Sugen igen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Sugen igen.

    Har bara varit inne och nosat på Tanganyika när jag hade lite snäcklekare och ett julle-par i ett mindre kar.

    Ponera tanken att jag skulle kunna köra Tanganyika i ett standard 540 (150x60x60)

    Vad vore den mest färgglada sammansättningen av ciklider?

    Är ju sugen på att testa Tanganyika på riktigt och sambon är trött på mina "tråkiga bruna fiskar" ifrån Sydamerika.

    De arter jag är allra mest förälskad i är såklart Calvusen och även Tanganyika ål som är de enda säkra inslagen i karet isåfall.

    Inredningen skulle bestå av riverstone moduler och jag kan få bra flås och filtrering!

    Hit me!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Låter spännande!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Joakim Birgersson
      Användare
      • augusti 2013
      • 202

      #3
      Blir kul att följa. Vad sägs om gula Jullar. orange Leulupi. röd Tropheus och så Hästnosar med blåa prickar. Färgglatt Tanganyika! Med massor attityd och beteende funkar väl med ålen också?
      720 l. Malawi mbuna
      720 l. Tanganyika
      112 l. Yngel och karantän

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Färgglada Tanganyika är ju i första hand Troffar. Men det är inte alla som är intresserade av dem. Cyprichromis leptosoma (finns alltid någon hos Nol) finns det ju en uppsjö av färg i. Och kan man bara acceptera de gråa honorna så är det absolut ett alternativ med featherfins.
        Borde funka bra tillsammans med Calvus och Elipsfern också.
        Tankar kring det?

        Kommentar

        • jhes
          Användare
          • september 2010
          • 229

          #5
          Tanganyika e ju inte så färgglada, men vill du inte ha en grupp som ger yngel, så kör "male only" tex. Ventralis, Leptosoma mfl fet röd hane av Petourochromis.sp. red som burkboss

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Låter spännande!
            Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
            Blir kul att följa. Vad sägs om gula Jullar. orange Leulupi. röd Tropheus och så Hästnosar med blåa prickar. Färgglatt Tanganyika! Med massor attityd och beteende funkar väl med ålen också?
            Ursprungligen postat av johho
            Färgglada Tanganyika är ju i första hand Troffar. Men det är inte alla som är intresserade av dem. Cyprichromis leptosoma (finns alltid någon hos Nol) finns det ju en uppsjö av färg i. Och kan man bara acceptera de gråa honorna så är det absolut ett alternativ med featherfins.
            Borde funka bra tillsammans med Calvus och Elipsfern också.
            Tankar kring det?
            Ursprungligen postat av jhes
            Tanganyika e ju inte så färgglada, men vill du inte ha en grupp som ger yngel, så kör "male only" tex. Ventralis, Leptosoma mfl fet röd hane av Petourochromis.sp. red som burkboss
            Ahh underbart att logga in och de har ramlat in svar och reflektioner.


            Ja till att börja med får jag väll säga att det är ett långsiktigt projekt.

            Skall få tag på ett bra 720-840 till mina sydamerikaner först vilket jag hoppad få gjort till sommaren iaf.

            Men de är alltid kul att ligga steget före, vill hellst slippa göra felköp och ha en bra planering ifrån början denna gången.

            Jag tycker Tanganyika har massa färg och de kommer sambon också tycka sålänge hon inte får syn på ett Malawi kar och lär sig vad det är för då är de kört!

            Tror dessutom att Tanganyika skänker hela min familj mer glädje med varieteten på fiskarnas utseenden och beteende.

            Åter till fiskarna:

            Jag är definitivt inte främmande för Tropheus!

            Står mellan En grupp Tropheus Moori eller en grupp Leptosoma...

            Det enda jag kan känna för troffar är att dom skäl hela uppmärksamheten i karet...

            -Vad är featherfins för grupp?

            En firre jag också upptäckte i artregistret är:

            Ctenochromis horei , skulle den kunna bli ett inslag?

            Finns många fina Petrochromis men de verkar vars ett krångligt inslag i en sällskaps burk.

            Kommentar

            • westafrica
              Användare
              • mars 2014
              • 320

              #7
              Sugen igen.

