Pumpcapacitet , vad behövs egentligen ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Pumpcapacitet , vad behövs egentligen ?

    Ofta läser man att ju mera liter/timme på pumpen/arna desto bättre, och minst dubbla akvariets volym per timma, Nu undrar jag lite då ett nystartad 245 med 1000 liters pump, ( dvd ca 4 ggr volym per timma) verkar väl häftigt om det skall gå att sätta några växter i burken.(funderar på byte till mindre pump..) I en annan burk har jag dubbla volymen per timma , även detta kan med rengjord filtermatta kännas lite extra, dvs alla fiskar står med huvudet åt samma håll. Så vad bör man ha för ett "normal" akvarium där man inte försöker efterlikna strömmande vatten ?
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Fattar nada Väljer du fisk/växter efter vad du har för pump kapacitet?? Jag gör tvärtom dvs försöker hitta det flöde som den art /arter jag hallar i karet vill ha.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Fattar nada Väljer du fisk/växter efter vad du har för pump kapacitet?? Jag gör tvärtom dvs försöker hitta det flöde som den art /arter jag hålla i karet.
      Jo men det är ju det jag är ute efter, kunna ha växter som inte ligger slickade mot botten+ fiskar som står med huvudet åt ett håll

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Vad ska du ha där i? Och det med pumpkapacitet beror ju så mycket på modell och typ och hur kraftigt flöde det blir.
        Är det ett ytterfilter så är det inte så strömt. Vissa cirkulationspumpar kan väl blåsa på bra vid 1000 l/timme, beroende på konstruktion.

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Ursprungligen postat av Pabbe
          Vad ska du ha där i? Och det med pumpkapacitet beror ju så mycket på modell och typ och hur kraftigt flöde det blir.
          Är det ett ytterfilter så är det inte så strömt. Vissa cirkulationspumpar kan väl blåsa på bra vid 1000 l/timme, beroende på konstruktion.
          Ja en maxi-jet 1000 från hörnet i en 254 (125 x 45 x 45) känns som det blåser rätt rejält....

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Ja maxi-jet har ju en konstruktion som ska maximera blåset med den ganska smala utmynningen. Det finns ju till de en sån där påkopplingsbar mynning, ser ut som en liten skyffel som man kan vinkla uppåt mot ytan. Den sprider flödet. Eller koppla på en stor filtermattsbit med ett uppborrat elektrikerrör eller annat. Då stryps ju flödet lite. Det kanske du redan har?

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Gör ett eget stril rör eller något så har du ju samma cirkulation fördelat på flera utgångshål.

              Jag kör med 2 stycken fx6or i mitt 540... Varje pump har delat utblås med bredstråle munstycke.

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Ursprungligen postat av HåkanM
                Jo men det är ju det jag är ute efter, kunna ha växter som inte ligger slickade mot botten+ fiskar som står med huvudet åt ett håll
                Svampfilter eller droppfilter
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • riktlinjer
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 335

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Ofta läser man att ju mera liter/timme på pumpen/arna desto bättre, och minst dubbla akvariets volym per timma, Nu undrar jag lite då ett nystartad 245 med 1000 liters pump, ( dvd ca 4 ggr volym per timma) verkar väl häftigt om det skall gå att sätta några växter i burken.(funderar på byte till mindre pump..) I en annan burk har jag dubbla volymen per timma , även detta kan med rengjord filtermatta kännas lite extra, dvs alla fiskar står med huvudet åt samma håll. Så vad bör man ha för ett "normal" akvarium där man inte försöker efterlikna strömmande vatten ?
                  Jag har cirka 22 gånger akvariets volym i pumpkapacitet utan att fiskarna blåser bort... Riktar man flera pumpar lite olika får man bra rörelse på vattnet utan att det är strömmande fors.

                  Kommentar

                  • GraTis
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 414

                    #10
                    Jag skulle vilja säga att pumparnas flödesangivelser inte säger så mycket om hur strömt du får i burken, det är mest en fingervisning.
                    Däremot pumphöjden är intressant, är den hög så får du jädrans mycket mer sprutt i akvariet än om den är låg.
                    Tror även att filtervolymen är viktigare än högt flöde, allt beror på val av fisk och belastning i akvariet.

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #11
                      Ja det jag funderar på är hur man kan maximera filtereffekten och syresättningen utan att få för stora strömmar
                      ( man kan ju ha fiskar som föredrar detta men i någon typ av sällskaps är det inte optimalt). Sen är det ju klart att med
                      mycket växter bör man ju inte lufta bort all koldioxid så i ett sådant kar gissar jag att ett luftdrivet svampfilter kanhända är lämpligast). Men förslagen ovan, strilrör, pumpar åt olika håll, en inredning som skapar lugna områden
                      kanske är lösningen,,

                      Kommentar

                      • Dashivas
                        Användare
                        • oktober 2013
                        • 245

                        #12
                        Ursprungligen postat av HåkanM
                        Ja det jag funderar på är hur man kan maximera filtereffekten och syresättningen utan att få för stora strömmar
                        ( man kan ju ha fiskar som föredrar detta men i någon typ av sällskaps är det inte optimalt). Sen är det ju klart att med
                        mycket växter bör man ju inte lufta bort all koldioxid så i ett sådant kar gissar jag att ett luftdrivet svampfilter kanhända är lämpligast). Men förslagen ovan, strilrör, pumpar åt olika håll, en inredning som skapar lugna områden
                        kanske är lösningen,,
                        Jag har 3800l/h på mitt 720l kar delat på fx5 och 2180 sen har jag ett pumphuvud på 600l/h att lösa co2.
                        Har en del växter och märker knappt på växterna.
                        Jag kör med trycksatt co2 och växterna bubblar friskt.
                        Dessutom trivs växter att det är lite rörelse
                        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          Användare
                          • september 2006
                          • 796

                          #13
                          Som Kaj säjer: utgå från fisken och hur det ser ut där dom bor i naturen. Kan jag undvika det så har jag inga pumpar eller filter alls, men är det fisk som lever strömt eller i väldigt rent vatten så får man vräka på. Är det fråga om riktigt strömlevande fisk kan du aldrig komma i närheten av det naturliga flödet - vattnet hamnar på golvmattan långt innan dess!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...