Uppstart - Hur hög nitrithalt är acceptabel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BrigTSD
    Användare
    • oktober 2014
    • 67

    Uppstart - Hur hög nitrithalt är acceptabel?

    Nu är jag inne på dag 10 i uppstarten av mitt akvarium. Ammoniumhalten har varit under detektionsgränsen hela perioden. Mätbara mängder nitrit (0,05 mg/l) fick jag dag 3 och dag 4 dök det upp fläckar av gröna alger på några stenar.

    Första vattenbytet (35-40%) gjorde jag dag 7. Då var nitriten uppe i 0,1 mg/l och nitraten hade stigit från icke mätbart till 5 mg/l. Nu dag 10 så har nitriten stigit till 0,15 mg/l och även nitraten är tillbaka på 5 mg/l.

    Fiskarna ser ut att må bra. Väldigt skygga, men det har de varit hela tiden.

    Att nitrathalten stiger känns ju ok. Då är bakterierna på g. Men nitriten verkar ha lagt i en högre växel i skrivande stund. Dag 14 känns långt bort för nästa vattenbyte.

    Hur högt törs jag släppa nitriten innan jag lägger in extra vattenbyten?
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #2
    Om jag kollar på min nitrit test så säger den att man bör inte gå över 0,5 mg/l en längre stund.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • BrigTSD
      Användare
      • oktober 2014
      • 67

      #3
      Ja, 0,4 mg/l är "röd nivå" på mitt JBL-test. Räcker det med att jag håller mig under det eller är det något specifikt som gäller för Malawiciklider? Är de känsligare eller tåligare än "genomsnittsfisken"? Jag vill ju inte byta vatten för ofta heller. Då drar jag väl bara ut på pinan i onödan.

      Kommentar

      Arbetssätt...