"Sjuk" Jack Dempsey

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qvarfordt
    Användare
    • januari 2015
    • 7

    "Sjuk" Jack Dempsey

    Hej!
    Hoppas någon kan hjälpa mig klura ut vad det är för fel på vår Dempsey hona. Hon ligger bara och trycker bakom en sten och gömmer sig och håller sig undan. Hon kommer inte fram alls, inte ens vid matning vilket är konstigt då hon annars är väldigt aktiv och mycket glupsk. Hon är grå och man kan se ett svart "streck" på stjärtfenan. Har inte ändrat något alls i akvariet och gör regelbundna vattenbyten 30%/vecka. Senaste VB gjordes i söndags. Vi har haft henne i ca 3månader och hon är uppskattningsvis 9 cm. Hon går just nu på tillväxt i ett 200l.

    Någon som vet vad som kan vara fel? Finns det något att göra eller är det bara att vänta ut?

    Bifogar den bästa bilden jag kunde ta ny, ska försöka ta fler imorgon om hon kommer fram.
    Bifogade filer
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Hej och välkommen hit!
    Väldigt svårt att säga, men hur länge har hon betett sig så? Går hon ensam i det karet? Kan något utanför karet ha skrämt henne?
    Ja försök få en bättre bild och återkom.

    Kommentar

    • Qvarfordt
      Användare
      • januari 2015
      • 7

      #3
      Man får tacka! Har glidit runt och smygläst en längre tid men nu blev jag ju "tvungen" att registrera mig :p

      Hon går tilsammans med en hane som köptes samtidigt, han är ca 13cm och två hantlar som antagligen är honor på ca 15cm, sen går det även två siamesiska algätare och en ancistrus.

      Såg att hon var såhär igår efter jobbet, innan dess har det varit fullt ös hela tiden och hon har alltid varit fullt utfärdad, nästan kolsvart med lysande prickar.

      Jag har även ett 200*50*50 kar som hon skulle få flytta in i när hon växt till sig, dock känns hon lite liten för det karet än plus att mina Amatitlania nigrofasciata började leka igen igår, men man kanske ska prova att flytta dit hanen?
      Ska försöka få bättre bilder när jag kommer hem från jobbet i eftermiddag.

      Kommentar

      • Qvarfordt
        Användare
        • januari 2015
        • 7

        #4
        Nu har jag fått lite bättre bilder, hon är framme vid matning men verkar aggressiv mot de andra fiskarna. Så min spontana tanke blev ju om dom kan ha lekt, men borde hon inte vara kolsvart och helt utfärgad då? Kommer inte åt att se då hon i så fall lagt äggen mellan väggen och en stor sten. Men hon verkar även "flämta" lite.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Pettap
          NCS Medlem
          • januari 2005
          • 1385

          #5
          Det ser ut som hon får stryk/jagad av hanen
          //Peter
          4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
          900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
          Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Det kan jag också tänka mig. Kanske hanen är lekvillig men honan inte riktigt med på noterna. Avvakta ett tag, men ser du att han går hårt åt henne får du agera kanske.

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #7
              Jepp hanen har gett henne stryk, mitt tips är att skaffa flera JD, så hanen inte kan jaga skiten ur honan..
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • Qvarfordt
                Användare
                • januari 2015
                • 7

                #8
                Tack så mycket för svaren, har haft koll på dom idag och hon har varit framme en del och direkt är hanen där och blåser upp sig och spänner ut fenorna för att sedan jaga henne litegrann och sedan spänner han ut sig igen. Ska fortsätta att hålla koll och om det fortsätter eller blir värre får nog hanen flytta till det stora i förväg.
                Senast redigerad av Qvarfordt; 08 januari 2015, 21:27.

                Kommentar

                • Qvarfordt
                  Användare
                  • januari 2015
                  • 7

                  #9
                  Ursprungligen postat av JockeB
                  Jepp hanen har gett henne stryk, mitt tips är att skaffa flera JD, så hanen inte kan jaga skiten ur honan..
                  Tack för tipset, planen är som sagt att dom ska få flytta till 500l karet och hade då tänkt utöka med två till JD fast electric blue samt en grupp Hypsophrys nicaraguensis för att försöka få ett par att behålla, om det funkar får även vårt par Amatitlania nigrofasciata vara kvar, skulle det bli trångt får dom flytta. Ska dock sätta in en BTN bakgrund och ställas på en ny bänk så fort bakgrunden sitter i så hade tänkt vänta med att köpa mer fisk tills det är klart (projekttråd kommer troligen).

