi och tid så brukar allt lösa sig!

    Lycka till med både studier och dina framtida Discus...

    Kommentar

    • Agnes
      Användare
      • juli 2002
      • 106

      #3
      Men klarar diskus en diet som huvudsakligen består av torrfoder?
      Eller om det bara skulle bli 1 vattenbyte nån vecka?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Ett vattenbyte per vecka duger gott. Jag skulle mata Discus med pellets och inte flingor. Däremot kan en kombination vara bra tillsammans med något fryst foder då och då...

        Man måste däremot vara noga med att de verkligen äter det du ger dom då Discus kan vara rejält kräsna ibland...

        Kommentar

        • Agnes
          Användare
          • juli 2002
          • 106

          #5
          Men om jag först vänjer dom vid pellets skulle de alltså funka? Är det stor risk för att diskusarn inte skulle vilja äta de?
          Måste jag köpa en till matare för att förhindra att nån blir utan mat?

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Om Discus har börjat äta av en sorts foder så brukar dom äta bra. Jag har ingen erfarenhet av foderautomater så där kan jag inte hjälpa dig.

            Var noga med mängden mat...inte för mycket, för nedskräpningens skull och inte för lite, för fiskarnas välmående.

            Frågan är ändå, om du skall skaffa Discus med tanke på din troliga korta tid att sköta dom. Det kanske är bäst att ta någon art som är enklare...typ Scalare.

            Kommentar

            • Agnes
              Användare
              • juli 2002
              • 106

              #7
              Har redan skalarer...

              Kommentar

              • Agnes
                Användare
                • juli 2002
                • 106

                #8
                Kanske kan du/ni inte hjälpa mig mer i den här frågan. Jag måste själv avgöra (tillsammans med min familj) om jag/vi har tid (orkar) med diskus.
                Tack för hjälpen!

                Kommentar

                • palton

                  #9
                  För att underlätta kan du ha dem i ett akvarium (med enbart diskusar i) utan grus och växter under tillväxtperioden, det blir lättare att hålla rent i akvariet.

                  En vecka mellan vattenbytena fungerar om du inte matar hårt med oxhjärta och annat som skitar ned för mycket.

                  Automaten är en bra ide för diskus under tillväxt. De får på så sätt många matningar under en dag, vilket behövs för att de ska växa bra. Det är få som har den tiden att lägga vare sig man går i skola eller arbetar. Anänder själv automat som klarar att mata vid 4 tillfällen per dag och upp till två matningar per tillfälle. Du/pappa kan med gott samvete ge dem fryst när det passar och tid finnes.

                  Du kommer inte att skita ned vattnet lika mycket med torrfodret, som de förmodligen kommer att få till största delen.

                  Om du har dem på detta vis så kommer de att växa till sig bra under det kommande "skolåret".

                  Ha också relativt hög temperatur till dem om de är små för att mot Olle i grinden (sjukdommar). Du kan med lätthet hålla dem i 32 grader.

                  Slarva inte med vattenbyten, det straffar sig garanterat. Små disksar är mycket känsligare än vuxna. Därav förslaget att underlätta renhållningen utan växter och grus, hög temperatur och regelbundna vattenbyten. Ett bra ytterfilter filter skulle jag satsa på. Detta kommer att ge dig relativt långt tid mellan rengöringarna av filtret.

                  Tillväxt takten på fisken varierar enormt beroende på kvaliteten (mer eller mindre inavel). Köper du "dåliga" djur så kan ge dem hur mycket fryst som helst och de kommer knappt att växa iallafall. Försök att hitta fisk som inte är för hårt inavlad. Dem blir de aldrig något av.

                  Det misstaget gjorde jag när jag köpte mina första diskusar, ett dyrt misstag. Köp en grupp på 6-8 djur av bra kvalitet är mitt råd. Snåla inte på detta.

                  MVH/Palton

                  Kommentar

                  • Johan1
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 390

                    #10
                    Om kostnaden inte är något problem, säg att du köper 4 stycken fullvuxna diskusar. Det kan med lätthet matas med en foderautomat (ehiem?) med tetrabits i. Den andra veckan så kan du mata med hemmagjort foder. Jag tycker du skall gå på ett enkelt växtakvarium med grus på botten. Det blir bättre balans då i tanken. Sedan ser du till att skaffa en stor och bra ytterpump till akvariet. Om du har 250 liters skulle jag skaffa en ytterpump till 600 liter. Sedan skall du fylla upp den med ett bra filtermaterial. Då skall det knappast vara något problem med diskus. Själv lever mina diskus på det sättet då jag och min flickvän bor ca 40 mil ifrån varandra å jag pendlar mycket... Jag har många diskus å de får mat väldigt växlande dock alltid ca 100% vattenbyte varje vecka...
                    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                    Kommentar

                    Arbetssätt...