              Va tar du dig till pöjk?! Nejmen... Va ska du göra av alla dina fina fiskar (((((

              Glöm att jag skrev något läste inte allt! Hoppas du hittar kar till sydamerikanerna!

              Kommentar

              • {_AquA_}
                Användare
                • februari 2013
                • 1299

                #8
                Frågar du mig så tycker jag att Malawi har mycket färggrannare fiskar än Tanganyika.
                Själv har jag börjat bli sugen på Aulonocara igen.
                // Nasser H

                Följ mina projekt:

                Tråd 1:
                https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                Finns mer gott på följande sida!
                Min Zoon:
                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Ursprungligen postat av {_AquA_}
                  Frågar du mig så tycker jag att Malawi har mycket färggrannare fiskar än Tanganyika.
                  Själv har jag börjat bli sugen på Aulonocara igen.
                  Ja så är det, men jag finner dom tämligen ointressant i beteende tyvärr... Känns mest som en stökig mängd färg som simmar runt runt runt...

                  Kommentar

                  • {_AquA_}
                    Användare
                    • februari 2013
                    • 1299

                    #10
                    Ursprungligen postat av Punkfredd
                    Ja så är det, men jag finner dom tämligen ointressant i beteende tyvärr... Känns mest som en stökig mängd färg som simmar runt runt runt...
                    Jag fick intrycket att Malawi är väldigt aggressiva av sig. Tröttnade på aggressionen till slut.
                    Jag har dock sett att Malawi minskat rejält i butikerna här i Malmö. Det finns inte samma stora utbud längre.

                    Snäcklekare är roliga, men hur litet akvarium kan man ha dessa i? Hade varit roligt att prova något nytt.
                    // Nasser H

                    Följ mina projekt:

                    Tråd 1:
                    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                    Finns mer gott på följande sida!
                    Min Zoon:
                    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                    Kommentar

                    • riktlinjer
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 335

                      #11
                      Ursprungligen postat av {_AquA_}
                      Jag fick intrycket att Malawi är väldigt aggressiva av sig. Tröttnade på aggressionen till slut.
                      Jag har dock sett att Malawi minskat rejält i butikerna här i Malmö. Det finns inte samma stora utbud längre.

                      Snäcklekare är roliga, men hur litet akvarium kan man ha dessa i? Hade varit roligt att prova något nytt.
                      30-40 liter borde räcka (kanske mindre) för ett par av de mindre snäckskalslekande arterna.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Ursprungligen postat av Punkfredd
                        Ja så är det, men jag finner dom tämligen ointressant i beteende tyvärr... Känns mest som en stökig mängd färg som simmar runt runt runt...
                        Ungefär som troffar

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Ungefär som troffar
                          Haha, förstår vad du menar! Men jag kan tänka mig en svärmande färgklick bara jag har en massa annan intressant fisk som smyger runt ibland stenarna också!

                          Kommentar

                          • Pettap
                            NCS Medlem
                            • januari 2005
                            • 1385

                            #14
                            kul att du hittar tilbaka till den ljusa sidan Håller med dig helt Malawi är en fina men grötiga. Du får väl komma förbi och kika så kanske du får lite insperation. Har precis införskaffat 3 st Tanga ålar. Dina gamla fiskar simmar fortfarande i burken.
                            //Peter
                            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pettap
                              kul att du hittar tilbaka till den ljusa sidan Håller med dig helt Malawi är en fina men grötiga. Du får väl komma förbi och kika så kanske du får lite insperation. Har precis införskaffat 3 st Tanga ålar. Dina gamla fiskar simmar fortfarande i burken.
                              //Peter
                              Ja de ska bli skoj det här!

                              Än sålänge ligger ju projektet ganska långt fram i tiden men själva planeringen är nästan de mest spännande och viktiga för mig, när allt sen är på plats är de ju bara matning och vattenbyten som kvarstår...

                              Ja jag hade ju fasen velat se ditt kar, några kubik större än mitt förstås...

                              Hur fasen klarade sig similisarna när du hade större fisk i karet? Att dom inte blev mat är ju helt galet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...