era åsikter om Placidochromis sp. "phenochilus gissel"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • asaman
    Användare
    • november 2012
    • 30

    era åsikter om Placidochromis sp. "phenochilus gissel"?

    Hej!
    Jag skulle vilja höra era åsikter om en art som jag är lite sugen på; Placidochromis sp. "phenochilus gissel"

    Har nån av er någon erfarenhet av den?

    Anledningen till att jag är intresserad av den är att jag skulle vilja ha en större (15-20 cm), blå fisk i mitt kar. De firrar som redan går där är snälla, inget jagande, men är rätt tuffa när det är mat, så det gäller att det är en firre som vågar ta för sig. Jag har övervägt Moori men är fundersam på om de är för veka? Och för att ni ska få en uppfattning om firren skulle kunna passa in hos mig så är förutsättningarna dessa:

    450 l, däri simmar:
    1+3 st Labeotropheus Trewawase
    1+1 Protomelas taeniolatus Namalenje/Boadzulu Red-Empress
    6 st Otopharynx lithobates black (bara hannar)
    Golden 4+3 (små)
    Aulonocara Fire Fish 1+1
    och snart 1+2 Copadichromis trewawasae Lupingu

    Jag är heller inte så orolig för korsningsrisk då jag inte tar yngel ur det akvariet (för besvärligt och stressande för firrarna att fiska upp tuggande honor).

    mvh,
    Åsa
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Nu har jag inte haft gissel själv men om den är som white lips eller Tanzania så är dom rätt veka i tuffare sällskap. Mina white lips är däremot väldigt tuffa inom gruppen. Taeniolatus och dina labbar kan ju vara rätt så tuffa men det beror ju lite på individer också..

    När jag hade tanzania ihop i en blandburk med lite mbuna/haplisar så tynade dom bort och såg aldrig ut att trivas. Den burken var på 1225 liter och 2,5 meter lång och inte full med fisk direkt.

    Någon annan kanske har andra erfarenheter..?

    Kommentar

    • asaman
      Användare
      • november 2012
      • 30

      #3
      Tack för ditt svar Erik. Jag kanske skulle ha läst det innan jag spontanshoppade min nya firre hos Robban igår.. Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0089.jpg
Visningar: 1
Storlek: 925,6 KB
ID: 692219.

      Han är ca 17 cm så storleksmässigt är han nu kung. Han fick tyvärr inte med något sällskap, det fanns ingen hona i hans storlek.
      Senast redigerad av asaman; 03 februari 2015, 07:48.

      Kommentar

      • asaman
        Användare
        • november 2012
        • 30

        #4
        Och, tillägger jag nu några dagar senare, för att ingen ska tro att jag nu har utsatt denna fina herre (inte Erik, utan fisken :-)) för fara, så kan jag upplysa om att han nu är kung i karet på alla sätt. :-)
        Senast redigerad av asaman; 05 februari 2015, 18:25.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av asaman
          Och, tillägger jag nu några dagar senare, för att ingen ska tro att jag nu har utsatt denna fina herre (inte Erik, utan fisken :-)) för fara, så kan jag upplysa om att han nu är kung i karet på alla sätt. :-)
          Skönt att höra att det funkar fint!

          Kommentar

          Arbetssätt...