"100% Biologiskt akvarium" - inte behöva byta vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #16
    Ursprungligen postat av Repen1
    Allt handlar ju bara om tillräcklig o rätt filtrering i karen,jag har inte bytt vatten i mitt 1125 på 1,5 år,bara fyllt på det som dunstar.Svårare är det i yngelkaren där man gärna övermatar o har för små filter. Mille
    Repen1 ni använder er av två stora filterbehållare med tre kraftiga pumpar kombinerat med UV filter, totalt ca 300w drar filtersystemet. Stämmer det?
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Jag gör precis likadant faktiskt. 10-20 liter vatten varje vecka så löser det sig.
    Har ni en liknande setup?
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      #17
      Njae, inte riktigt Johan,är 2st pumpar till filtrerna på 80w st + 20w uv, vad Aqua-clear 30an drar vet jag faktiskt inte just nu, men är nog inte över 10w, så filtersystemet drar ca 190w den sista pumpen har jag bara som cirkulation till mina Ta sillar o den har inget filter bara rakt blås.Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #18
        Ursprungligen postat av Repen1
        Njae, inte riktigt Johan,är 2st pumpar till filtrerna på 80w st + 20w uv, vad Aqua-clear 30an drar vet jag faktiskt inte just nu, men är nog inte över 10w, så filtersystemet drar ca 190w den sista pumpen har jag bara som cirkulation till mina Ta sillar o den har inget filter bara rakt blås.Mille
        Okej och tack Mille:-)
        Man blir ju lite sugen på att dra igång "centralfilter" till karen i garaget.
        Frågan är om det finns någon ekonomi med att köra kraftigare filtrering för att spara på vatten. Det jag menar är filtret får ju inte kosta och dra mer energi än vad man spar i vattenkostnad då man inte behöver byta lika mycket vatten.
        Sedan finns det ju många andra aspekter som är bra med stort filter, stabilare akvarievattenvärden, mindre skötsel etc men det är inget jag behöver förbättra/ändra hemma hos mig.
        Jag har totalt 2800 liter fördelat på 6 kar som kan med ganska enkla medel kopplas ihop till ett gemensamt filter. Det simmar ca 200 stycken vuxna troffar, så frågan är hur stor filtervolym behövs och vad man skulle behöva som lämplig pumpkapacitet?
        Senast redigerad av Johan F; 28 januari 2015, 21:27.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • {_AquA_}
          Användare
          • februari 2013
          • 1299

          #19
          Ursprungligen postat av Johan F
          Repen1 ni använder er av två stora filterbehållare med tre kraftiga pumpar kombinerat med UV filter, totalt ca 300w drar filtersystemet. Stämmer det?

          Har ni en liknande setup?
          Eftersom man vill eftersträva så naturlig miljö som möjligt så varken slamsuger jag eller byter vatten. Det som avdunstar ersätter jag med nytt bara. På så sätt har jag fått ner pH OCH fått fler lekar än tidigare.
          Nu har jag dock startat akvariet på nytt, men samma sak gäller här.

          Det jag gör är att rengöra Fluval FX5 filtret då och då. Jag planerar på att öka filtermängden rejält då jag har l-malar som skitar ner väldigt mycket.

          Om du har Facebook konto så bli medlem i gruppen:
          Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.


          Här försöker vi efterlikna naturliga miljön i så stort sätt som möjligt. Allt till hur botten av akvariet ska se ut till vilka fiskar som finns i samma område.
          // Nasser H

          Följ mina projekt:

          Tråd 1:
          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

          Finns mer gott på följande sida!
          Min Zoon:
          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #20
            Jag har det konceptet bara för att jag inte kan byta vatten (o varken frugan eller barna är inte så intreserade) då jag är borta 4-6veckor i stöten,så jag måste lita på filtrerna.Skulle tippa på att du behöver ca 30-35000L pumpkapacitet till dina troffar (förlusten i rör till dom olika karen) o en filtermassa på minst 100-150l för att det ska fungera bra,men man får nog prova sej fram. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #21
              Centralfilter låter rätt riskabelt om man tänker på sjukdommar..

