Behöver lite hjälp...(kemi)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Behöver lite hjälp...(kemi)

    I torsdags skulle jag plocka ur lite fisk i karet vilket resulterade i att jag fick tömma karet på inredning och sedan möblera om igen när fisken var ute.

    Lät dom sedan vara ifred då det givetvis tillförde en del stress för dom trots att jag var super försiktig.

    Kollade till dom fredag morgon och allt var frid och fröjd, när jag kommer hem fredag kväll står fisken och andas tung och verkar allmänt slö, tillräckligt för att göra mig lite oroad så jag gjorde ett större vattenbyte,
    Succé alla piggnar till och har varit som vanligt hela helgen, tänkte att de var ommöbleringen som släppt lös massa skit från botten och de vart därför.

    När de var något galet i fredags passade jag på att mäta lite olika halter.

    Nitrit och nitrat var oK men Ammonium
    Nivån låg på 0,4...

    Idag mätte jag PH som efter att jag fött slut på catappa löv lagt sig på neutralt (7,5).

    Kan de vara detta som resulterar i svajigt vatten?

    Har man mycket ammonium i vattnet så blir väll detta enkelt giftig ammoniak vid högre PH halter om jag förstått det hela korrekt?

    Idag tyckte jag fisken verkade lite slö igen, dock så var alla tester bra, ingen nh2,3 eller 4 dom var på farlig nivå...

    Riktade ett extra utblås mot ytan och höjde tempen något som legat på 25/26 grader.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Många bakterier som bryter ned ammoniumen sitter på inredning och rensade du ur en del kan man nog förvänta sig en liten stigning på först ammonium sedan nitrit, men det bör går rätt snabbt att återgå till bra balans.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Många bakterier som bryter ned ammoniumen sitter på inredning och rensade du ur en del kan man nog förvänta sig en liten stigning på först ammonium sedan nitrit, men det bör går rätt snabbt att återgå till bra balans.
      Ok, jag gjorde ju aldrig rent något men sakerna tigs upp ur vattnet...

      Mycket av sanden "vändes" hoppas de bara är tillfälligt då för jag kände att jag hade bra balans i karet... Tråkigt om de börjar balla ur.

      Kommentar

      • {_AquA_}
        Användare
        • februari 2013
        • 1299

        #4
        Ibland brukar det bildas gaser och annat under rötter och stenar på grund av fiskars avföring.
        Har du lyft upp några stenar och annat?
        // Nasser H

        Följ mina projekt:

        Tråd 1:
        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

        Finns mer gott på följande sida!
        Min Zoon:
        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Ursprungligen postat av {_AquA_}
          Ibland brukar det bildas gaser och annat under rötter och stenar på grund av fiskars avföring.
          Har du lyft upp några stenar och annat?
          Ja jag tog ur all inredning skrev jag ju

          Fortsätter med delvattenbyten och hoppas de bättrar sig under veckan...

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #6
            Jag är helt inne på "Aquas" linje,då du har växtdelar (löv o sådant) som förmultnar så bildas det gaser (typ metangas) som kan störa ut ett kar rejält om man rör omkring det.Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • Ducce
              Användare
              • november 2009
              • 360

              #7
              Har varit uppe tidigare, samma ingrepp i akvariet och samma symtom.
              Var en bra förklaring till det hela där också, lite det DaRe var inne på. TROR rekommendationen var att göra många mindre vattenbyte istället för stora.

              Kommentar

              • {_AquA_}
                Användare
                • februari 2013
                • 1299

                #8
                Det jag brukar göra och gjort nu i ett par månader är att inte ta ut vatten och sätta till nytt. Det som avdunstar ersätter jag bara. Jag varken slamsuger botten eller något annat. Det bildas mulm som fiskarna älskar. Jag har en rejäl patrull med snäckor också. Dessa kryper ner i sanden och äter allt dött. Se till att skaffa dig en rejäl hög. De syns inte när det är ljust, men kommer fram när allt är släckt.
                // Nasser H

                Följ mina projekt:

                Tråd 1:
                https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                Finns mer gott på följande sida!
                Min Zoon:
                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Vafan blir inte klok på detta... 0,2 promille ammonium igen... VB där jag faktiskt slog i easy life plus salt som jag inte använt på sen i somras.... Lite lätt matning nu på kvällen och nu står några av firrarna vid ytan...

                  Har mina filter slagits ut helt eller vafan är de frågan om?

                  Vad ska jag ta mig till?

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Har du någon död fisk som gömt sig? Ruttnande material någonstans? Vad har du för vatten? Kan det vara så att de de öst i extra klor i reningsverket som tar död på lite för många bakterier? Egen brunn, har du mätt det vattnet?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #11
                      Behöver lite hjälp...(kemi)

                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Har du någon död fisk som gömt sig? Ruttnande material någonstans? Vad har du för vatten? Kan det vara så att de de öst i extra klor i reningsverket som tar död på lite för många bakterier? Egen brunn, har du mätt det vattnet?
                      Den enda fisken som saknas är en pictus mal på ca 8 cm som garanterat är uppäten då han var den sista av n grupp som klarat sig ifrån gäddan, nu utan gömställen så försvann han...

                      Ligger lite catappa löv här och var som blir till jord, men kan dom verkligen göra sådan skada?

                      Bytte ca 10% vatten nu och GENAST blir dom pigga och glada, det är efter matning som någonting händer...

                      Eftersom problemen har funnits ett tag har jag matat mycket försiktigt, en gång om dagen max!

                      Kan mina filter slagits ut?

                      Edit: Pictus malen lever
                      Senast redigerad av FrePGun; 10 januari 2015, 22:23.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        har du medicinerat något?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          har du medicinerat något?
                          Jo, men de var tidigt i oktober, Furapond imot misstänkt Hih på order av erfaren akvarist i Nol...

                          Sjukdom botad by the way...

                          Det stod ju i instruktionerna att det KAN Slå ut goda bakterierna, men inte så hör långt efteråt och åtskilliga stora VB? Verkar ju absurt!

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Nej det borde inte vara så långt efter. Ingen aning... Jag skulle nog plocka bort allt tveksamt. Kanske skulle du ändå milt göra rent i akvariet?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • {_AquA_}
                              Användare
                              • februari 2013
                              • 1299

                              #15
                              Mina ancistrusyngel dog så fort jag la in färskt vatten från kranen.
                              Dem dog också om jag bytte större volym vatten i deras akvarium.
                              Lösningen blev sand på botten och knappt någon vattenbyte alls.
                              Har fungerat väldigt bra nu. Har också ett stort antal snäckor/sniglar där med dem också.

                              Kanske något liknande som spökar hos dig? Prova att byta mindre mängd vatten för att få bättre balans?

                              Som sagt så brukar jag inte slamsuga botten av akvariet och inte heller byta ut vatten. Jag bara ersätter avdunstat vatten.

                              Prova den metoden och se hur det går.
                              // Nasser H

                              Följ mina projekt:

                              Tråd 1:
                              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                              Finns mer gott på följande sida!
                              Min Zoon:
                              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                              Kommentar

                              Arbetssätt...