Filtermedia i Juwel Bioflow

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BrigTSD
    Användare
    • oktober 2014
    • 67

    Filtermedia i Juwel Bioflow

    Jag ska köra igång ett Juwel Rio 240 inom kort men jag hänger inte riktigt med på hur Juwel har tänkt när de har arrangerat ordningen på svamparna i filtret.

    Grundtanken att ha en övre del med hög vattenomsättning och en lägre del med reducerad vattenomsättning är ju riktigt smart men varför placerar de inte den mekaniska filtreringen i den övre delen och den biologiska/kemiska reningen i den nedre? Kemisk filtrering ser jag heller ingen anledning till att ha som standard. Det är väl bättre att spara den tills man har ett specifikt behov?

    Juwels originalutförande:

    Förfilter
    Kolfilter
    Nitrax
    Grov svamp
    -------
    Cirax
    Fin svamp
    Fin svamp

    Med det utförandet så kommer pumpen att dra det finpartikulära materialet som inte fångas av de grova svamparna genom den övre delen av filtret och antingen följa med delflödet ut ur filtret eller vidare ner i filtret där det fastnar i de fina svamparna. Resultatet blir en ineffektiv rening av finpartikulärt material och förtätade serviceintervall av bioreningen eftersom den geggar igen onödigt ofta. Ju oftare man måste tvätta/byta biofiltren ju mer stör man bakterieodlingen.

    Sen har de monterat in kemisk rening som standard vilket som sagt är lite märkligt. Det kan man montera då det finns behov och då EFTER en effektiv mekanisk rening så att det inte blockeras av smuts.

    Mitt förslag:

    Förfilter
    Förfilter
    Grov svamp
    Fin svamp
    -----
    Cirax
    Cirax
    Cirax

    En effektiv mekanisk rening i den övre delen och bakterieodling i den nedre delen som sköter biorening. Eventuell kemisk rening skulle jag placera i nedre delen istället för den översta cirax-korgen. Alternativt nederst i övre delen och ta bort den grova svampen. Nu vet jag inte hur effektivt cirax är som bakterieodling, det är möjligt att det går lika bra med fin svamp som Juwel är inne på. Alternativt lägger man ner en strumpa fylld med annat material avsett för biorening.

    Jag har ingen praktisk erfarenhet av Juwels filter eller akvaristik överhuvudtaget för den delen så jag tar gärna in synpunkter på ovanstående resonemang.
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Jag har ett juwel rio 240 som varit igång nu ett par år och jag satte den fina blå filtermattan som följde med först, sedan ersatte jag resten med blå grov filtermatta och satte in ciraxen tror jag (länge sedan jag öppnade).

    Det fungerar riktigt bra, den fina blå filtermatten som följde med sitter som sagt först och agerar förfilter, den rengör jag 3-4 gånger per år ungefär, resten har jag inte rört. Jag skulle kunna öppna upp filtret och rengöra för att se hur det ser ut för jag är lite nyfiken själv. Det ska tilläggas att jag har ett rätt så rejält ytterfilter till mitt också. Det är förmodligen därför det är relativt skötselfritt.

    Ditt förslag tror jag blir riktigt bra. Möjligt att du skulle byta plats på den fina och grova filtermatten för att slippa göra rent den grova så ofta.

    Välkommen till forumet förresten!
    Senast redigerad av Pierre_N; 08 januari 2015, 12:40.

    Kommentar

    • Christer5
      Användare
      • december 2012
      • 155

      #3
      Jag tar alltid bort Juwels filterkassett vid nyköp och ersätter med ett bra ytterfilter tycker att det fungerar bättre,men det är ju jag det

      Kommentar

      • BrigTSD
        Användare
        • oktober 2014
        • 67

        #4
        Nu har jag kört med filtret några veckor så det är kanske dags för en uppföljning.

        Eftersom förfiltret är tät filtervadd stämmer inte mitt resonemang ovan då det kommer till att det skulle dras ner finpartikulärt material med Juwels standardkonfiguration. Det finns säkert olika filosofier om hur en mekanisk rening ska arrangeras samt att det finns olika önskemål om vad den ska uppnå.

        Just nu har jag placerat filtervadden, som är tätast, i botten på övre korgen, sedan en fin svamp och överst den grova. Arrangemanget filtrerar inte mer än vad filtervadden skulle göra själv men serviceintervallen blir betydligt glesare då filtervadden slipper det grövre materialet och inte sätter igen så snabbt. En filtreringsfilosofi som bland annat Pondguru är en ivrig förespråkare av.

        I nedre korgen har jag placerat en strumpa med Eheim substrat pro. Fick i lite drygt en liter substrat.

        Alltså:

        Grov svamp

        Fin svamp
        Förfilter (filtervadd)

        Förfilter (filtervadd)
        Förfilter (filtervadd)
        -----

        Strumpa med Eheim substrat pro (drygt en liter)

        Jag har ingen annan filtrering så det blir spännande att se hur långt jag kommer med det här filtret.

        Kommentar

        • NiclasVH
          Användare
          • februari 2015
          • 65

          #5
          Hej BrigTSD,
          Funderar lite angående din filteruppsättning. Du skriver förfilter (filtervadd) tre gånger ? Menar du att du har 3 st filtervadd längst ner i botten ? Hur har det gått med din uppsättning ?

          Kommentar

          • BrigTSD
            Användare
            • oktober 2014
            • 67

            #6
            Ja, jag la tre förfilter på varandra för att få det lite tätare.

            Jag tvättade svamparna och bytte ut filtervadden för två veckor sedan då jag tyckte att flödet började se lite klenare ut. Nu använder jag inte Juwels förfilter-svampar längre utan jag köpte en påse med filtervadd och ett ark av polyfiber som man får klippa till själv. Lite billigare än Juwels förfilter-svampar i längden och fungerar, så vitt jag kan se, lika bra.

            Jag tycker uppsättningen fungerar bra så här långt. Filtret håller vattnet rent och verkar kräva ungefär 2 månaders serviceintervall. Det känns helt ok för min del.

            Kommentar

            Arbetssätt...