Mina små P. regani agerar "putsarfisk" åt större P. synspilus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Mina små P. regani agerar "putsarfisk" åt större P. synspilus

    Har fått tillfälle att upptäcka ett kul inslag i mitt CA-kar. De mindre Paraneetroplus regani jag skaffade för ett tag sedan har börjat agera som "putsarfisk" åt de lite större Paraneetroplus synspilus jag har. Kan dagligen se hur någon mindre regani (5-6 cm) närmar sig någon av de större (15-16 cm) synspilus och börjar noppa på kroppen. Synspilusen vinklar sig och spärrar upp sig och låter reganin liksom smånoppa från kroppssidan. Förmodligen parasiter av något slag.
    Hoppas på att lyckas fånga det på film.

    Jag har inte sett sådant beteende bland akvariefisk förut, mer än att vissa arters yngel, som discus, kan livnära sig på något slags sekret från föräldrarna.
    Men detta måste ju vara något annat. Parasiter tänker jag, men kan det handla om att det även i detta fall är något slags sekret de mindre regani vill åt från synspilus, och att det sker något ömsesidigt där då synspilusarna kanske tycker om att bli lite befriade från några irriterande parasiter?
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Aldrig sett eller hört något liknande! Häftigt som attan måste jag tillägga
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      coolt!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Jag ska sätta mig vid karet några timmar med filmfunktionen påslagen på mobilen och invänta ett tillfälle att dokumentera. För som ni säger; det är coolt och häftigt att skåda och jag har aldrig sett det heller förut. Eftersom det handlar om närbesläktade arter så kanske det finns ett samband att söka i det? Vore kul att få kommentar från någon mer vetenskapligt kunnig om detta.
        Man har ju sett detta åtskilliga gånger i dokumentärfilmer om saltvattensfisk och de där arterna som kallas Putsarfisk, vars uppgift är att befria andra större från parasiter och stora rovfiskar som normalt skulle käka upp dessa putsare till och med låter dem gå in i gapet och utföra sitt arbete, utan att riskera att bli mat.

        Kommentar

        Arbetssätt...