24 dagar sedan uppstart - Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BrigTSD
    Användare
    • oktober 2014
    • 67

    24 dagar sedan uppstart - Grumligt vatten

    Det har gått 24 dagar sedan uppstart och jag fick för 2 dagar sedan grumligt vatten. Det är inte en jämn "dimma" utan mer som ljusgrå "rök". Tittar man nära så ser man att det är små partiklar. Trodde först att det var damm från gruset som fiskarna dragit upp. Men det klarnar inte nämnvärt under natten då fiskarna chillar och streamerpumparna är avslagna så jag har uteslutit det. Vad det än är så verkar det inte fastna i filtervadden. Nytt för den här veckan är att de får mat varje dag. Började med det då nitriten försvann. Belysningen är tänd 8h/dag och det bor 12 fiskar i tanken. Är det:

    - Infusorier?
    - Svävalger?
    - Bakterietillväxt? (Läste att grumligt vatten är vanligt i senare delen av inkörningen)
    - Smuts från fodret? (De äter i huvudsak Tropical Malawi-flingor och ibland köpt räkmix)

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9856.jpg
Visningar: 1
Storlek: 293,9 KB
ID: 700505
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    #2
    Infusorier eller svävalger, skillnaden kan du se om du fyller ett glas med akvarievatten och tittar mot vit bakgrund. Är det grönaktigt har du alger.
    Båda är rätt vanliga i nystartade kar, dyker upp 4-5 veckor efter uppstart.
    Var noga med att byta vatten, nitritspik brukar man få efter drygt 5 veckor enl. min erfarenhet.
    Mata lite mindre.
    Brukar gå över.
    Lycka till.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Går det inte över, som i mitt fall, kan du täcka över akvariet med filtar, släcka belysning och sluta mata i 5-7 dagar. Efter det brukar det bli glasklart.

      ///D
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • hollowman
        Användare
        • februari 2006
        • 199

        #4
        eller så köper du ett uv filter så är det borta på några timmar + att du sen har kristal klartvatten där efter .

        Kommentar

        • BrigTSD
          Användare
          • oktober 2014
          • 67

          #5
          Det är inte grönt. Mer åt ljusgrått. Ammonium/ammoniak samt nitrit är under detektionsgränsen (JBL dropptest). Ska testa mörklägga om det inte försvinner av sig själv inom de närmaste dagarna.

          Lite lyxigt att investera i uvc-filter för att slippa grumligt vatten under uppstarten kanske. Men ja, det är helt klart något jag kommer att överväga om det vägrar att släppa. Eller om det återkommer ofta.

          Kommentar

          • BrigTSD
            Användare
            • oktober 2014
            • 67

            #6
            Nu har vattnet klarnat betydligt. De enda åtgärder jag har vidtagit är lite tätare och tjockare filtervadd i filtret och en kraftigare pump. Men om det var just det som löste problemet låter jag vara osagt. Det har gradvis blivit bättre under en veckas tid så jag har helt enkelt väntat ut det.

            Klicka på bilden för större version

Namn: dimma.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,9 KB
ID: 692342

            Kommentar

            • Tapedeck
              Användare
              • februari 2015
              • 22

              #7
              Hur har det gått med grumligheten. Har du fått någon rätsida på problemet? Jag har liknande problem med mitt akvarium som varit igång tre månader.

              Kommentar

              • BrigTSD
                Användare
                • oktober 2014
                • 67

                #8
                Ja, det har försvunnit helt. Jag fick dimma en gång till efter jag skrev i den här tråden men det var betydligt lindrigare än bilden ovan. Det försvann på några dagar.

                Jag har läst runt en del och mest troligt så är det bakterieblomning. Vanligt under det första halvåret innan man har fått balans. Det är bara att köra på som vanligt och vänta ut det.

                Kommentar

                • Tapedeck
                  Användare
                  • februari 2015
                  • 22

                  #9
                  Ok, skönt att det gett sig. Det är väl också det jag har läst mig till, men får jobba lite på tålamodet 😄

                  Kommentar

                  Arbetssätt...