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • januari 2013
                • 877

                #22
                Håller med Erik där, kan ju vara lite riskabelt,man får nog tänka som att allt är endast ett kar.Mille
                Dieselråttan

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Hmm, bra filter ersätter inte alls vattenbyte.
                  Mat->fisk->avföring (ammoniak)->nitrit->nitrat.
                  Även förmultnande biologiska materia är en ammoniak-källa. Växter + trä+matrester...

                  Ett bra filter ger en snabb process i denna kedja:
                  ammoniak->nitrit->nitrat

                  Men nitratet kvarstår. I naturen ackumuleras i allmänhet inte nitrat utan tas upp av växter och nytt regnvatten tillkommer som späder ut nitratet. I pölar kan nog nitrathalten gå upp ordentligt.

                  Vattenbyten i akvarium syftar till mycket stor del till att bli av med nitratet, det är inget ett filter kan göra. Visst man kan debattera hur farligt höga nitrathalter är och de är antagligen inte så fasligt skadliga men inte heller bra. Har man mycket växter tas nitrat upp som näring till växten och förvandlas till växtmassa som man kanske skördar av och till. Jag har iofs läst men inte bekräftat att en del nitrat diffunderar ut i luften, men jag har ingen referens på detta och vet ej i vilken omfattning det sker.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: fish-tank-nitrogen-cycle.jpg
Visningar: 1
Storlek: 28,9 KB
ID: 692200
                  Senast redigerad av DaRe; 29 januari 2015, 14:41.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #24
                    Ursprungligen postat av Repen1
                    Jag har det konceptet bara för att jag inte kan byta vatten (o varken frugan eller barna är inte så intreserade) då jag är borta 4-6veckor i stöten,så jag måste lita på filtrerna.Skulle tippa på att du behöver ca 30-35000L pumpkapacitet till dina troffar (förlusten i rör till dom olika karen) o en filtermassa på minst 100-150l för att det ska fungera bra,men man får nog prova sej fram. Mille
                    Storleken på filtret är okej, typ ett par hundra liter skulle jag ha plats för. Men om det krävs en pumpkapacitet som är så kraftigt så blir ju lösningen inte så intressant.
                    Min tanke är att behålla lokala filter och cirkulationspumpar i respektive kar. Och komplettera med ett stort kraftigt filter, borde väl fungera med en betydligt mindre pump eller behöver man en så kraftigt genomströmning i filtret?
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #25
                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Centralfilter låter rätt riskabelt om man tänker på sjukdommar..
                      Absolut, det finns alltid nackdelar med olika lösningar.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #26
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Hmm, bra filter ersätter inte alls vattenbyte.
                        Mat->fisk->avföring (ammoniak)->nitrit->nitrat.
                        Även förmultnande biologiska materia är en ammoniak-källa. Växter + trä+matrester...

                        Ett bra filter ger en snabb process i denna kedja:
                        ammoniak->nitrit->nitrat

                        Men nitratet kvarstår. I naturen ackumuleras i allmänhet inte nitrat utan tas upp av växter och nytt regnvatten tillkommer som späder ut nitratet. I pölar kan nog nitrathalten gå upp ordentligt.

                        Vattenbyten i akvarium syftar till mycket stor del till att bli av med nitratet, det är inget ett filter kan göra. Visst man kan debattera hur farligt höga nitrathalter är och de är antagligen inte så fasligt skadliga men inte heller bra. Har man mycket växter tas nitrat upp som näring till växten och förvandlas till växtmassa som man kanske skördar av och till. Jag har iofs läst men inte bekräftat att en del nitrat diffunderar ut i luften, men jag har ingen referens på detta och vet ej i vilken omfattning det sker.

