'Pelagisk' art till TA-kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikkel
    Användare
    • oktober 2013
    • 10

    'Pelagisk' art till TA-kar!

    Jag skulle vilja få lite råd/förslag om fisktillskott.

    Jag startade upp ett 700 liters (180x70x56 innermått) TA-kar för ett år sedan. Det var i form av ett litet experiment där jag ville se om stora yngelproducenterkunde hållas i schack med hjälp av Altolamprologus bland annat.

    ’Yngelproducenter’ blev:

    10 st L.pulcher ’daffodil’, 6-7 cm
    5 st J.marlieri, 6-7 cm

    I övrigt blev det:

    6 N. leleupi, vuxen lekgrupp
    4 st A. calvus, 3-4 cm
    4 st A.calvus, 6-7 cm
    6 st A.compressiceps ‘sumbu shell’, 3-4 cm
    6 N.caudopunctatus, 3-4 cm

    Det som hänt under året är en decimering av ursprungsgrupperna till följande:

    8 st ’daffodiler’, 2 stabila lekpar i varsin ände av akvariet + 4 st mindre lätt hunsade.

    3 J. marlieri
    Hela leleupi-gruppen kvar
    4 mindre A.calvus
    5 A. compressiceps
    1 N. caudopunctatus

    ’Daffodilerna ’ leker frekvent de senaste 7-8 månaderna, det första paret att leka har nu cirka 15 st yngel från 3-4 kullar varav 2 stleleupi-yngel är adopterade i gruppen. Aldrig hört talas om det men så är det. Andra paret har bara senaste kullen kvar, cirka 30 st fortfarande mycket små.

    J. marlieri-paret leker också frekvent och har fått fram tre(3) st nya invånare som är mellan 3 och 5 cm.


    N. leleupi-gruppen leker också hyfsat ofta, i en grotta. Jaghar aldrig sett kullarna utan det är de två adopterade i daffodil-gruppen somjag ser.


    Jag har aldrig sett någon tydlig förföljelse av någon fisk,mobbning, utan det är mindre utfall och korta ruscher sinsemellan, både inom arternao ch mellan arterna. Men med jämna mellanrum är någon fisk försvunnen. 2 st Altosar har lyckats krångla ut sig via ett litet hål i täckglaset. Litet mellanrum mellan vattenyta och täckglas. Kan ju vara ett tecken på att de blivit kraftigt förföljda och tagit den vägen ut ur karet…?!


    ’Caudosarna’ var små men höll ihop på mellannivå i karet,såg vid ett tillfälle där en ’daffodil’-hanne knep en brutalt rakt över kroppen.Den klarade sig dock vid det tillfället men blev väldigt tilltufsad.


    I övrigt är fiskarna friska och vatten och teknik är i bra status. Karet är ett helglaskar inköpt begagnat 1987, inredning med BTN-moduler och Rockzolid-stenar och några naturstenar. Lite grövre sand, ytterfilter och innerfilter och ledbelysning.


    Att det går att hålla ner yngelantalet hos ’daffodoilerna’ framförallt, verkar fungera. Även jullarna har svårt att växa i någon större numerär.


    Jag tänker plocka bort de fyra återstående ’daffodilerna’,behålla resten av beståndet i karet och lägga till några nya A. calvus…!


    Vill gärna försöka på nytt med C. caudopunctatus men det kanske är så att det inte finns någon ledig bottenyta till dem…


    Nu till min egentliga fråga! Det är bottenytan och ’väggarna’ i karet som är upptagna i nuvarande situation. Övre delen av karet är tomt och därmed lite tråkigt och jag undrar vad som skulle passa där?

    Jag har 13 st Tropheus ’ chimba red’ i ett annat kar som kunde överföras men gärna något annat…!

    C. leptosoma? Eller är de lite för veka med tanke på övrigt sällskap. Kom med förslag på någon/några lämpliga arter som tillskott!
    Övriga råd och rön tas gärna emot också!
    Senast redigerad av Mikkel; 01 februari 2015, 23:05.
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    C. leptosoma borde absolut fylla den luckan.

    Sen kan syndontis petricola göra underverk på yngelproducenter, så ett stort stim sådana kan mycket väl hålla karet i balans.

    Kommentar

    • Bosse G
      NCS Medlem
      • november 2013
      • 235

      #3
      Det finns ju fler Cyprisar. Microlepidotus är bra mycket tuffare än leptosomorna. Kan nog hjälpa till att hålla ordning på en del yngel också. Sedan tror jag att Lamprichthys tanganicanus
      hade varit riktigt läckert i den burken.

      Kommentar

      • Mikkel
        Användare
        • oktober 2013
        • 10

        #4
        Okej, kul att det passar med leptosomor! Lokala handlaren i Luleå hade ett litet gäng, 5 st, inne nu. Det verkar vara 4+1, det var fin storlek, 7 cm, och ett okej pris och han kunde få hem fler av samma. Hur många bör jag ha? Kan jag ta dessa 5 och 'späda' på senare? Det är C. leptosoma 'mpulungu'.

        Jag glömde att berätta att jag 2 petricolor, 7-8 cm, i karet och cirka 25 på tillväxt. De är 20-25 mm nu.

        Kommentar

        • Joakim Birgersson
          Användare
          • augusti 2013
          • 202

          #5
          C. leptosoma skulle nog fungera bra. Har 3+2 mot en symbolisk summa och en fika.....
          Totalt 5 st, 3 utfärgade hanar och två honor söker nytt hem. Pris 100;- för alla och ta med lite fikabröd så bjuder jag på kaffe och lite ciklid prat

          ....men så var det ju frakten till Jokkmokk

          Kul kar du har.
          720 l. Malawi mbuna
          720 l. Tanganyika
          112 l. Yngel och karantän

          Kommentar

          • Mikkel
            Användare
            • oktober 2013
            • 10

            #6
            Tack Birger... men så var det ju transporten... det är jäkligt synd att de flesta av Er på forumet bor så 'utsocknes'...

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Intressant läsning
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Mikkel
                Användare
                • oktober 2013
                • 10

                #8
                Hej Dare!

                Det är dina fd moduler som sitter i karet! De som du levererade till Huddinge oktober 2013!

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 514

                  #9
                  Hej Lasse.
                  Kul att du kallar en affär i Luleå för "din lokale handlare". Kul akvarium du beskriver. Hur stora är dina compressiceps?

                  Kommentar

                  • Mikkel
                    Användare
                    • oktober 2013
                    • 10

                    #10
                    Hej Ola! Faktum är att 18 mil till Luleå är tämligen lokalt...
                    Mina compressiceps är med positivt ögonmått mellan 45-55 mm, de växer väldigt sakta. Men det verkar också som att de liksom calvus kommer lite till korta i detta kar. Leleupi, 'daffodiler' och 'jullarna verkar för hårda för dem...!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...