Andemat i akvariet er det noe problem da?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fart66
    Användare
    • januari 2012
    • 191

    Andemat i akvariet er det noe problem da?

    Andemat i akvariet er det noe problem da?

    Har lest om flere som har slitt med andemat (Lemna minor) i akvariet sitt, og at de har hatt problemer med å få fjernet dem igjen, jeg har egentlig ikke helt skjønt at det kan være noe problem.

    Det er da kun snakk om akvarier og ikke store innsjøer. Så som dere skjønner har ikke jeg hatt problem med andemat i mine akvarier. Fram til nå

    Var klar over at det var med andemat i en pose fisk jeg hadde fått tak i, men de skulle jeg fjerne før de kom i akvariet, og kom det noen i akvariet var det jo bare å plukke dem ut.

    Alt så fint ut de nye fiskene trivdes, ingen tegn til andemat, helt til plutselig for tre uker siden, under vannbytte så jeg det fløyt noe i vannskorpa, og riktignok der så jeg to tre andemat flytende, ok det er bare å ta de ut, som sagt så gjort de ble plukket ut. Problemet løst.

    Ved neste ukes vannbytte så jeg litt ekstra etter for å forsikre meg om at det ikke var noe andemat igjen, hva så jeg jo ti til tolv stykk flytende i Gulrotgresset, hmm merkelig, men ingen panikk enda. Plukket ut de jeg fant og puttet noen i ett glass med akvarievann for å se hvor fort de formerte seg.

    Sjekket grundig før jeg fylte på nytt vann, igjen overbevist om at det denne gangen ikke var noe andemat igjen i tanken.

    Fulgte med andematen i glasset men ble ikke imponert over andematens formering, kunne ikke begripe at denne skulle være så vanskelig å bli kvitt.

    I går var det igjen tid for vannbytte, og da kjente jeg lett panikk krype opp i hodet på meg, masse andemat fløyt i akvariet, hadde fulgt med hele uken om jeg så noe underveis men ingen ting.

    Nytt forsøk på å fjerne dem, tok bort endel av flytplantene de holdt til blant, plukket alle de nye jeg fant og så også at endel festet seg til glasset når jeg tømte ut vann, så jeg sørget for at de også ble fjernet, gikk nøye igjennom alt og hadde ikke opp vann før jeg var "ganske sikker på at nå var problemet løst" Det får neste helgs vannbytte vise.



    En uskyldig liten plante med ingen onde hensikter i det hele tatt, bare å overleve som best den kan i de situasjoner den kommer opp i.

    Hvordan kan den være så irriterende



    Det er jo egentlig en ganske fin plante som med fire blader kan minne litt om en sommerfugl
  • {_AquA_}
    Användare
    • februari 2013
    • 1299

    #2
    Släck akvariet ett par dagar kanske?
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Ytskimmer kan ju fungera. Har du andra flytväxter så går ju inte det och dessutom är det jättesvårt att få bort all andmat från flytväxter.

      Kommentar

      • fart66
        Användare
        • januari 2012
        • 191

        #4
        Takk for tips.

        Jeg har andre flytvekster så det spørs om jeg må ofre de for å bli kvitt andematen.

        Kommentar

        Arbetssätt...