                  Blev lite OT nu men tror ni den fisksammansättningen skulle funka? Alltså:
                  2x JD
                  2x JDEB
                  2x Hypsophrys nicaraguensis
                  Om det inte blir trångt 2x Amatitlania nigrofasciata
                  Karet är alltså 200*50*50

                  Om det blir för OT så är det bara att säga till

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Preoblemet är att dom vanliga JD kanske inte ser EBD som samma art och ignorerar dom, dom flesta arter fokuserar på samma art, såvida man inte kör ett kar med samma kön.
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Micke_A
                      NCS Medlem
                      • januari 2003
                      • 638

                      #11
                      Jag tror inte det är några problem att få JD att acceptera EBJD som samma art. Om jag har förstått rätt är det så man får fram EBJD, det vill säga EBJD parad med JD, eftersom EBJD parad med EBJD ger dåliga kullar med låg livskraftighet.
                      MVH Micke

                      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • september 2006
                        • 796

                        #12
                        Jag skulle flyttat honan till det slutgiltiga karet (oavsett vilket det är) först, och sedan hanen efter någon vecka. Om honan är riktigt illa däran skulle hon först få vila upp sig en vecka i ett eget litet kar - det behöver inte vara stort. En tesked koksalt per 10 liter vatten och gärna lite levande foder, så hon orkar stå pall mot hanen.

                        Den gamle etologen Konrad Lorenz skrev en del intressant om Jack Dempsey - jag tror att det är i boken "Aggression". Det är inte säkert att det han skriver är sant, men är intressant likafullt. Leta reda på partiet och läs det medan honan piggnar till.

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Jag tror inte det är några problem att få JD att acceptera EBJD som samma art. Om jag har förstått rätt är det så man får fram EBJD, det vill säga EBJD parad med JD, eftersom EBJD parad med EBJD ger dåliga kullar med låg livskraftighet.
                          Jo jag vet det, jag har odlat dom Men om man ska dra upp dom ihop så tynar nästan alla EBD bort, då dom inte är lika starka som dom vanliga JD, dom blir helt enkelt bortskuffade och ignorerade.
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • Qvarfordt
                            Användare
                            • januari 2015
                            • 7

                            #14
                            Hon verkar betydligt lugnare och kryare idag och har färgat ut lite igen, det har inte varit något jagande idag vad jag sett i alla fall. Dock verkar han ha nypt henne ordetligt i stjärtfenan under natten,jag fortsätter att avvakta och blir det värre igen delar jag på dom direkt.

                            Ursprungligen postat av JockeB
                            Jo jag vet det, jag har odlat dom Men om man ska dra upp dom ihop så tynar nästan alla EBD bort, då dom inte är lika starka som dom vanliga JD, dom blir helt enkelt bortskuffade och ignorerade.
                            Det var betydligt mer än jag visste,av allt jag läst så trodde jag som antagligen många andra att dom är helt lika förutom färgen, är det en bättre ide att slopa EBD och helt enkelt köra "vanliga" Dempsey? Vad tror ni om Hypsophrys nicaraguensis som övrigt sällskap till dom?
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Pabbe
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 1805

                              #15
                              Härligt att det verkar gå åt rätt håll.
                              Nicaraguensis är en ganska lugn, mellanstor centralare. Har de yngel kan de förvara dem. Hur de står upp mot vuxna JD kan vara en chansning tror jag. Beror ju på individer och omgivningens förutsättningar.
                              En sak med nicaraguensis är att de behöver lite ovanligt mycket skydd eller en bra plats där de kan lägga rom. Deras romkorn har ingen vidhäftningsförmåga, så de är beroende av att kunna gräva en skyddad grop eller ha en lämplig håla/grotta.
                              De nicaraguensis jag haft har jag upplevt som väldigt parfasta. Hona och hane verkligen jobbar tillsammans, kanske just för att deras rom behöver mer uppsyn, så att ingen kommer åt att vifta runt bland de lösa kornen. Det är min erfarenhet av denna i mitt tycke en av de vackraste centralare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...