                        [ATTACH=CONFIG]54572[/ATTACH]
                        Jo det är lite så jag också fått det förklarat. Men några här på forumet byter ju inte alls vatten så det går ju, men det har ju säkert med hur mycket fisk man har per liter vatten. Jag har ju ca 1 cm fisk per liter vatten.
                        Senast redigerad av Johan F; 29 januari 2015, 22:29.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #27
                          30-35000L var menat för att driva karen med cirkulation också,ska du ha kvar det du har i karen är det ju en annan femma,för att bara driva filtret behövs inte mycket (faktiskt ju långsamare det går desto bättre) får inte misstolkas men du är ju ingen ny akvarist så du förstår säkert,skulle tippa på att det inte behövs mer än några 1000l för att driva bara filtret.Ska se mäta mitt nitratvärde när jag kommer hem (gör aldrig det så länge allt ser ok ut i karen)ska faktiskt bli intresant då det inte har bytts vatten i det karet på ca 1.5 år o påfyllnad har varit pga avdunstning har varit ca 30-40l i månaden, har lite växter(Anubias Bartleri 6st i storlek 40-50cm höga o 6-7st A Nana dom är ju små) så inga snabbväxare.Så får vi se hur höga Nitratvärden jag har i karet.
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #28
                            Ursprungligen postat av Johan F
                            Jo det är lite så jag också fått det förklarat. Men några här på forumet byter ju inte alls vatten så det går ju, men det har ju säkert med hur mycket fisk man har per liter vatten. Jag har ju ca 1 cm fisk per liter vatten.
                            Det blir iofs inte mer nitrat för att man har mer fisk, det är istället kopplat till hur mycket mat man matar med. Dvs det kan vara någon som har få fiskar men matar dem mycket och då behövs mer vatenbyten.

                            Nitratvärden blir höga utan vattenbyte så är det, men hur höga? Ingen aning, kan vattnet mättas och då diffundera ut mycket mer nitrat än vid lägre koncentrationer? Vet ej, men de bryts inte ned av bakterier i filtret i alla fall så filtret har inte med saken att göra, det är jag rätt övertygad om.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              #29
                              Ursprungligen postat av Repen1
                              30-35000L var menat för att driva karen med cirkulation också,ska du ha kvar det du har i karen är det ju en annan femma,för att bara driva filtret behövs inte mycket (faktiskt ju långsamare det går desto bättre) får inte misstolkas men du är ju ingen ny akvarist så du förstår säkert,skulle tippa på att det inte behövs mer än några 1000l för att driva bara filtret.Ska se mäta mitt nitratvärde när jag kommer hem (gör aldrig det så länge allt ser ok ut i karen)ska faktiskt bli intresant då det inte har bytts vatten i det karet på ca 1.5 år o påfyllnad har varit pga avdunstning har varit ca 30-40l i månaden, har lite växter(Anubias Bartleri 6st i storlek 40-50cm höga o 6-7st A Nana dom är ju små) så inga snabbväxare.Så får vi se hur höga Nitratvärden jag har i karet.
                              Ja mät gärna nitratvärdet och återkom.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • mars 2006
                                • 2439

                                #30
                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Det blir iofs inte mer nitrat för att man har mer fisk, det är istället kopplat till hur mycket mat man matar med. Dvs det kan vara någon som har få fiskar men matar dem mycket och då behövs mer vatenbyten.

                                Nitratvärden blir höga utan vattenbyte så är det, men hur höga? Ingen aning, kan vattnet mättas och då diffundera ut mycket mer nitrat än vid lägre koncentrationer? Vet ej, men de bryts inte ned av bakterier i filtret i alla fall så filtret har inte med saken att göra, det är jag rätt övertygad om.
                                Men det är ett lättare mått att mäta i antalet fisk och förstå belastning. Men du har helt rätt det är mängden foder samt också vilken typ av foder som avgör belastningen, 12 matskedar per dag pellets/flingor fördelat på 200 vuxna troffar i 2800 liter vatten.
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...