Back To Nature

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikael33
    Användare
    • juli 2003
    • 69

    Back To Nature

    Hej alla.

    Skall precis införskaffa ett 450L, och till det montera in Btn backgrund.(Malawi)

    Är detta svårt för en hyffsat händig kille och fins det någon beskrivning någonstans på nätet?

    Bakrunden är i mått 150X50 fast mitt akvarium är 60 högt, spelar det någon roll eller skall jag låta gruset gå in under bakgrunden?
    (Eller köpa 200x60, fast lite onödigt verkar det)

    Tacksam för svar

    Mikael
    Mikael O
    450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

    112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    Det är lite meck, speciellt då man behöver ta bort och limma om mittstaget i karet. Men med lite tålamod och silikon är det inga problem.

    Det finns en bra beskrivning här: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=469

    Jag skulle ha blå sån filtermatta under och se till att grus/sanden gick upp de där 10cm i bak.
    fish r friend

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Alternativet till blå filtermatta på de 10cm som "fattas" är att använda frigolit. Du kan dra några strängar silikon på frigoliten som du sedan smetar ut med hjälp av en skrapa. Därefter så doppar du biten/bitarna i sand så det täcker eventuella vita områden. Om du gör detta noggrannt så slipper du fylla burken med 10cm sand. Oftast brukar man ha olika stenformationer liggandes mot bakgrunden så då försvinner det mesta...

      Alternativet är att forma frigoliten efter BTN-bakgrundens nedre kanter och lacka den i liknande färg...men det känns som överdrivet arbete.

      Kommentar

      • mikael33
        Användare
        • juli 2003
        • 69

        #4
        Hur är det igentligen med frigolit,fins det ingen risk för att det möglar och behöver man byta ut det när det är dags för "storstädning i burken?

        Tittar man på zoopet så är det lite pyssel, men, men allt går bara man vill
        Är det något alternativ att ta moduler istället, eller blir det bara bökigare.
        Mikael O
        450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

        112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Det är ju klart störande att bakgrunderna inte finns i 150x60 då det verkar vara fler som har 540L än 375L. Det vore ju i vilket fall som helst enklare för 375-ägarna att kapa än det är att fylla ut 10cm för oss med 540L.

          Tony Englund

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #6
            mikael83: nej det möglar inte ... storstädning?

            och man behöver inte ha 10cm grus i hela burken .... bara i bak-kant så man får bra sluttning = bra djup i karet. Det kombinerat med frigolit med sand på å stenar verkar vara ultimat


            fish r friend

            Kommentar

            • mikael33
              Användare
              • juli 2003
              • 69

              #7
              "Storstäding" är av vad jag läst mig till fått fram att var 3e eller vart 4e år skall man göra rent grus mm i akvariet.
              Har tillverkaren av Btn någon hemsida?

              När jag tittar på Zoopet, så detta filter på bild/moment 42 är detta nödvändigt när jag har ett Eheim ytterfilter på 1000l/h ?
              Mikael O
              450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

              112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • april 2002
                • 1321

                #8
                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                • mikael33
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 69

                  #9
                  Tack för adressen Hank
                  Mikael O
                  450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                  112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #10
                    moment 42 är ett förslag på filter. Du får givetvis använda dig av ytterfilter istället
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Ante
                      Användare
                      • november 2002
                      • 571

                      #11
                      jag byggde upp botten med 7 cm frigolit vill jag minnas och smetade svart silicon på den och hällde sand över det innan det härdat, blev hur bra som helst.

                      Kommentar

                      • Jonne
                        Användare
                        • april 2003
                        • 120

                        #12
                        "Det är ju klart störande att bakgrunderna inte finns i 150x60 då det verkar vara fler som har 540L än 375L."
                        Pangea har i måtten 160*60. En snygg bakgrund enligt mina åsikter.
                        www.discusklubben.se

                        Kommentar

                        • mikael33
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 69

                          #13
                          De flesta vill nog ha ett lite högre akvarium, åtminstånde tycker jag det ser trevligare ut även om det inte skiljer mycket så syns det.

                          Det klart att jag kan ha en 7 cm frigolit skiva, fast det käns lite mycket, det är väll i sä fall att jag spar ca 1,2-2 cm fram och på sidorna så att gruset täcker den.

                          Tack för förslaget Ante.
                          Mikael O
                          450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                          112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                          Kommentar

                          • Ante
                            Användare
                            • november 2002
                            • 571

                            #14
                            om du går in på mina sida så ser du några foton på hur jag gjort med monteringen av bakgrunden

                            Kommentar

                            • mikael33
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 69

                              #15
                              Tack Ante

                              Värdefulla tips när man aldrig har gjort det förut.
                              Mikael O
                              450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                              112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                              Kommentar

                              Arbetssätt...